Inlägg från: Mammate2 |Visa alla inlägg
  • Mammate2

Långa barn

Hej!
    Har en dotter som är väldigt lång. Hon är 5 1/2år och 141.5cm (ca normal 10-åring). Hon är under utredning redan, men jag skulle vilja komma ikontakt med andra föräldrar till långa barn. Var själv ett långt barn, och kände mig jämt klumpig och utanför pga det. Vill ge henne långa kompisar, så hon inte känner sig så ensam.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 11:25
    Dottern är nu 10år och har passerat 177cm.

• Svar på tråden Långa barn
  • Mammate2

Hejsan Glamrockare och Chilili!

Glamrockare: Minns inte riktigt hur lång min dotter var när hon var 2,5år men jag har för mig att hon passerade där vid 104cm i en väldig fart vid den åldern. Problemen börjar egentligen när man växer om 5åringarna på dagis, när människor runt omkring börjar reagera.

Chilili: Min dotter är också överviktig. Det mesta av hennes övervikt sitter på magen, så hon ser gravid ut - riktig bula alltså. När jag var i 7-8 års åldern - och ca 140-145cm lång, så såg jag ut som jag skulle föda barn när som helst. Denna kulan försvann sedan lite åt gången, men direkt smal har jag väl aldrig varit. Om jag förstod det rätt, så kan liten övervikt vara possitiv för långa flickor, eftersom könshormonet poduceras tidigare om man har lite mer fett. Detta kan jag dock ha fått om bakfoten. Har dock läst att övervikt vid överlängd inte klassas sóm övervikt på samma sätt som vid genomsnittslängd.
    Men visst är det jobbigt när man får höra att man är fet, det kan ju knäcka en helt. Tränar din son något på sin fritid? Det finns ett speltillbehör om man har Nintendo, och det heter Wii Balance board. En kollega till mig använde detta för att komma iform. Kanske värt att prova (om man har råd till det).

• Mammate2

Hej!
    Kollade dotterns papper:
    19 månader 93cm
    2år 8 månader 112cm

Sonen håller sig "på kurvan"...

Själv rusade jag när jag var i 2-3års åldern, men på den tiden brydde man sig mest om viket innan man började skolan. Jag var 138cm när jag var 6 1/2. Min dotter ligger alltså högre ön jag på kurvan...

Mina barn när de föddes:
    Dotter 57cm 4540g
    Son 57cm 5400g

De var inte små direkt, och de har ju att brås på. Dottern kommer inte att bli medicinskt stoppad pga ingen i nära familjen får ha haft blodproppar, om man ska ta medicinen. Det finns dock möjlighet att stoppa fysiskt, men det finns problem med det också. Jag har mycket problem med längden till och från, men jag försöker använda mig av mina 185cm så ofta jag kan.

• Mammate2

Hej Annagussen!

Min dotter drar storlek 36-37 (beror på modellen). Min dotter är bredryggad och har en "kulmage". Både jag och mina brödrar hade "kulmagar" när vi växte mycket, så jag antar att det så det är för oss.
    Hur lång och gammal är din tös?

• Mammate2

Hej Carinamamma84!

Jag måste bara fråga - var du lång som barn? Min kompis systerdotter var mycket längre än sina kompisar tills hon komi tidig pubertet och slutade växa. Jag tror att hon blev 167cm. Om inte annat verkar det som dina barn har mycket växtkraft. Klart impad över din sons storlek. Har han fortsatt växa enligt sin kurva, eller har han lugnat ner sig något?

Din dotter - har hon legat över kurvan hela tiden, eller har hon gjort ett större språng efter 1-års åldern?

• Mammate2

Hejsan!
    Denna tråden är väldigt gammal, men frågan är ständigt aktuell ivårt fall. Dottern som snart fyller 8år är ca 157lång. Var inne på åldersbestämmande skelettröntgen i fredags och väntar nu på resultatet. Tyvärr behandlas långa barn dåligt av omgivningen, eftersom längden visar en 12-13åring och uppförandet en 7-8åring.

• Mammate2

Hejsan!
    O - vad jag känner igen mig... Jag är 185cm lång - började stoppas  i 11-årsåldern då jag var 173cm... Mina föräldrar är lite över snittet, men inte mycket. Mina 2 äldre brödrar är runt  188-190cm medans storasyrran är 169cm.
    Jag har alltid varit stolt över min längd, samtidigt som den har varit besvärlig och jag har ofta kännt mig klumpig under uppväxten. Jag hade långa armar och ben och kort tjock bål.... Dottern min har lite viktproblem och har en mage som är lite större än vad den borde vara, men resten av kroppen stämmer liksom välöverens med allt, men det är tufft att växa så. Jag hade 39-40 i skostorlek som 10åring - min dotter har oftast 39 men det kan variera från 38-40 beroende på form på skon.
    Hennes pappa är 195cm och det är väl dit hon siktar....
    Min dotter var 112cm då hon var 2år och 8månader.
    Min son växer också på bra, men håller sig inom normalkurvan.

