• Myzz81

Recept från läkare i sverige, vid beh. utomlands?

Vi har precis kommit hem från St Petersburg med en massa papper och mediciner som vi ska ta!!

Min fråga: Är det någon som har fått en medicinlista utomlands och sedan fått recept av en svensk läkare?
    Hon kunde ej skriva ut recept till ett Eu-land!!

Vem kan man vända sig till? Dessutom är det en väldig massa prover, vem kan ta dem!!

Många lyckönskningstankar till alla här!!

• Svar på tråden Recept från läkare i sverige, vid beh. utomlands?
  • Bette

Hej,

Jag tror att man kan be sin gynekolog att skriva ut medicinerna, det tänker jag göra, har gått till min gyn i många år. Vilka prover är det som du ska ta? Vi behövde inte ta några prover. Blodprover kan man ju annars ta på kliniken som man gör ÄD.

Hälsn

Bette

• Myzz81
    Svar på #1
    Jag som mottagare ska ta hiv, hepatit B-C, Lues, biochemical parameters in blood, clincal blood test m.m.
    Lite olika tester som gäller 1-3 månader innan behandling!

Och sedan ska donatorn givetvis ta VÄLDIGT många fler tester, men det känns ju bara tryggt!!

Jag har ingen "vanlig" gyn som jag har gått till länge, tänkte höra med IVF kliniken i Umeå där jag har varit för IVF behandling tidigare, men jag är osäker på om de tar sig den tiden när det inte är deras patient.
    Annars är ddet väl bara att söka vidare!

Tack!!
    / Myzz
  • mast07

Hej!

Hoppas att du provar med IVF kliniken i Umeå.

Dom har hjälpt mig att skriva om ett recept när apoteket inte godtog receptet på ett läkemedel från Finland. (Nästa gång jag skulle hämta ut samma medicin gick det bra bara jag bytte apotek.) Om dom inte gör skillnad på kliniker i Finland och Ryssland förstås.

Lycka till med allt.

• hymafr

Myzz: Försök verkligen hitta en svensk gyn som kan skriva om recepten till svenska och även att du får det på högkostnadskortet.
    Tex kostar Procren-sprutan ca 1300 SEK och Crinone (som du ska ta två om dagen) kostar 500 SEK per vecka. (Och du måste ta den MINST två veckor - många fler veckor om du blir gravid)
    Blir lätt mycket pengar annars.
    Du ska nämligen även ta andra mediciner, som visserligen är billigare, men tillsammans blir det ju rätt mycket.

Om du inte blir gravid vid första försöket så behöver du inte ta om alla blodproven/testerna vid nästa försök. Bara de det står 1 månad på, tror jag det var.

• Myzz81

Jo tack, jag har märk att det är dyra mediciner man tar, men de är lite sega på att svara från Umeå så på måndag måste jag börja jaga lite andra. Tiden bara springer iväg och snart ska man börja!!

Visste inte att man skulle fortsätta med vissa.... ja då blir det verkligen dyrt!! Tack, ska fortsätta jaga!!

Svar på tråden Recept från läkare i sverige, vid beh. utomlands?