• Kodama

Statistik och medicinska fakta om fertilitet, risker, IVF och ÄD för 40+ och 40++ (OBS! Ej stöd- eller peppningstråd!)

Denna tråd är till enbart för diskussioner om statistiska fakta på gruppnivå samt vad som idag är känt vetenskapligt om fertilitet, icke-assisterad befruktning, IVF och ÄD för kvinnor (och män) i åldern 40+ och 40++. Det är inte en "peppningstråd" och inte en tråd för "tips och trick" som saknar vetenskaplig grund. Jag startar tråden för att det har visat sig att det finns några här på forumet som är intresserade av denna typ av information, och jag bistår gärna med det jag kan. Däremot inser jag till fullo att statistiska och vetenskapliga fakta inte har en uppmuntrande effekt på alla, så om ni känner att ni behöver peppning eller ett halmstrå att gripa efter, är detta sannolikt inte tråden för er. Jag vet och förstår att många som skriver i det här forumet har svåra upplevelser bakom sig, och känner mycket förtvivlan kring sin längtan efter barn. I den situationen kan man behöva fokusera extra mycket på bara det positiva, och är det så för er så avråder jag er från att läsa den här tråden.

Ok, nu är ni varnade.

Statistik utan assisterad befrukning (samma som jag postat i tråden "Statistik och kalla fakta", skriver det här också för överskådlighetens skull):

Genomsnittlig chans att bli gravid per enskild cykel för olika åldrar:
    25 - 25-30%
    30 - 25-30%
    35 - 18%
    40 - 5%
    45 - 1%

Amerikanska Babycenter har ett bra diagram som visar den genomsnittliga risken för infertilitet vs chansen att bli
    gravid under ett år, dvs kumulativt, för olika ålderskategorier:
    www.babycenter.com/0_chart-the-effect-of-age-...

Genomsnittlig risk för missfall vid olika åldrar beräknat på sedvanligt sätt med gravtest, dvs inte sk "kliniska
    missfall" där graviditet konstaterats med ultraljud och inte heller de nya extremkänsliga mätmetoderna som givit
    missfallssiffror kring 60% för genomsnittliga friska par:
    25 - 10%
    30 - 10%
    35 - 25%
    40 - 40%
    45 - 50% eller högre

Genomsnittlig risk för kromosomstörning vid tidpunkten för genetisk testning, dvs under andra trimestern, för olika
    åldrar:
    25 - ingen uppgift
    30 - 1/300
    35 - 1/134
    40 - 1/40
    45 - 1/11

Man skall också veta att faderns ålder också har betydelse. Tidigare har man inte brytt sig så mycket om att studera fäders ålder, men på senare tid har flera stora studier kommit som visar att faderns ålder har betydelse både för chansen att bli gravid, risken att få missfall och risken att barnet drabbas av allvarliga sjukdomar.

Kommentarer om IVF:

Det är mer komplicerat att presentera statistik för IVF och andra metoder för assisterad befruktning, vilket beror dels på att resultaten påverkas mycket av varje pars individuella förutsättningar, och dels på att det finns flera olika metoder för IVF. Generellt gäller dock att kvinnans ålder är den enskild största faktorn för chansen att lyckas med IVF och att efter 42-43 för IVF med egna ägg och 46-47 för donerade ägg så är chansen att bli gravid så låg att man kan ifrågasätta om det är etiskt att privata kliniker tar betalt för att utföra denna behandling.
    Ytterligare faktorer som komplicerar IVF-statistiken är att de flesta studier kommer från länder där man tillämpar återförande av flera embryon för att öka chansen för graviditet. I USA tex är det vanligt, speciellt bland äldre kvinnor, att man återför 3-4 embryon. Jag försöker i den mån det går att undvika statistik som baseras på multipla
    återföranden eftersom det är känt att detta kraftigt ökar risken för komplikationer hos modern och skador hos
    barnet/barnen. I Sverige återför man av denna orsak oftast bara ett embryo, i vissa fall två, men i dag inte fler. Statistiken nedan innefattar fall där man återfört så många som 4-5 embryon, men det är i dagsläget den mest säkra statistik som finns för IVF med egna ägg för kvinnor över 40.

Antal kvinnor i olika åldrar som erhållit levande födda barn efter tre IVF-försök:
    40 - 25%
    41 - 19%
    42 - 19%
    43 - 9,6%
    44 - 1,6%

Antal kvinnor i olika åldrar som erhållit levande födda barn efter 5-6 IVF-försök:
    40 - 28%
    41 - 23%
    42 - 22%
    43 - 10,5%
    44 - 1,6%

Missfallrisk vid olika åldrar efter biokemiskt konstaterad graviditet (dvs med vanligt gravtest som mäter beta-hcg):
    40 - 38%
    41 - 45%
    42 - 45%
    43 - 48%
    44 - 70%

Missfallrisk vid olika åldrar efter "kliniskt" bekräftad graviditet (dvs att man vid ultraljudsundersökning sett
    fostrets hjärta slå):

40 - 24%
    41 - 35%
    42 - 37%
    43 - 38%
    44 - 54%
    45 - 67%

Observera att levande födda barn inte är liktydigt med friska levande födda barn. Statistiken ovan innehåller barn
    med kromosomskador, missbildningar, CP-skador osv.

Chansen att vid 40 års ålder, utan assisterad befruktning, föda ett friskt levande barn ligger kring 10% kumulativ chans över 1 år, någon/några procents chans per menstruationscykel.

Med IVF är chansen att föda ett friskt levande barn ca 20% över tre IVF-försök med egna ägg.

