• Hugos mamma 2008

När började ni att använda babysitter till era prematurer?

Jag har en liten fundering. När kan man börja använda babysitter till en 2 månaders för tidigt fött barn. Han är nu snart 12 veckor okorrigerat. Finns det någon speciell babysitter som är bättre för våra för tidigt födda barn ? Skulle vilja ha lite tips och råd.

• Svar på tråden När började ni att använda babysitter till era prematurer?
  • MsBeauty

Prematur är man innan v. 37. Extrem prematur innan v. 28. Om man föds för tidigt men Efter v. 37, räknas man som för tidigt född, men inte prematur.

• twinstar

Min dotter föddes i vecka 34 och hon var inte det minsta sjuk.

Hon hade svårt att hålla värmen själv och behövde matas med sond de första två veckorna men sjuk var hon inte! :)

• MsBeauty

nej, min son som föddes i v.24 var inte heller det minsta sjuk. Har fortfarande inte varit sjuk.

• MME

Ms Beauty har rätt, barn födda före v 37 är prematura och det har inte något att göra med om de är sjuka eller inte, har fått två barn som varit prematura ( 35+1 och 35+4) men en fick ligga på neo i 10 dagar för outvecklade lungor och en fick vi vara på BB med som en "vanlig bebis". Vårt mittenbarn föddes 37+4 men då räknas hon inte som för tidig eller? Är det 37 fullgångna veckor eller 37+0 som räknas som normalt? Det är jag inte säker på...

• hejpa

jag menade bara att det är det man tänker.
    så fort ett barn är för tidigt född så tänker inte jag på det som prematur. jag anser t.ex inte att barn som är födda i v.36 är prematur. men det är för att jag ser prematur som nåt negativt, nåt litet.
    sen säger jag inte att det ÄR så.

mina barn föddes v.26+2 och var inte heller direkt "sjuka" mer än att de inte kunde andas själva och allt det där. och det är väl att vara sjuk ändå tycker jag. fast det inte är en sjukdom, ja ni fattar! :)

det här blev ju helt OT förresten..

• Tobben

Nyss hemma från DS neonatalen och tror jag har bra koll på begreppen. För tidigt född och prematur är samma sak bara uttryckt i vanligt tal och sjukhuslingo. Det är barn som föds före 37+0. På neonatalen finns både prematura barn och barn som behöver vård omedelbart efter födseln. Under vår tid på neo var där inte så många prematurer utan fler fullgångna bebisar med hjärtfel, andningssvårigheter, gulsot osv. Vi tyckte att de var Enorma och extremt högljudda...

Vår knodd är idag 38+4 och sover i sin babysitter bredvid mig. Den går att fälla ner i plant läge och är köpt på Coop för 299 kr.

• kabele
    Maorie skrev 2008-09-28 16:46:00 följande:
    Ja det va ju iaf himla konstigt att vi låg på den avdelningen dådå.
    Prematur kallas barn som är födda v 33 eller tidigare.
    Olivia 6 månader
  • kabele

+ att ni låg där är för att barn som inte är i skik att ligga på BB kommer till Neo men inte för att de är prematur utan bara att de vill ha mer koll.

Olivia 6 månader
  • kabele
    kabele skrev 2008-09-30 15:36:47 följande:
    + att ni låg där är för att barn som inte är i skik att ligga på BB kommer till Neo men inte för att de är prematur utan bara att de vill ha mer koll.
    Förlåt korrar mig själv
    Med för tidigt född (prematur) menas barn som är födda före 38:e graviditetsveckan. Det nyfödda barnet väger då ofta mindre än 2500 gram. Även en del barn, som föds i normal tid har emellertid en vikt under 2500 gram. Dessa barn benämns "lätta för tiden". Orsaken kan vara en kromosomrubbning, infektion eller att moderkakan inte har fungerat. Rökning är en annan viktig orsak till låg födelsevikt
    Olivia 6 månader
  • kabele
    Tobben skrev 2008-09-30 13:48:58 följande:
    Nyss hemma från DS neonatalen och tror jag har bra koll på begreppen. För tidigt född och prematur är samma sak bara uttryckt i vanligt tal och sjukhuslingo. Det är barn som föds före 37+0. På neonatalen finns både prematura barn och barn som behöver vård omedelbart efter födseln. Under vår tid på neo var där inte så många prematurer utan fler fullgångna bebisar med hjärtfel, andningssvårigheter, gulsot osv. Vi tyckte att de var Enorma och extremt högljudda...Vår knodd är idag 38+4 och sover i sin babysitter bredvid mig. Den går att fälla ner i plant läge och är köpt på Coop för 299 kr.
    Vi hade samma babysitter. Super men nu när hon är 7 mån vill hon ha en "vanlig" som gungar den hedeliga valiga modellen.
    Olivia 6 månader
  • Maorie
    kabele skrev 2008-09-30 15:40:06 följande:
    Förlåt korrar mig självMed för tidigt född (prematur) menas barn som är födda före 38:e graviditetsveckan. Det nyfödda barnet väger då ofta mindre än 2500 gram. Även en del barn, som föds i normal tid har emellertid en vikt under 2500 gram. Dessa barn benämns "lätta för tiden". Orsaken kan vara en kromosomrubbning, infektion eller att moderkakan inte har fungerat. Rökning är en annan viktig orsak till låg födelsevikt
    Står prematur i förlossningsjournalen, så vår son är prematur. Vägde 2840 så han va inte en sjuk prematur, men prematur är han.
  • I have a kid

freja född i vecka 29+4 vi har en baby sitter med helt liggläge från disney. vi hadde henne korta stunder sen hon var räknad som fullgången sen nu är hon 1 månad okorrigerad då sitter honjämt där.

• soder76

Vi använde oss av Babybjörns babysitter, den har 3 lägen, det lägsta är ganska plant.
    Vi började använda den redan när lillkillen var 20 dagar gammal, han är född nästan 2 månader för tidigt. Anledningen var att vi redan hade en babysitter från storebror och att lillkillen låg bra i den kortare stunder när vi skulle äta och så.

• malinorebro

Mina tjejer är födda v 37+3 vägde 1975g och 2160 det står i läkar raporten något prematur ???? hur ska man tolka det då? de är ju inte prematur bara väldigt små?

• hejpa
    malinorebro skrev 2008-10-03 07:30:04 följande:
    Mina tjejer är födda v 37+3 vägde 1975g och 2160 det står i läkar raporten något prematur ???? hur ska man tolka det då? de är ju inte prematur bara väldigt små?
    ja, det lät lite luddigt måste jag säga. "lite prematur" liksom :P
  • Luz

Jag har hört av sjukhuspersonal att babysitter är okej att använda från att barnet väger 3,5kg.

• malinorebro
    hejpa skrev 2008-10-03 10:49:39 följande:
    ja, det lät lite luddigt måste jag säga. "lite prematur" liksom :P
    Ja visst är det luddigt tänkte mest på hur det blir nu när man ska försäkra barnen om försäkringsbolaget börjar ställa frågor då det står något prematur i raporten ?
Svar på tråden När började ni att använda babysitter till era prematurer?