• Mamma080413

Smakpotioner!!!!!

hej alla Mammor/Pappor.
    När började ni med smakpotioner för era små??? hur gick det? Några bra tips???

Mina killar blir 6mån(4mån korr) nu så jag tänkte börja nu.

• Svar på tråden Smakpotioner!!!!!
  • MsBeauty

Jag började när sonen var 6 månader okorrigerat (2 mån korr.) med gröt och det gick bra. Han var nästan 8 månader (4 korr.) när han började tycka om grönsakerna.

Mitt tips är, ta det jätte lungt och bara lite i taget i flera dagar, så att magen hinner reagera.

• Bliglin

Jag har också funderat hur jag ska göra. Min son är 6 månader nu och 3 månader korrigerat...
    Men jag har bestämt att jag ska vänta ett tag till, känns som att han,än så länge, är helt ointresserad av vad vi smaskar och äter framför hans ögon och känns, för mig, konstigt att ge smakisar innan han kan sitta ordentligt. Han är ganska stadig i nacken men inte så pass att han kan sitta någon längre stund ens med stöd. Och jag vill inte mata honom med smakisar i babysittern.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är fel att börja tidigare Har bara bestämt mig för att vänta ca 2 månader till själv. Fast vi får väl se vad som händer längs vägen...

• Umetjejen79

Hej
    Jag har precis börjat. Min son är 6 mån, 4 korr. Jag har låtit honom smaka samma mat 3 dagar i rad. Började med potatis med mycket bröstmjölk. Provat majsgröt och idag broccoli (burk), det verkade väldigt gott. Jag tycker att det har gått bra, han verkar intresserad. Vi har honom i famnen när vi matar och ger mycket beröm.

• Jessica1

Helammar min son 5 mån (2 korr). Men under denna vecka har min mjölk börjat att inte räcka på kvällen. Så vi har tinat mjölk från frysen (egen) och gett han på kvällen. Har pratat med neosköterskan som har hand om eftervården. Sköterskan tyckte att vi skulle börja med smakisar på kvällen så att han lärde sig det då det kan ta ett tag innan de börjar gilla maten. Han fick sin första smakis igår varav det mesta kom ut igen...

• FridaVbg

Hej
    Jag började med min son när han var 6mån (4 korr.) Vi såg att han var intresserad av det vi åt. Började med potatis och palsternacka blandat med bröstmjölk. Det fick han i nästan en vecka. När han hade lärt sig äta började jag också med naturell havremajsgröt, det var jättegott.
    Jag har också börjat ge honom välling, trots att han inte är 6 mån egentligen. Det har funkat bra hittills.
    Lycka till, det är jätteroligt!

• prinsessan 13 april

Vi har också precis börjat. Vår dotter är 6 mån (4 korr) och hon verkar älska majsgröten. Fick ta till lite katrinplommon då magen inte ville riktigt med gröten och nu funkar det fint efter 2 veckor. Katrinplommonpurén tycker hon är mums

Svar på tråden Smakpotioner!!!!!