• kiwi81

Finns samband mellan föda för tidigt och PCO?

Min son föddes i vecka 31. Orsaken till varför förlossningen satte igång spontant så tidigt är okänd. Något som känns som tusentals CTGn togs utan att en enda sammandragning registrerades och det känns som tusentals odlingar togs utan att man hittade någon infektion. Tappen började bara förminskas i vecka 26 och trots sjukskrivning och strikt sängläge kom han ändå i vecka 31.

En undran jag fått sedan dess är om det helt enkelt var hormonellt? Min mamma höll på att föda mig på tok för tidigt, men tack vare ett cerklage lyckades jag hålla mig kvar i magen tills det var dags. Kan det vara ärftligt?

Jag har PCO-S och min son blev till med hjälp av pergotime.

Finns det något samband mellan PCO-S och eller oregelbunden mens och att föda barn för tidigt?

Finns det någon mer här som fött för tidigt utan känd orsak som hade oregelbundna menstrationer innan ni blev gravida?

• Svar på tråden Finns samband mellan föda för tidigt och PCO?
  • Proletariatet

Cervixincuffisiens (försvagning av livmodertappen) är till viss del ärftligt och kan behandlas med just cerklage.
    Jag har fått diagnosen (men de är lite osäkra pga att jag haft sammandragningar, i regel öppnar man sig "tyst" om man har en incuffisiens) vet att min mormor och hennes syster har haft problem och blivit (liksom jag) sängliggande under graviditeter, samt fått ett för tidigt fött barn (ganska stort berättade hon, vägde mer än vad vår dotter gjorde när hon kom i v.24+1, men dog direkt då vården inte var utvecklad då).
    Jag har för övrigt blivit lovad ett cerklage om jag skulle bli gravid igen.
    Det finns en tråd för oss med den här diagnosen, är du intresserad kan du ju höra av dig

• kiwi81

Ja gärna! Hur ställer de diagnosen cervixinsufficiens? Jag frågade om cerklage flera gånger när jag låg inne, men de sa bara att det var uråldrat och att det inte fanns några vetenskapliga bevis på att det hjälpte... Hur gick det för din dotter? Har du PCO-S?

• Proletariatet

Jag har inte PCO-S utan kollar ändå på alla trådar i prematur-forumet
    När jag läser så ser det ju onekligen ut som att det skulle vara det. Tyvärr ställs diagnosen genom att man antingen förlorat flera barn, eller fött flera för tidigt. Jag ville ha cerklage vid min andra graviditet, men det vägrade de sätta, nu ser de det som självklart. I tråden finns ett flertal med cerklage och som haft cerklage, det gäller bara att träffa rätt läkare, visst finns det risker med det, men personligen tar jag hellre den risken i v.13-14 än ligger på förlossningen igen i v.22-23.

För vår dotter har det gått jättebra faktiskt och vi hoppas att det fortsätter så

Hon fick en lillebror i april i år i v.35+1, efter att jag legat inlagd med sängläge från den 3:e januari (v.22+2).
    Jag skickar länken i ett gästboksinlägg!

• lill yra

hej jag har pco-s och min dotter tittade ut i v. 34. men om det beror på pcon vet jag inte. men det var en överaskning när hon kom. ingen vet varför hon kom tidigare. bye.

Svar på tråden Finns samband mellan föda för tidigt och PCO?