• Anonym

Hur långt fängelse för penningtvätt som tjej?????

En sak jag verkligen skulle vilja veta är hur långt fängelsestraff(eller något annat t.ex. böter) man kan få som tjej för penningtvätt om man aldrig varit straffad innan?

Och jag undrar vad man räknar till penningtvätt!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-05 21:24
    Det jag menar är inte om man får lägre straff för att man är tjej, jag vill bara veta vad man kan få för straff och eventuellt hur långt...

• Svar på tråden Hur långt fängelse för penningtvätt som tjej?????
  • Anonym

Det har du faktiskt rätt i!

• Anonym

Trodde alla dömdes lika..Kvinna som Man.

• Anonym

pengatvätt går under ekonomisk brottslighet och nu har jag inte straffskalan i huvudet men jag tror att ekonomisk brottslighet ger minst 3 års fängelse beroende på grovlek förstås.

jag tror inte man ska räkna med fotboja, villkorlig dom eller sånt - ekonomiska brott är grova brott och då är det fängelse som gäller.

och könet har INGEN betydelse.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-05 21:27:19 följande:
    pengatvätt går under ekonomisk brottslighet och nu har jag inte straffskalan i huvudet men jag tror att ekonomisk brottslighet ger minst 3 års fängelse beroende på grovlek förstås. jag tror inte man ska räkna med fotboja, villkorlig dom eller sånt - ekonomiska brott är grova brott och då är det fängelse som gäller.och könet har INGEN betydelse.
    googlat lite på pengatvätt och dom domar jag kan läsa om är mellan 3 och 6 års fängelse för pengatvätt blandat med lite annan ekonomisk brottslighet..
  • Anonym

Om man har handskats med pengar som kommer från brottslighet, vad kallas det? kan man få fängelse för det om brottet som pengarna kommer ifrån är grov? Eller spelar det ingen roll?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-05 21:29:56 följande:
    Om man har handskats med pengar som kommer från brottslighet, vad kallas det? kan man få fängelse för det om brottet som pengarna kommer ifrån är grov? Eller spelar det ingen roll?
    tror snarare det handlar om att om du vet att det är brottsliga pengar och ändå väljer att hantera dom begår du en brottslig handling. och det kan du bli dömd för.

om du tex väljer att ta hand om pengar som kommer från ett bankrån så kan du bli åtalad för det även om du inte varit med på själva rånet.  du blir åtalad för medhjälp eller undanhållande av bevismaterial eller vad det kan kallas...
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-05 21:33:47 följande:
    tror snarare det handlar om att om du vet att det är brottsliga pengar och ändå väljer att hantera dom begår du en brottslig handling. och det kan du bli dömd för. om du tex väljer att ta hand om pengar som kommer från ett bankrån så kan du bli åtalad för det även om du inte varit med på själva rånet.  du blir åtalad för medhjälp eller undanhållande av bevismaterial eller vad det kan kallas...
    Hur långt straff kan man få för det om man vet vart de kom ifrån?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-05 21:35:23 följande:
    Hur långt straff kan man få för det om man vet vart de kom ifrån?
    vet inte hur långa straffen är men är man medveten i allra högsta grad varifrån pengarna kommer så är man insyltad upp till öronen och då finns inga ursäkter och då blir det fängelse. Vet dock inte hur länge men räkna med något år ialla fall.
Svar på tråden Hur långt fängelse för penningtvätt som tjej?????