klickgolv?
hej!
hur svårt är det att lägga klickgolv? jag har aldrig förstått mig på det egentligen, men vi pratar om att lägga sånt och det verkar ju rätt smart måste jag säga. hur pass fuktskyddat är grundgolvet under?
hej!
hur svårt är det att lägga klickgolv? jag har aldrig förstått mig på det egentligen, men vi pratar om att lägga sånt och det verkar ju rätt smart måste jag säga. hur pass fuktskyddat är grundgolvet under?
Busenkelt! Bara att lägga och banka till. Se bara till att inte ha fingrarna mellan klossen och verktyget du slår med.. En vit vägg kan lätt bli rödprickig (erfarenhet). Hur pass fuktskyddat det är beror väl på kvaliteten på golvet. Jag misstänker att du med fukt menar att man spiller ut något.
Det är faktiskt väldigt lätt. Men kolla hur underlaget är och vilken sorts skumplast/papp eller liknande du ska ha under själva klickgolvet. Har man många vinklar och vrår kan det också vara lite småknöligt.
Annars klarar som sagt vilken människa som helst med normal begåvning att klicka golv
rummet/rummet vi funderar på är helt fyrkantiga så det borde inte vara svårt att passa in. det jag menar med fuktskydd är precis det du skriver, om man spiller ut ngt. vi har två små barn som dessutom ska pott-tränas så jag misstänker lite "spill" som jag inte vill ha växandes mellan klickgolvet och vårt vanliga golv.
Spill är inga som helst problem med klickgolv, om det nu inte är mycket vi pratar om och det får ligga flera dagar innan det torkas.
låter intressant, måste jag säga. är det stor kvalitetsskillnad på billigare och dyrare varianter?
Ja det kan vara allt från jätteskillnad till nästan ingen skillnad alls. Dock är faktiskt ikeas golv bra.
ska kika på det, tack för all hjälp!
Om du vill ha skydd så att inte väta tränger ner i skarvarna så kan du dra en sträng med lim.. Fast om du gör fel så gäller det att vara snabb om du ska kunna få upp plankan igen..
Och kom ihåg att skarva löpande.
huh? skarva löpande?
Ja, skarva så du först använder den bit du sågat av i början av nästa rad. På så vis hamnar skarvarna olika.
Och en sak till. Kapar du med elektrisk sticksåg, så vänd golvplanken upp och ner när du sågar, då får du ett finare snitt.
jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men jag lär isf återkomma när det blir aktuellt. jag är inte helt missanpassad, men har inte gjort sånt här tidigare. :)
Här är en länk där det förklaras bättre: www.mingler.se/group/hobby-hjlpen/forum/thread/2004652
Och en till, kanske än bättre: www.viivilla.se/Ovrig-interior/Klickgolv-ett-enkelt-satt-att-lagga-golv.aspx&area=1&category=&std=false
absolut. tack för länktips!