Inlägg från: tj0rvig |Visa alla inlägg
  • tj0rvig

Var hittar jag Lovikkavantar??

Tja är det gjort på riktigt lovikka garn är det bara o blöta dem o borsta dem så blir de så där luddiga.

Kolla annars på den här sidan:

www.hemskapat.se/mittens.html

Tycker bara att de är onödigt dyra, att sticka lovikkavantar tar en kväll/vante. O garnet kostar typ 50:- nystan. Vadå överpris?!

• tj0rvig
    TrollBoll skrev 2008-09-23 14:02:43 följande:
    Precis det jag menar - riktiga är stickade med luddigt garn.Men visst, det kan man kanske be om, det hade jag inte ens en tanke på. Haha.
    Det blir bäst om du tar lovikka garn, för det är lite luddigt. Eller mer: du ser tendenser till ludd allteftersom du stickar. Men när vantarna är klara ska de tvättas i såpa, o sen borstas...sedan ska de torkas (plant, ej hängas!) så bli de så där härligt luddiga
  • tj0rvig

Fru Indosaurie skrev 2008-09-23 14:05:19 följande:

man behöver ju 2 nystan och då blir det iaf 100 kr Men håller med om att det kändes lite dyrt. Men det blir iaf ingen vidare timpenning om man tar mindre.
    Jo var lite snabb där..... men 100:- paret då, o så ska de ha så där mkt?! Neee...jag fortsätter o sticka mina själv

Ts! Hoppas den där Pia kan sticka riktiga, dem e såå fina o jättesköna/varma!
  • tj0rvig
    TrollBoll skrev 2008-09-23 14:13:23 följande:
    Tackar. Då vet jag hur jag ska göra. Ett helt företag bara för ett par vantar ju.
    Det är lite så ja Men det e d värt
  • tj0rvig

Fru Indosaurie skrev 2008-09-23 14:07:30 följande:

jag brukar borsta vantarna när dom är torra och jag har stickat mängder med vantar
    Jahaa, men här i Tornedalen (vars Lovikka kommer ifrån) borstar vi dem blöta. Så jag vågar inte börja borsta dem torra, (vidskepelse), de skulle garanterat inte bli bra då
Svar på tråden Var hittar jag Lovikkavantar??