• tinaw

Dödsskräck (en prematurtanke)

Fick en prematurtanke, kanske inget för känsliga. Jag länkar i stället för att lägga in här:

prematurbloggen.wordpress.com/blogg/

Jag har inte tänkt på det förut, men det är svårt att släppa den där dödsskuggan, som var allestädes närvarande. I och för sig är det väl alltid så, men man tänker inte på det i vardagen, i det vanliga livet, det som inte har blivit hotat.

Eller är det likadant för alla som har barn?

• Svar på tråden Dödsskräck (en prematurtanke)
  • tinaw

Tänk om finns ju där alltid, det håller jag med dig om. Men det är inte riktigt det jag menar.

Jag har tänkt lite till. Det är så att det här tillståndet av konstant skräck blir normaliserat när man lever på en neonatalavdelning. Det är en del av vardagen, en skruvad, påtvingad, fruktansvärd normalitet, men icke desto mindre en vardag. Varje dag skulle mitt barn dö om det inte hade livsuppehållande apparatur omkring sig, om inte lungorna pallade trycket, om inte kärlen höll för infarterna, om inte hjärnbarriären klarade tryckomställningarna, om inte hjärtat orkade. Det fantastiska är att så många barn på neo klarar sig så bra, inte motsatsen.

Jag försöker jämföra barnen, har jag haft samma skräck med de stora, eller med Noah som föddes fullgången?

Jag tänker tanken att Noah kanske springer ut framför en bil. Den avfärdar jag lätt. (fullgången)
    Jag tänker tanken att Hannah sätter nåt i halsen... japp, där går paniken igång igen. (prematur)
    Jag testar med Samuel, jag vet att han cyklar hem just nu. Tanken är obehaglig. (prematur)
    J kör en stor lastbil varje dag, nemas problemas. (fullgången)
    Mathilda... Mathilda den vilda, hon får nån blodförgiftning. Hjärtat bankar fortare. (prematur)
    Å klämmer sig i en av pressarna. Näe, det fixar hon. (fullgången)
    Det börjar brinna på Ls jobb. Fast hon har antingen släckt elden eller är först ut, kanske till och med både och. (fullgången)

Noah och mina stora barn är i någon mån osårbara. Katastrofscenerna är nog en prematurgrej för mig, faktiskt. Säkert är det inte så för alla.

• tinaw

Jag tror det är som du säger, att det handlar om att man sett sitt barn väldigt illa däran. Inte prematuriteten som sådan.

• tinaw
    Jenniemamman skrev 2008-10-01 10:29:17 följande:
    läste lite i bloggen och jag blir lite rädd..Jag har haft spn fruktansvärd huvudvärk, jag har lågt blodtryck och jag har börjat må så illa efter frukosten nu, helt yr och det känns som jag ska svimma.. Läste ett inlägg Eklampsi och att du mått illa igen och känt dig yr.. Jag var hos min bm för 2 veckor sen och har efter det börjat må skit kasst.. Ska dit nästa onsdag igen.. Men blir orolig, bör jag vänta så länge? Äter tabletetr jag fick utskrivet också, mot huvuvärken och de kan ge yrsel iböand så jag vet ju inte om det beror på det elelr nått annat:S
    Nej, du bör inte vänta så länge. Inte för att det behöver vara något, men skulle det vara det kanske du inte hinner till nästa onsdag innan nåt går på tok. Bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite. Lycka till, hoppas det inte är nåt!
  • tinaw
    pritt skrev 2008-10-01 10:21:32 följande:
    Själv förstår jag inte hur man orkar gå omkring med dessa tankar och oro hela tiden, det måste ju vara jättejobbigt.Jag har själv prematurbarn, född v 27. Men den tiden är förbi nu, vad hjälper det att tänka Om det hade hänt, eller tänk om detta hade hänt. Det är förbi, dags att släppa och gå vidare. Vi kommer alltid ha en oro för annat, det är del av att vara förälder, typ då, sätta i halsen, springa ut på vägen. Men om man låter oron ta över för sådant, vad lär vi då våra barn? En nojig morsa hade man själv inte velat ha! Man ska vara tacksam för allt som går bra i livet. Samtidigt vill jag säga att jag ändå förstår Er som går med dessa tankar, det är en tuff tid man har med prematur barn. Men i detta svåra och mörka har jag lärt mig att se ljust på saker och ting och inte drälla i det onda, mörka och tänk om.
    Går man omkring och tänker så hela tiden är det nog knappast nåt man kan välja att slå av och på. Och inte behöver man bete sig nojigt för att man sätter hjärtat i halsen heller Men tråden handlade inte riktigt om det, om att gå runt med nån konstant skräck, utan om hur grundtryggheten i att inget kan hända liksom försvinner.
Svar på tråden Dödsskräck (en prematurtanke)