• Maria 2

Risk det inte blir ägg till oss

På måndag blir det äggplock på donatorn.De sa igår de sett en risk att det inte blir ägg till oss.Mottagpar 2.....usch vad jag är orolig det inte blir några .....vi kanske inte får någon mer chans.Fyller 41 i april och efter det får vi ingen hjälp.Detta är första äd och vi har stått i kö sen jan -07. Känner att jag måste hitta en god med människa som kan tänka sig donera.har inga släktingar i rätt ålder som kan ställa upp. Någon som har några positiva ord att säga ? ang. risk för att bli utan ägg.Visst kan det hända en del till måndag ? kram

• Svar på tråden Risk det inte blir ägg till oss
  • fille

Maria 2 skrev 2008-09-30 14:26:50 följande:

Tack för stöttning.fille: tycker det känns oetiskt att göra det eftersom donatorerna är anonyma.Visst vill jag men....har svårt att stå för det.Man processar ju hela tiden...och hittills har det ju bara handlat om i sverige och dess regler.sen är det ju en fråga om hur länge man orkar och vad. Funderar....och vi har inte orkat prata om ev. fortsättning än. Har meilat ferten med frågor. Kram
    Jag förstår att ni kanske inte just nu orkar ta tag i nåt. Jag tror att i Finland har de öppen donation, men är inte säker. Hur som helst, sköt om er och lycka till!
  • studentbruttan29

men får jag då t-ex- inte bestämma vem jag vill skänka mina äggisar till??

Om jag t.ex. vill donera till dig/er, får jag inte göra det då?

Maria 2 skrev 2008-09-30 14:26:50 följande:

Tack för stöttning.fille: tycker det känns oetiskt att göra det eftersom donatorerna är anonyma.Visst vill jag men....har svårt att stå för det.Man processar ju hela tiden...och hittills har det ju bara handlat om i sverige och dess regler.sen är det ju en fråga om hur länge man orkar och vad. Funderar....och vi har inte orkat prata om ev. fortsättning än. Har meilat ferten med frågor. Kram
  • Maria 2

Jag har ju inte själv letat aktivt efter egen donator.de har ju tidaigare låtit så hoppfulla och positiva på ferten.Skillnad nu......

För det första bör man ju bo rätt nära varandra.Alltså nära samma sjukhus.Sen är det ju så att när man har egen donator gör man kors donation.Så den som hjälper mig...ger ägg till den först i kön och jag får dennes plats. Har läst om dem som donerar till syskon,släkt osv. Men det kan ju ställa saker på¨sin spets.är rädd för att vetskapen om vem man donerat till kan ge vissa problem. ????

Tror dock det finns många som kan tänka sig göra en STOR hjärteinsats och donera men frågan är inte tillräckligt upplyst.

Blir otroligt rörd av studentbruttans engagemang kring frågan.* KRAM*

ps har fått veta att OM vi har egen donator är åldersgränsen 43.

• miss maple

Fy vad tråkigt att höra att det inte blev några ägg till er "kramar om"

• MoJ

Maria 2 - Här kommer ett försök att få er må lite bättre, trots att jag vet hur besvikna och ledsna ni säkert är just nu.

Eftersom ni inte fick några ägg räknas inte detta som ett försök och ni kommer enligt vad vår klinik sa automatiskt behålla er plats i kön och vid nästa försök vara par nr 1.

Varför är det bra? Jo, då vet ni att sannolikheten att ni får ägg är ganska stor.

Vi var också par nr 2 vid 1:a försöket. Med facit i hand hade jag hellre varit utan ägg och fått ett nytt första försök, än det läge vi hamnat i. Väntar nu på försök 2 och står väldigt långt fram i den kön, men eftersom det saknas donatorer och vår klinik har fattat beslut om att de i första hand ska ge alla ett första försök, och den kön fylls ständigt på av fler behövande, kommer vi med största sannolikhet inte komma fram i kön.

Det behövs tyvärr en stor tillströmning av donatorer för att fler ska få hjälp.

/J

• Maria 2

MoJ

Tråkigt att höra om er situation. Förstår inte alls hur kö systemet fungerar.vi har ju nu 7 mån kvar innan jag fyller 41.Fick meil av läkaren igår. ang.kö situationen för vår del. Hon skrev att vi är priroriterade men vi har fler par före oss som också är prioriterade.......de kan inte lova att vi får något mer försök.de sa även det inför detta försök.Se det som er chans.....

kram

• lillasnurre

Titta in här och fråga om ngn kan tänka sig att var donator till just er.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681.html

Ett annat tips är att fråga människor runt omkring dig om de kan tänka sig att donera. Man gör ju i såfall en korsdonation, så att du får ägg från en annan donator och din väns ägg går till de som står i kön.

jag har en granne som behövde en donator och började bli desperat, så när vi satt och pratade så frågade hon mig och en annan granne om vi kunde tänka oss. Hon var inte jätteallvaralig när hon frågade, men både jag och den andra tjejen var positiva, och gjorde första utredningen som donator. I slutändan blev bara jag godkänd och fick göra det. Min granne är nu gravid i vecka 5 tack vare det.

Hoppas att det löser sig. Kram

• studentbruttan29

men vad komplicerat allt ska vara då..tycker det är orättvist! Jag skulle ju kunna donera bort massa små äggisar, men så är det komplicerat.
    Den där åldersgränsen, är den på donatorn eller på dig?

