Var rädd av flera orsaker.
1. När jag föddes hade min mamma väldiga problem, hennes bäcken var för trångt och jag fastnade, fick syrebrist och var på väg till urakut snitt när narkosläkaren tog mig med sugklocka. Var rädd att mitt bäcken oxå var för trångt.
2. Min mamma sprack totalt och är opererad ett flertal gånger för att bli fullt återställd, orsakat av att de slet ut mig med sugklocka. Jag var livrädd för att spricka som min mamma.
3. Har en reumatisk sjukdom i mina höfter och rygg som innebär att jag får utväxter i/på lederna/kotorna som gör att jag blir stelare och stelare. Var rädd att mitt bäcken inte kunde utvidga sig som det måste under en förlossning.
4. Rädd för kejsarsnitt då det är en "stor" operation, rädd för smärtan och ärret.
Valde efter samtal med specförlossningsläkare att föda vaginalt, allt gick bra till slut men greps av panik flera gånger under förlossningen, borde ha pratat mer med någon om min skräck innan.
Jag sprack nästan ingenting och bebisen fastnade inte och mitt bäcken utvidgade sig som det skulle. Nu kommer jag inte vara alls lika rädd nästa gång, nu vet jag att jag klarar av det. Fast nervös och kommer prata mycket om förlossningen innan denna gången.