Inlägg från: Maijlo |Visa alla inlägg
  • Maijlo

Vad anser du som förälder att skolan ska göra mot mobbning? LÄS TS!

Om skolan har följt sin antimobbningsplan och gjort följande insatser:
    * Upprättat åtgärdsprogram med eleverna i fråga för att stoppa mobbningen.
    * Kontaktat föräldrarna till både den som är utsatt och de som mobbar och informerat dem muntligt och skriftligt.
    * Följt upp åtgärderna och upptäckt att det inte har upphört.
    * Haft ytterligare möten och gjort nya åtgärder, den här gången tillsammans med målsmän.
    * Vid uppföljning konstaterat att mobbningen fortskrider.

Hur skulle ni i såna fall vilja att skolan skulle agera? Det vore mycket intressant att höra era åsikter eftersom vi håller på att revidera vårt arbetssätt kring mobbning just nu.

• Svar på tråden Vad anser du som förälder att skolan ska göra mot mobbning? LÄS TS!
  • Maijlo

Jag tycker också att det är otroligt viktigt med förebyggande arbete. Det har vi på vår skola. Vi har mycket engagerad personal som direkt tar tag i konflikter. Tyvärr hjälper det inte alltid ändå.

Det jag undrar är hur man ska göra när mobbningen fortskridit fast man gjort enligt min ts.

• Maijlo

Hej! Vad kul att du svarar! Den lösning som du skriver om med avstängning har jag också tänkt på. Vilken ålder är det på eleverna som kan bli avstängda?

• Maijlo

Tack för era svar!

Visst vore det väldigt bra ifall eleverna kunde punktmarkeras av en vuxen alltid, men om det är flera mobbare så finns ju inte de resurserna att tillgå. Vi har haft all personal ute på alla raster när det har varit mobbningsutredningar, men ibland har inte ens det varit tillräckligt.

Vad händer efter en avstängning?

• Maijlo

Jag gissar att de tillämpar regeln så att de ger eleven hemundervisning med andra ord. Dessutom var det ju helt i sin ordning att låta en elev som kränker en annan att byta skola. Det var ungefär det jag utgick från när jag läste om avstängningsregeln här ovan.

Svar på tråden Vad anser du som förälder att skolan ska göra mot mobbning? LÄS TS!