Maria 2 skrev 2008-10-01 00:09:33 följande:

Jag har ju inte själv letat aktivt efter egen donator.de har ju tidaigare låtit så hoppfulla och positiva på ferten.Skillnad nu......För det första bör man ju bo rätt nära varandra.Alltså nära samma sjukhus.Sen är det ju så att när man har egen donator gör man kors donation.Så den som hjälper mig...ger ägg till den först i kön och jag får dennes plats. Har läst om dem som donerar till syskon,släkt osv. Men det kan ju ställa saker på¨sin spets.är rädd för att vetskapen om vem man donerat till kan ge vissa problem. ???? Tror dock det finns många som kan tänka sig göra en STOR hjärteinsats och donera men frågan är inte tillräckligt upplyst.Blir otroligt rörd av studentbruttans engagemang kring frågan.* KRAM*ps har fått veta att OM vi har egen donator är åldersgränsen 43.
  • lillasnurre
    studentbruttan29 skrev 2008-10-01 11:12:29 följande:
    men vad komplicerat allt ska vara då..tycker det är orättvist! Jag skulle ju kunna donera bort massa små äggisar, men så är det komplicerat. Den där åldersgränsen, är den på donatorn eller på dig?Maria 2 skrev 2008-10-01 00:09:33 följande:
    Det är inte särklit komplicerat! Ring till närmsta mottagning och hör efter! Om du är blodgivare är det ännu enklare, för du behöer inte vänta mellan blodproven.
  • studentbruttan29

jag menade att det är ju komplicerat om jag vill välja vem jag donerar till..eller är jag lite trög.

Är tyvärr inte blodgivare, "bara" inskriven i donatorregister. (ej äggisar då jag inte ens visste man kunde göra det)

lillasnurre skrev 2008-10-01 12:36:41 följande:
    Det är inte särklit komplicerat! Ring till närmsta mottagning och hör efter! Om du är blodgivare är det ännu enklare, för du behöer inte vänta mellan blodproven.
  • lillasnurre
    studentbruttan29 skrev 2008-10-01 12:39:57 följande:
    jag menade att det är ju komplicerat om jag vill välja vem jag donerar till..eller är jag lite trög.Är tyvärr inte blodgivare, "bara" inskriven i donatorregister. (ej äggisar då jag inte ens visste man kunde göra det)
    Ok, men tror du verkligen att du vill veta vem du donerar till? Jag skulle inte stå ut med att se en annan mamma ta hand om ett barn som jag vet har mina gener. Däremot gjorde jag en korsdonation åt min väninna. Hon fick ägg från en "vanlig" donator och mina ägg gick till den som stod i kö. Min väninna gav mina kontakt uppgifter till sjukhuset och så ringde de mig och så satte vi igång. Jag fick göra mina blodprover och så på min vanliga VC.
  • studentbruttan29

åh, nä, jag tänker inte så..jag är välsignad men min underbara pojke. Kan inte neka någon annan att få ett så fint barn som jag har. Känner inte att det är generna som är viktiga utan känslan att få hålla ett barn i sin famn och känna sig sådär härligt varm i hjärtat.

:o)

lillasnurre skrev 2008-10-01 12:43:00 följande:
    Ok, men tror du verkligen att du vill veta vem du donerar till? Jag skulle inte stå ut med att se en annan mamma ta hand om ett barn som jag vet har mina gener. Däremot gjorde jag en korsdonation åt min väninna. Hon fick ägg från en "vanlig" donator och mina ägg gick till den som stod i kö. Min väninna gav mina kontakt uppgifter till sjukhuset och så ringde de mig och så satte vi igång. Jag fick göra mina blodprover och så på min vanliga VC.
  • lillasnurre
    Svar på #22

Absolut så tänker jag också, men det kan vara komplicerat om du vet vem som är mamma till barnet. Hursomeheslt så spelar det ingen roll för själva förfarandet på sjukhuset, kanske blir det till och med enklare om det inte behöver vara en massa hemlighetsmakeri där. Jag är glad över att ha donerat och kommer att göra det igen när jag fått nästa barn, jus tnu är vi i egen verkstad. Titta in i vår donatortråd här på FL så får du tips på länkar dit du kan vända dig och allmäna råd från oss som gjort donation eller som är mitt i processen.
  • studentbruttan29

jag har kikat in där.. :o)

lillasnurre skrev 2008-10-01 12:51:23 följande:
    Svar på #22Absolut så tänker jag också, men det kan vara komplicerat om du vet vem som är mamma till barnet. Hursomeheslt så spelar det ingen roll för själva förfarandet på sjukhuset, kanske blir det till och med enklare om det inte behöver vara en massa hemlighetsmakeri där. Jag är glad över att ha donerat och kommer att göra det igen när jag fått nästa barn, jus tnu är vi i egen verkstad. Titta in i vår donatortråd här på FL så får du tips på länkar dit du kan vända dig och allmäna råd från oss som gjort donation eller som är mitt i processen.
  • lillasnurre

bra, förlåt om jag är tjatig

• studentbruttan29

det är det minsta du varit..bara trevlig och hjälpsam har du varit.

=oD

lillasnurre skrev 2008-10-01 12:53:08 följande:
    bra, förlåt om jag är tjatig
  • Maria 2

Lika viktigt att frågan kommer upp och man diskuterar den , lika viktigt är det att prata om dessa saker och frågor.Även om man vet sin inställning är det bra med fler perspektiv och funderingar. Förundras över hur olika vi alla tänker i frågan men ändå kan ha samma inställning till donation.

*kram*

• lillasnurre
    Svar på #27
    så rätt så rätt! Jag hoppas att det löser sig för er! Lycka till!! !
Svar på tråden Risk det inte blir ägg till oss