Inlägg från: M i l l a n |Visa alla inlägg
  • M i l l a n

Årsta-bo se hit!!

Men det är väl många som är trångbodda i Årsta. Det är väl det stora samtalsämnet här, känns det som ibland.

• M i l l a n

Fel sida om tvärbanan?! Skulle inte ha nåt att bo vid Valla torg ifall man fick större. Har många bekanta där. Området verkar kanske inte så kul utifrån. Men det finns bra lägenheter där. Vår har precis blivit en bostadsrätt. En tjej från valla torg var här och kollade på den i helgen. Hon har en etage 5:a vid Valla torg. Så nu hoppas vi på att hon vill byta den mot vår och få rabatt på marknadspriset.

• M i l l a n

Har stor insyn i förskolorna här i Årsta. De som är kommunala vill säga. Vet inte så mkt om de privata. Ett stort antal blev privata från att ha varit kommunala för nåt år sedan. Vi har många bra förskolor, men det beror ofta på vilken personal man får och deras barnsyn. Men antalet pedagoger och antalet barn i barngrupperna är ungefär lika på alla kommunala förskolor.

• M i l l a n

Fråga gärna om det är nåt du undrar. Vill inte på nåt sätt hänga ut andra förskolor eller personal. Men det finns helt klart pedagoger och förskolor som gör konstiga saker i mitt tycke.

• M i l l a n

Har en 3a och två stycken döttrar plus man. Menar du en plats i september nästa år? Det är jättesvårt att veta så långt fram hur köerna ser ut då. Vår förskola kommer nästa höst att flytta till andra lokaler vid Årsta torg. Då kommer dden förmodligen finnas plats på en av de befintliga avdelningarna. Det kommer förmodligen öppnas en till avdelning då. Eftersom lokalerna är så stora.

• M i l l a n

Humlan har urgullig personal-rekommenderas. Vill inte gå djupare in vad jag personligen anser om andra förskolor i ett så här öppet forum. Det betyder inte att jag ander att de andra är dåliga.

• M i l l a n

På "min" förskola är vi ute ofta både för och eftermiddag. Vid dåligt väder är vi alltid ute minst en gång. Eftersom våran gård (som är tillfällig) är ganska liten så går 2-3 ggr i veckan till olika parker eller till skogen. Vi har hela tiden en dialog angående genus. Beror säkert mkt på att nätverksledaren för genus i området jobbar just på min förskola. Jobbar iofs med väldigt ambitiösa kollegor:) Vilket är jätteroligt.

• M i l l a n

Inskolning i juli fungerar (oftast) inte eftersom många förskolor stänger då. Då passar de flesta på att ha semester. Man slår ihop de barn som behöver omsorg då i en förskola.

• M i l l a n

Japp! En fyra skulle inte vara illa. Men det går ju att döttrarna delar rum. Känns dock lite trångt ibland, speciellt när barnen tar hem kompisar.

• M i l l a n

Gissar att du blir erbjuden plats i slutet av augusti. När alla är tillbaka från semestrar och så. Det brukar inte vara en hit att ha inskolning i juni och sen gå på semester när den är klar. Om det blir ett längre uppehåll precis inskolningen är klar så får man nästan ha en andra inskolning för att barnet ska känna sig trygg igen. Du blir inte ilagd i någon andrahands sortering. Det är ju bara önskemål från din sida. Sedan får du erbjudande så nära det datumet som möjligt antar jag. De flesta inskolningar brukar dock vara i augusti /september eftersom barn flyttar upp i skolan då och gör att andra barn kan flytta upp på exempelvis storbarns avdelningar. De i sin tur öppnar upp platser på småbarns avdelningar. För mer säkra svar så kontakta placeringsassistenten i stadsdelen.

• M i l l a n

Har aldrig varit med om att man har haft inskolning under sommarverksamheten i juli. Då man slår ihop flera förskolor.

• M i l l a n

Det var så lite! Trevligt att tjöta med en Årstabo. Vi hör förhoppningsvis igen. God natt!

• M i l l a n

Det är konstigt att inga ser denna tråd! Undrar vilken tid på dygnet alla årstabor är inne på familjeliv. Inte samtidigt som mig iallafall.

• M i l l a n
    artemis01 skrev 2013-10-31 00:08:08 följande:

Hej!

Jag hade gett upp att kolla FL efter att jag inte fick svar på frågor om förskolor i Årsta. Tänkte att det inte verkade finnas så många Årstabor här. 
    Men så hittade jag den här tråden när jag googlade på förskolor. Glad

Hur som helst, jag håller på att välja förskolor men det är inte lätt. Borde nog börja besöka dem.

Vet ni något om följande;

Förskolan Skogsbacken, Valla förskola, Bränningevägens förskola, Lilla Dahlen och förskolan Sandfjärden.   

Finns det inga montissori? 

Hej! Kan berätta lite om dom förskolorna. Men det bästa är nog att besöka förskolor du är intresserad av. Det som nog gör den största skillnaden är vilken personal det är och deras engagemang. Skogsbacken, Valla, Lilla dalen och Sandfjärden har samma chef, vilket innebär samma fortbildningar och alla jobbar mer eller mindre Reggio Emilia inriktat. Bäst gårdar anser jag att Skogsbacken och Valla har. Bränningevägen är privat och jobbar om jag minns rätt med RUS.
Svar på tråden Årsta-bo se hit!!