• Svar på tråden Statistik och medicinska fakta om fertilitet, risker, IVF och ÄD för 40+ och 40++ (OBS! Ej stöd- eller peppningstråd!)
  • ugnspannkakan
    Minnie69 skrev 2010-05-27 10:03:36 följande:
    Per cykel? Ovan redovisade siffrorn är ju per en enskild cykel. Kanske menar du kumulativt?
    86% chans att bli gravid på ett år.
  • Minnie69
    ugnspannkakan skrev 2010-05-26 17:50:28 följande:
    dina siffror var allt lite fel. för kvinnor 20-24 år är cahnsen/risken att bli gravid 86%
    Genomsnittlig chans att bli gravid per enskild cykel för olika åldrar:
    25 - 25-30%
    30 - 25-30%
    35 - 18%
    40 - 5%
    45 - 1%

Då är det ju lite äpplen kontra päron, eller? För Ts utgår ju från per cykel, eller är det något specifikt inlägg som du riktar dig mot? Jag får väl läsa igenom tråden, var ju ett tag sedan
  • Minnie69
    ugnspannkakan skrev 2010-05-26 17:50:28 följande:
    dina siffror var allt lite fel. för kvinnor 20-24 år är cahnsen/risken att bli gravid 86%
    Skummat igenom tråden och kan inte se varför du anser siffrorna felaktiga, dels så är siffrorna i TS per cykel och inte kumulativt över ett år, dels så diskuteras inte fertiliteten för 20-24 åringar alls vad jag kan se? Utan TS börjar på 25 års ålder. Det kan vara så att du tycker att siffrorna för yngre borde vara med kanske? Fast det behöver ju inte innebära att de redovisade siffrorna är fel, bara att det är så att den yngre kategorin saknas, antagligen för att fertiliteten innan 25 generellt får anses god och därför inte hör hemma under "hårda fakta" för taskiga odds med stigande ålder, vi ganlingar vet att "ungdomarna" är fertila så det sjunger om det, lite av poängen med tråden tror jag . Att vi "gamlingar" ska ha realistiska förväntningar (Suck, syskonförsök är väl bara att glömma , nåja, jag är lyckligt lottad som fick min lilla pärla {#lang_emotions_sunny}, men får jag någonsin tillbaks mensen så kommer jag försöka sätta mina usla odds på prov )
  • ugnspannkakan
    Minnie69 skrev 2010-05-28 02:22:25 följande:
    Skummat igenom tråden och kan inte se varför du anser siffrorna felaktiga, dels så är siffrorna i TS per cykel och inte kumulativt över ett år, dels så diskuteras inte fertiliteten för 20-24 åringar alls vad jag kan se? Utan TS börjar på 25 års ålder. Det kan vara så att du tycker att siffrorna för yngre borde vara med kanske? Fast det behöver ju inte innebära att de redovisade siffrorna är fel, bara att det är så att den yngre kategorin saknas, antagligen för att fertiliteten innan 25 generellt får anses god och därför inte hör hemma under "hårda fakta" för taskiga odds med stigande ålder, vi ganlingar vet att "ungdomarna" är fertila så det sjunger om det, lite av poängen med tråden tror jag . Att vi "gamlingar" ska ha realistiska förväntningar (Suck, syskonförsök är väl bara att glömma , nåja, jag är lyckligt lottad som fick min lilla pärla , men får jag någonsin tillbaks mensen så kommer jag försöka sätta mina usla odds på prov )
    såg det sedan, trodde ts menade på ett år, när man pratar fertilitet brukar man säga på ett år, 13 cykler. om ts menat 25-30 % chans för kvinnor 25-30 år på ett år hade det inte varit realistiskt då det knappast sker så stora förändringar på några år. jag vet att fertiliteten är god när man är ung, känner själv en som ville få en sladdis när hon var 43 år men inte lyckades förrän hon var närmare 50, i grevens tid precis innan klimakteriet dessutom.
  • Susanne N

Ännu en av dessa faktatrådar som blandar fakta som inte allitd stämmer. Visst ingen "peppingtråd", men likväl tycker jag att den inte är individanpassad. Statstik i alla ära och viss grundar sig statstik på individer, men nja...jag köper inte all fakta i den här tråden.

• Susanne N

ÄL smärta och snor och slemhosta. Är det en lyckad kombination tro?
    Mannen ska på rygg idag och jag får väl prova att ha sex med gasmask...Guld i mun

• Minnie69

"För övrigt anser jag att kartago bör förstöras........." eller ngt annat OT

• Susanne N
    Susanne N skrev 2010-06-11 12:08:33 följande:
    ÄL smärta och snor och slemhosta. Är det en lyckad kombination tro?
    Mannen ska på rygg idag och jag får väl prova att ha sex med gasmask...Guld i mun
    oj hamnade i fel tråd...så kan det gå när haspen är på!
  • Minnie69

Ingen fara, den här tråden förefaller ha övergivits av de alla Solig, så ingen skada skedd Cool

• ugnspannkakan
    ugnspannkakan skrev 2010-05-30 19:07:38 följande:
    såg det sedan, trodde ts menade på ett år, när man pratar fertilitet brukar man säga på ett år, 13 cykler. om ts menat 25-30 % chans för kvinnor 25-30 år på ett år hade det inte varit realistiskt då det knappast sker så stora förändringar på några år. jag vet att fertiliteten är god när man är ung, känner själv en som ville få en sladdis när hon var 43 år men inte lyckades förrän hon var närmare 50, i grevens tid precis innan klimakteriet dessutom.
    oj vad tänkte jag på när jag skrev det där? hon var 43 när hon fick barnet, ska det vara...
Svar på tråden Statistik och medicinska fakta om fertilitet, risker, IVF och ÄD för 40+ och 40++ (OBS! Ej stöd- eller peppningstråd!)