• Sofiapropp

någon som pluggar?

jag har precis börjat plugga på universitetet och tänker uppfylla min dröm om vad jag vill bli i framtiden.
    men jag är ensamstående och har en dotter på fyra år. tänkte bara höra om någon är i liknande situation? tycker det är så himla svårt att få tiden att räcka till, och hinna läsa allt man ska. är det någon som har något tips?
    mvh sofia

• Svar på tråden någon som pluggar?
  • VeeKa

Jag har 2 barn, födda 05 och 08. Är iofs mammaledig nu, men jag pluggar på sthlms folkhögskola, distans då. Det är svårt att hinna med allt, men det går med lite envishet och styrka. Det är många gånger jag har velat ge upp...

Det du måste göra är att planera din tid. Med dottern, kompisar, övrig familj och sedan sysslor hemma. Så du inte står där i skiten upp till halsen med allt som måste göras.. Inte så kul alla gånger...

• stinamaria

Jag pluggar på gymnasiet fortfarande. Började andra året på frisörlinjen nu. Det är ganska tufft, men inte direkt tuffare än vad det hade varit utan barn. Jag har lite svårt för att sätta mig ner och plugga när jag behöver men tid har jag. Sonen går och lägger sig vid sju sen kan jag om jag vill sitta och plugga. Hittills denna terminen har jag inte pluggat någonting men på måndag ska jag ha mitt första prov och efter det börjar det dra igång med inlämningsarbeten och mer prov så nu gäller det att komma in i allt igen

• VeeKa

Haha, visst vill man inte sätta sig och plugga det första man gör efter barnen somnar ??

• stinamaria
    VeeKa skrev 2008-10-03 19:47:25 följande:
    Haha, visst vill man inte sätta sig och plugga det första man gör efter barnen somnar ??
    Nej, det är ju det
    Då vill man ju gärna sitta ner och ta det lugnt en stund eller låta ngn kompis komma över och umgås lite
  • jozelyn

Jag har tack o lov inte så mycket o plugga hemma men däremot hinner jag inte handla.. Det är kämpigt det där med tid.

• VeeKa

Hehe, precis. Ne, det är knappt att man hinner det liksom. Tvätt, städ, disk , skolan och så barnen och allt annat runt det.... Superduper mammor eller ??

• minimalin

tips: läs studieteknik så att du inte läser för mkt, onödig fakta

• ungmamma90

Jag pluggar på gymnasiet nu, jag håller med om att de är tufft. Ifs har inte vi så mycke läxor. Men försöker göra det mesta på skolan, annars gör jag resten på kvällen efter jag lagt min dotter.

• stinamaria

Åh, igår fick jag veta hur nästa vecka ser ut.. Två prov, läsa 100 sidor i en bok. Göra en reklamannons(får förhoppningsvis klart den i skolan) och ett stort inlämningsarbete i färg och stil(ska skriva om de olika stilarna, ca två sidor om varje och sen klippa och klistra bilder eller hur man nu vill göra). Nu känns det lite jobbigt :P

• FiaG

Har en kompis i samma sist som du. Hon pluggar när barnet är på dagis (ca 9-14) och efter han gått och lagt sig om kvällen. Med en bra stidieteknik kommer du långt. Sök på google och du finner bra tips.

• Ruggugglan

Jag pluggar på Komvux och har varit ensamståenden med min dotter på 2,5år under nästan hela tiden. Det har varit tufft eftersom min dotter varit sjuk jämt och ständigt. Hon går på dagis och där åker man ju på både det ena och det andra Tack vare min mamma så har jag lyckats få ihop det ändå.

Tid är något som blir bristvara när man pluggar, men du kommer att vara helnöjd med dig sj sen när du är klar.

Stolt morsa till Pimsabus!
  • JeanneDArc

är förvisso inte ensamstående men jag pluggar på universitetet. Ett ord: SJÄLVDICIPLIN! Lyckas man fixa lite sådant så ordnar det sig hehe.. Mina arbetsdagar är 8-16, då ska jag plugga när hon är på dagis (lite beroende på hur mycket jag har i skolan förstås.. slutar tidigare ibland och sambon hämtar henne om jag har föreläsningar senare). På kvällar och helger är det annar som ska göras ju.

• princess of hearts

Jag har börjat läsa på universitetet den här terminen. Min son är ett år och har börjat på dagis. Ska tillägga att jag är ensamstående i den bemärkelsen att jag och Gunnars pappa inte bor ihop. Vi försöker pussla så gott det går med schemat för att vi ska få både pluggro och tid med vår son. Det är klart att det är slitigt att läsa med barn, men jag tror att om man vill så går det. Jag utbildar mig hellre just nu än har ett jobb som jag bara går till för att jag måste.

• Sofiapropp

Jag tycker inte att gymnasiet var någon fara..det var soft.. det är nu när man får många böcker, mycket som ska läsas..det är nu det blir tungt. det blir liksom så mycket så man vet inte när man ska hinna ta hand om barn, laga mat, handla, diska, städa å plugga. man får verkligen skjuta saker åt sidan. hoppas man får in tekniken snart :S

• Mysgumman

jag pluggar sista året på barn å frittids pogramet på gymnasiet och jag är inte ensamstånde men tcyker det är ganska tufft ändå käånns som jag tappat tid för dotten min . skolan ta upp mkt av ens liv

• Millcha

Jag är 23år och pluggar på universitetet och har gjort det i 3,5 år nu med ett uppehåll då jag var mamma ledig. Min dotter är 3,5 år och jag tycker att det är jättesmidigt att plugga samtidigt nu när hon är så ung. Det är så lätt att disponera tiden som man själv vill och dagisdagarna blir ju inte så långa, eftersom jag själv kan bestämma när jag ska sitta ner och läsa in. Jag hämtar alltid henne innan kl 3 så att eftermiddagarna inte blir så långa för henne. Dessutom är det så skönt att få tid tillsammans innan kvällen då vi kan hitta på pyssel och saker. Ibland blir det att jag får plugga på helgerna inför tentor, men jag har ju min man så vi löser det tillsammans.
    Jag har provat på att jobba och ha barn också, då jag har vikariat på sommaren - vilket var mycket jobbigare tyckte jag. Jag hade skuldkänslor hela tiden, dagarna blev så långa och jag önskade hela tiden att jag hade mera tid till henne. Usch, så jag är väldigt glad över att plugga samtidigt och får jag fler barn senare i samband med jobb kommer jag garanterat gå ner i tid.
    Så känner iaf jag :D

Svar på tråden någon som pluggar?