• Eliza

Pylorusstenos / förtjockad nedre magmun!!

Hej!

Min lille kille föddes antagligen med detta och opererades för det när han var 10 dagar gammal.
    Vad vill du veta? De kan nästan börja äta lite grann med en gång. Ps är helt borta när de har gjort operationen.
    Det är tydligen så att det är vanligare att småkillar får detta än småtjejer.

Det kan låta lite otäckt men de går in i magen och snittar ett liiiiitet snitt på nedre magmunnen som gör att det inte är lika trångt längre. Problemet är helt borta när de vaknar efteråt.

Du får JÄTTEGÄRNA fråga om du undrar nåt mera! Jag svarar så bra jag bara kan så att du inte ska behöva vara orolig. Jag önskar själv att jag hade haft någon att fråga om detta innan.

Lycka till och välkommen med frågor!
    Många kramar
    Eliza

• Eliza

Choclate ship cookie:
    Ja det var verkligen chockartat när man precis blivit mamma för första gången och skulle vara hemma och "bonda". Tji fick jag och sambon. Snacka om att bli blåst på konfekten.
    Min son blev opererad på Östra Sjukhuset i Göteborg.

• Eliza

fröken bea:

Jag vet inte hur de gör med ett så "stort" barn med pylorus-stenos. Varför skulle det inte gå att operera även 15 månaders barn??? De flesta upptäcker ju inte sjukdomen förrän de är lite "äldre".
    I alla fall äldre än vad min lille kille var när det upptäcktes. Han var ju bara några få dagar. Det sa läkaren till oss att det är väldigt ovanligt att föräldrar kommer in med så små utan de tror att det ger med sig av sig självt. Vi fattade ganska omgående att det var nåt som var fel och åkte därför in med en gång när han kräktes ner precis allt hemma. Sängar, soffor, bord osv.....Har du provat att googla på pylorus stenos?

• Eliza

Emeliah:
    Ja det är en "enkel" operation. Låter kanske lite otäckt och hårt men det går in med ett liiiitet snitt och lägger ett litet snitt på muskeln som håller magmunnen så att den vidgar sig och sen fortsätter den att vara öppen och inte för trång. Problemet är borta direkt efter att detta är gjort. De får börja äta direkt efter detta.

Tyvärr vet jag inte hur gammalt barnet måste vara som äldst för att få opereras för PS. Vet inte hur hjälper "äldre" barn. Ring till Östra Sjukhuset i Göteborg och fråga dem på barnkliniken där. De är duktiga på detta tillstånd.

Svar på tråden Pylorusstenos / förtjockad nedre magmun!!