Men vi har väl en lång gen i familjen - min systers barn är alla över snittet.

• Mammate2

Som jag skrev när min dotter var 5 1/2år - då 141,5cm. Jag tror min dotter passerade 121 i 3,5-4års åldern. Saken är väl den att flickor i regel växer mer än pojkar i den åldern. Gör ni extrakontroller för hans längd? Jag tvingade husläkaren att flagga min dotter hos berörd avdelning redan när hon var 3,5år (sköterskan frågde efter en 3åring och "en 6åring" gick emot henne). Eftersom hon reagerade som hon gjorde tog jag upp det med husläkaren som lade in en flaggning. Normalt sett tar de koll på när man passerar 150cm och sedan höjs aktivitetsgraden när man passerar 160cm. Idag finns stoppmetod med mediciner - iallafall för tjejer, samt mekanisk stoppning. Inte förrän barnet har kommit upp över 170cm kan man ge en någerlunda prognos om slutlängden enligt expertisen.

• Mammate2

Kläder är jättesvårt Demon - min dotter har allt från storlek 164-170 och ibland även vuxenstorlekar beroende på formen på kläderna. Jag blir mest ledsen över att hon inte kan ha samma typ av kläder som sina kompisar. Antingen är det mindre storlekar, smala modeller eller något annat som inte fungerar. Vuxenplaggen kan vara nog så tuffa - men de är också smala och urringade/genomskinliga, så det är ett elände.

• Mammate2

Det finns faktiskt hjälp för pojkar också numera. Mekanisk stoppning. Tidigare har detta utförts mha plattor inopererade i benen, som liksom håller benen i fast grepp så de inte kan växa. Numera har den metoden förfinats och nu har man en metod att stoppa benen som inte blir ärr och missprydd benväxt. Detta verkar vara en ganska ny metod, som bla används då barn har olika långa ben. Hur mycket som detta kan stoppa ett barn vet jag inte, men jag tror de håller på att kolla på allt runt detta. Tills ditt barn hunnit upp i den ålder där de kan göra något har de säkert hunnit finslipa metoden ytterligare. Jag har själv blivit stoppad, och kontaktade den läkare (numera professor) som höll i min behandling, och han svarade att det inte finns mycket information för allmänheten ännu inom detta området. Kika på länken, så kan ni läsa mer inom området. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=676

• Mammate2

Hejsan!

Jodå, jag hittar in emellanåt. Jag rusade själv när jag var i 3års åldern enligt mamma. Jag tror att du ska be dem ta blodprov och kolla hormonnivåerna om det inte redan gjorts. Detta för att se att allt ser OK ut. Du kan också be dem remitera till endokrinska för att få en tidig uppföljning på henne där - och se att allt är OK. Min dotter blev remiterad till barnmottagningen på sjukhuset där vi går med endokrinsk uppföljning ca 1gång per år. Har nu fått reda på att prognosen säger 195cm.....

• Mammate2

Hejsan!
    Nu kommer det en uppdatering. Dottern, nu 10år + har nu passerat 177cm. Diskussion om operation pågår. Problem smärta i knä och rygg påtagligt. Ska snart till sjukgymnast för att se om de kan göra något åt hennes stela fotleder. Men det verkar inte som de är så intresserade av henne - kanske blir det ortopedisk sjukgymnastik. Blir lite ledsen - vi kan inte vara de första som behöver hjälp med detta....

• Mammate2

Dottern har gjort flera röntgen och de har konstatera att prognosen 194cm verkar fortfarande stämma. Dottern vill bli lång, men har börjat förstå problemen det innebär. Så just nu vet hon inte riktigt vad hon vill.

• Mammate2

Dotter nu lite mer än 11år. 184cm lång - prognosen är åter 194cm lång. Första operationen för att räta ut benen gjord med "8". Detta för att insidan av benet inte ska växa men utsidan växer och då blir benen rakare.
    om ca 3 månader är det kontroll och då beslutas även om när borttagning av bråsk i tillväxtzoner runt knäet ska göras så att hon inte blir fullt så lång som prognosen säger.

• Mammate2
    steen167 skrev 2014-06-03 00:53:30 följande:
    OOJ 184 det var ståtligt!! En fråga hur mycket väger hon och vad är hennes skostorlek? har hon några andra långa syskon?

Tycker det är lite väl privat att gå in på dessa detaljer. Du steen167 har inte skrivit något alls om dina egna barn, och eftersom du är inne på just denna tråden, så får du gärna berätta ålder och längd. Detta är en kommunikations tråd för att vi ska kunna stötta varandra.
Svar på tråden Långa barn