• Marayah

Hur ofta tvättar du håret på ditt barn??

Som rubriken lyder!!!

Vad e normalt??
    Jag tvättar min sons ca var 2-3 dag..

En som jag känner påstår att barn i 5 års åldern inte behöver tvätta håret mer än 1 gång i veckan för de sliter på håret och att dom inte smutsar ner håret så mkt i den åldern..

Marko 031103, Filip 080621
  • Svar på tråden Hur ofta tvättar du håret på ditt barn??
  • Mylla

Tvättar med vatten, nästan varje dag. Dom tycker det är kul att bada. Barnens hår har aldrig blivit vant vid schampo så de behöver inget, och de har inte så tjockt hår. Jag försöker ta bort alla onödiga kemikalier. Sand och sånt de får i håret tycker jag det går bra att duscha bort. Dom har ingen tvål heller, bara olivolja.
    Fast när Karl satte en skål bacon på huvet blev det 3 schamponeringar efter varann.

• Ablan
    Svar på #20
    don Quijote skrev 2008-10-16 22:06:26 följande:
    Ablan: Vet inte om jag håller med, men det är väl individuellt hur mycket sand de gojsar in i hårbotten. Min son kommer mest hem med smutsiga händer. Håret brukar han inte ha geggat in sand i.En 35-åring på kontor, mjällar och svettas och fettar ner håret värre inbillar jag mig. Skulle jag inte tvätta sonens hår på två veckor så skulle det fortfarande se ok ut. Skulle jag inte tvätta mitt på två veckor skulle jag har dreads...
    men har din son kort hår och inte du? bara undrar
    barn med skitiga händer kliar sig också på huvudet.
    Kung Fu Pasta
  • Miss Lau

Min 6-åring tvättar håret max 1 ggr/vecka, med schampo alltså.

• caroline 32
    don Quijote skrev 2008-10-16 21:59:31 följande:
    Jösses vad ofta allas barn badar eller duschar... Sonen tvättar håret en gång i veckan ungefär, badar eller duschar någon mer gång. Däremellan tvättar han sig... Det är ju händer, ansikte och hals som brukar bli smutsiga på dagis.Ja, vi är säkert skitäckliga!
    Samma här ! Så vi är väl oxå det antar jag.
  • Indillia

När det behövs/sällan. De badar nästan varje dag och sköljer håret med vatten då. Det ser och känns fint ändå.

• Vero

Två gånger i veckan, men det är sällan vi använder schampo, det är det mest maken som gör.

The impossible just takes a little longer
  • Miss Lau

Ska kanske tillägga att det inte är så konstigt att vissa känner behov av att tvätta barnens hår varje eller varannan dag eftersom just det barnets hårbotten har anpassat sig efter det. Vi som har barn som använt schampo betydligt mer sällan har en hårbotten som är "inställd" på det och därför är våra barn inte mer naturligt smutsiga än era (med naturligt menar jag kroppens eget fett som produceras i hårbotten och alltså inte gegga, glass och annat som också kan hamna i håret).

• Manchester

På dottern (fem) tvättar vi håret två gånger i veckan. Det ser smutsigt ut annars. På sommaren kan det bli ännu oftare. På sonen (två) blir det oftast en gång i veckan. hans hår ser rent ut i alla fall och om vi tvättar oftare blir han torr i hårbotten och klagar på att det kliar.

• AmandaPitkänen

Mina barn tvättas med VATTEN varje dag, men håret kanske blir 2 ggr i veckan med TVÅL/SCHAMPO.

Fast det kan vara lite olika, ibland blir det mer om de tex varit ute och lekt i leran eller nåt sånt kul

• Ärla Minou

Sällan. En har bara fjun. En vägrar (blir ca en gång per månad om ens det, dessutom halvdant tyvärr). Och en tvättar en gång per vecka.

• caroline 32

Fast vi vuxna är ju hysteriska på att duscha ( i alla fall jag). Jag har i och för sig hästar och känner att jag måste tvätta håret varje dag om jag är i stallet, på helgerna ger jag fanken i det.  Ta i dag tex då jag duschade innan jobbet och sen efter träning. Det blir sjukt mycket duschande ! Inte fanken duschade och badade människor så mycket som vi gör nu förr i tiden. Jag tänker på min farmor tex, hon duschade sig kanske 2 ggr i veckan men tvättade av dom viktigare delarna varje dag.
    Jag tror vi tvättar sönder oss snart, torkar ut huden och får smörja massor med klet.

Min dotter är på babysim en gång i veckan och sen duschar hon en gång till på veckan. Men tvättar av henne gör vi såklart varje dag. Hon är 16 månader. Min 8 årige son duschar 2-3 ggr i veckan efter fotbollsträning och gympa, min 11 åring likaså, min 14 åriga tjej får man tvinga in i duschen för hon skiter i vilket. Men för att omgivningen ska stå ut så måste hon ju helt enkelt bara göra det. Hon tycker det är skitäckligt att duscha och bli våt !!!

Tänker att ungarna kan duscha och tvätta håret när det behövs och man behöver inte var snuskig för det om man som barn i inte tvättar håret varje dag.

• Twilight

1 gång/veckan om hon inte är smutsig/svettig eller om vi ska på typ kalas. Behövs inte oftare och eftersom jag tvättat mitt hår för mycket så det blir svinfett efter en dag så är jag försiktig med hennes (5 år är hon)

♥Familjen♥
  • Atjo

Dottern är 4½ (nästan) och vi tvättar hennes hår en gång per vecka för hon blir så jäkla hysterisk varenda gång att man inte orkar göra det mer än så! Hon skriker verkligen så kaklet trillar av väggarna och grannarna står med telefonen i handen, beredda att ringa socialen. Och det ska vara handdukar att torka ögonen med och så talar hon om för mig vilken dålig och dum mamma jag är och att hon HATAR ATT TVÄTTA HÅRET!! Som tur är har hon lockigt vackert hår som aldrig blir fett och borstar vi bara det ordentligt dagligen, vilket hon som tur är inte har några som helst problem med, så håller det sig fint och glansigt ändå mellan tvättningarna.

• Butterscotch

Varannan dag. Dottern är 18 månader och det är mat och annat klägg i håret på henne mest hela tiden. Hon får bada varje dag eftersom hon tycker att det är så roligt, varannan dag med bubblor och hårtvätt och varannan dag med olja i vattnet så att hon inte ska få torr hud.

• pixiedust

Egentligen ska man väl helst inte tvätta håret mer än en gång i veckan, det gäller väl alla? Jag tvättar dock mina barns hår 2-3 ggr/vecka. Mitt eget detsamma, men jag brukar skölja ur det varje dag, men ofta då bara ha i balsam eller inpackning.

• Duckan74

Lite olika beroende på hur håret luktar och ser ut, men åtminstone 3ggr/veckan.

Svar på tråden Hur ofta tvättar du håret på ditt barn??