Inlägg från: MsBeauty |Visa alla inlägg
  • MsBeauty

Fler som älskar att städa?

Finns det fler än jag här som njuter av att städa?

Tror det funkar som nån sorts meditation för mig, blir så lugn efteråt Sen älskar jag doften av Ajax (och Klorin *ups*) och att kunna spegla mig i golvet nästan Känner mig lite knäpp ibland, verkar inte vara så vanligt att man gillar att städa.

• Svar på tråden Fler som älskar att städa?
  • MsBeauty

haha, ja det kan vara svårt att komma igång ibland jag städar nästan efter ett 'schema' då blir det lättare att komma igång och få allt gjort.

kan bli helt salig när jag och mina väninnor pratar städtips och rengöringsmedel känner hur det kliar i fingrarna haha

• MsBeauty

Hade helt glömt bort denna tråden! Vilken kass TS jag är

Får skylla på att jag haft en jobbig helg, min man bjöd hem massa vänner och de beslöt sig för att laga mat.. Nån som sett hur ett kök ser ut när en man lagat mat?? (Kan tillägga att jag inte trodde min man Kunde laga mat, det har han aldrig gjort till mig haha) Så jag fick storstäda hela söndagen!

Ni som är riktiga städfreak (som jag) hur gör ni när ni städar? följer ni nåt "schema" alltså gör saker enligt en viss rutin, eller går ni bara och plockar och fixar?
    Jag försöker få tid att städa hela hemmet varje dag, men hinner oftast inte allt jag vill. Kanske är lättare om man följer nåt schema?

• MsBeauty

annakarin:

jag gillar också flylady :-P Brukar shina sinken ibland, men följer inte schemat så bra som jag önskat. det dyker alltid upp en massa saker i vardagen som gör att jag inte hinner, tycker jag.

----------

PetraDeliu:

Jag funderar också på att göra vecko schema, jag har ungefär 1-2 timmar per dag sammanlagt på mig att städa (uppdelat, inte alla timmarna på en gång) så får hitta på nåt schema som funkar på det sättet och som gör att jag hinner med allt. Jag har ändå bara 1 barn, känns som om jag aldrig kommer hinna med 3,4,5 barn

• MsBeauty
    PetraDeliu skrev 2008-10-14 16:38:07 följande:
    vilken sorts musik har du helst på?? valiga favoriten eller någon speciell "städmusik"?? och har ni andra någon speciell "städmusik"??"letar" själv efter bra städmusiki '
    om du lyssnar på albansk musik, brukade jag lyssna på sån riktig typiskt musik med topana och allt förrut eller typ sabri fejzullahi eller nån annan favorit
  • MsBeauty
    annakarin81 skrev 2008-10-14 17:27:41 följande:
    tja, jag följer nog inte flylady så noga, men tog ju många ideér därifrån när jag gjorde upp vårt schema...
    det är egentligen jättebra, ibörjan var jag jättemotiverad och följde hennes månads schema, då man skulle lägga till en ny sak varje dag. men så reste vi bort och jag glömde bort vad jag höll på med och nu har jag inte orkat ta tag i det igen, så är tillbaks i mina gamla vanor. Men det känns mycket mer organiserat att följa ett schema tycker jag. Och just det att man tar tag i saker och t.ex slänger bort gamla grejer som man aldrig använder och som bara tar plats.
  • MsBeauty
    PetraDeliu skrev 2008-10-14 18:31:26 följande:
    jo, precis. man får ju hitta något sätt att dela upp det. så allt som ska hinnas med hinns med under veckan och lika långa pass varje dag eller lite mer de dagar man hinner det. få med lika många längre pass varje dag och såjag hinner lite mer än 1-2timmar/dag, men eftersom jag har fyra barn så förstår du att det inte finns så mycket tid
    Jag vet inte vad som händer med min tid faktiskt, jag är bara hemma med sonen, men ändå blir det inte tid till allt. Men när det gäller städandet, räknar jag det som om jag har 2 barn, min son och min man Fast min man stökar ner mer än sonen.
  • MsBeauty
    PetraDeliu skrev 2008-10-14 18:32:25 följande:
    nej, jag lyssnar faktiskt inte så mycket på albansk musik. men kan ju göra det till en del av min städmusik
    haha, ja precis Jag blev så sentimental när jag lyssnade på albansk musik, men jag tror att vilken musik som helst passar, bara den är "pigg" typ som med tränings musik.
  • MsBeauty
    PetraDeliu skrev 2008-10-14 18:35:03 följande:
    ska nog kolla in flylady mer noga, låter bravisst känns det mer organiseratmåste verkligen ta tag i att slänga massa, eller lägga ut på blocket/tradera (finns massor här hemma som bara ligger och tar plats
    den är jättebra Det är ju på engelska men det funkar ändå. Det är till för dem som inte orkar ta sig samman alls, men är man inte på en nivån så kan man ju börja högre. det är uppdelat i olika steg. Fast man ska inte fuska
    Ja, jag tror det är det som tar mest plats, gamla grejer som man inte använder, men inte vill slänga bort. En bra "regel" är ju att slänga bort sådant som man inte använt på över 1 år, om det inte är nåt som är av personligt värde. Fast det är lättare sagt än gjort haha..
  • MsBeauty

min städgalna väninna ringde idag och vi pratade städning i över 1 timme hahaha. blev så inspirerad så att jag satte igång och städade direkt efter samtalet.
    röja undan gamla grejer får jag göra på helgen när min man är hemma så att han kan kolla till sonen. annars slutar det med att jag aldrig blir klar.

har du (eftersom det mest är vi 2 som håller till här) några råd eller tips att dela med dig av då? eller några inspirerande ord?

• MsBeauty

jag städar hela lägenheten varje dag, men det är bara 65 kvm, så det är inte så mycket..

• MsBeauty
    PetraDeliu skrev 2008-10-15 19:43:36 följande:
    ska vi byta någon dag?? har 134kvm
    haha hade gärna städat om jag bodde så stort Fast man hinner inte allt då. (lite frustrerande, haha)
  • MsBeauty
    Lanloun skrev 2008-10-15 20:16:57 följande:
    Städar hela lägenheten varje dag ??? Men det är ju inte ens nödvändigt ?? Finns väl viktigare saker än att städa `?
    Jo, här är det nödvändigt Det blir så stökigt och dammigt, fattar inte vart allt damm kommer ifrån, det måste föröka sig över natten. Ser massa dammpartiklar som flyger runt i luften och väntar på att jag ska lämna rummet så att de kan placera sig på alla ytor.
    Det finns viktigare saker, men jag hinner med det också Är hemmafru så jag har hela dagarna på mig.
  • MsBeauty

Ibland hade det varit skönt med en städerska, men tror inte att det hade blivit städat som jag vill ha det Och i så fall skulle hon få komma varje dag, gärna en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen hahaha.

• MsBeauty

Smart! Fler som har städtips att dela med sig av?

Jag blir så inspirerad

Svar på tråden Fler som älskar att städa?