• Svar på tråden Upprepade missfall? Astmamedicin kan hjälpa visar ny studie!
  • mytrouble

Saga Carolin: Det där låter absolut som orsakat av immunförsvaret (immunologiskt alltså). Du borde verkligen försöka få kontakt med en gynläkare som kan det där med immunologi! Kanske även Sleepingbeuty här på FL kan ge dig några tips?

• Jojjann

Hej Saga Carolin,

Det befruktade ägget fäster redan ett par dagar efter det har kommit fram till livmodern en dryg vecka efter implantationen. Om det befruktade embryot inte fastnar kommer man oftast inte veta att man varit gravid eftersom mensen bara blir några dagar försenad.

Men det låter helt rimligt som du säger att det finns något samband mellan dina missfall eftersom de sker vid samma tidpunkt. Det kanske är så det tar ett tag för immunförsvaret att mota bort fostret. Något annat att ta upp med din läkare är också progresteron vilket behövs i början av graviditeten. Har själv gjort IVF ett par gånger och då får man ta progesteron efter att embryot satts tillbaka för att vara säker på att man har rätt nivå.

Hoppas att du får hjälp snart av en kunnig läkare. Utöver immunförsvarsfaktorer finns det ju ett par andra saker att testa för som t ex sköldkörtelns funktion.

• Hannnas
    mytrouble skrev 2008-10-11 09:49:00 följande:
    Bara lite förbryllad över att dom i artikeln kallar det för astmamedicin. Herregud, det är ju vanligt cortison som har funnits i evigheter och används mot allt möjligt Det nya här verkar bara vara att man just gjort en studie för att se om det även kan hjälpa mot upprepade missfall. Vid IVF och ÄD utomlands är det ju mkt vanligt att man behandlar med cortison just för att minska missfallsrisken Men ni som haft upprepade missfall - ni vet väl att man även har teorier om att Trombyl kan hjälpa? Som du Lilleskuttan fick. Innehåller acetylsalicylsyra - samma som Magnecyl fast mkt mindre dos. Redan nu ordineras det alltså av en del doktorer. Och det pågår en svensk studie nu i Borås av dr Lennart Blomqvist: boras.expressen.se/nyheter/1.930136/ny-behand...www.fou.nu/is/sverige/document/2170
    och där såg man mig o Måns
    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma .?:*¨¨*:?.
  • mytrouble
    Hannnas skrev 2008-10-11 17:36:33 följande:
    och där såg man mig o Måns
    Ni ser jättegulliga ut båda två!
  • Cico

Hej, hej,
    Jo, det finns ju andra orsaker till upprepade missfall också än just överaktivt immunförsvar. Vissa orsaker kommer ju läkarna fram till vid en missfallsutredning, vilken de gjorde en omfattande på mig efter 3 missfall och även en kompletterande efter 5 missfall. Men när varken progesteron (gulkroppshormon), fragmin (blodförtunnaden)eller trobyl hjälper (jag behandlades med samtliga) och missfallen bara fortsätter så kan det vara idé att testa prdenisolone. Det är ju som sagt ingen ny medicin, bara det att det inte använts till att behandla upprepade missfall. //Cico

• Yunior

Ååh måste man vänta på att få ett treje MF/MA innan man kan få hjälp.
    Har haft 2 MA (v12) och är så himla rädd att det ska hända igen om/när jag blir gravid igen.
    Kan man göra något för att ta kontrollen lite?

Kram till alla som är i/har varit i denna jobbiga situation

• Krusbär

Finns det någon klinik här i Sverige som skriver ut prednisolon?

• Lilleskuttan
    Krusbär skrev 2008-10-16 15:22:46 följande:
    Finns det någon klinik här i Sverige som skriver ut prednisolon?
    Jag fick det av en läkare i stockholm.
  • Cico

Fråga till Lilleskuttan:

Får man fråga vilken läkare i Stockholm? Jag fick ju åka ända till Danmark för att få Prednisolone utskrivet. Om vi vill försöka få fler barn skulle det verkligen underlätta om vi kan få det utskrivet i Sverige. //Cico

• isisisis

Jag har fått Prednisolon utskrivet vid alla mina äggdonationsbehandlingar/IVF utomlands.

• Lilleskuttan
    Cico skrev 2008-10-22 19:28:28 följande:
    Fråga till Lilleskuttan:Får man fråga vilken läkare i Stockholm? Jag fick ju åka ända till Danmark för att få Prednisolone utskrivet. Om vi vill försöka få fler barn skulle det verkligen underlätta om vi kan få det utskrivet i Sverige. //Cico
    Det var drb på lucinakliniken men dom ska tyvärr sluta i dec.Vad jag har hört så tar dom inte emot nya patienter men du kan ju ringa och höra.
  • Krusbär

Vad händer med Lucinaklinikens patienter när de stänger? Vilken annan läkare hänvisas de till?

• Lilleskuttan

jag vet inte vilken läkare de hänvisar till. Vet att de kommer att skriva ut recept till de gamla patienterna även efter nyår.

• isisisis
    Lilleskuttan skrev 2008-10-23 09:23:20 följande:
    Det var drb på lucinakliniken men dom ska tyvärr sluta i dec.Vad jag har hört så tar dom inte emot nya patienter men du kan ju ringa och höra.
    De tar inte emot några nya patienter.

De stänger i december.

Det finns ingen som tar över efter dem.Tyvärr.
Svar på tråden Upprepade missfall? Astmamedicin kan hjälpa visar ny studie!