• Caelum

Så rädd för förlossningen och allt!

Var på inskrivning igår och allt jag får är RutinUL och barnmorskan var jättepositiv och tyckte ja, har du fött en stor bebis så har du ju gjort det en gång! Och skenar magen iväg så kanske det kan bli tillväxtUL!

Jag är livrädd.

Första barnet dog pga följderna av en vaginal förlossning, av en missbildning som de missat på UL.
    Andra barnet föddes och vägde dryga 5 kg och förlossningen var hemsk! Fruktansvärd och vill inte vara med om den igen!
    Tredje slutade i MA i vecka 12.
    Fjärde fick jag extra UL och tillväxtUL (bodde då också i en annan stad och nu har jag flyttade tillbaka till hemstaden) och BM tog min oro och så på allvar. Fick även igångsättning pga rädslan för stort barn och det gick jättebra.
    Är nu gravid oplanerat och jag är livrädd.. Vet inte vad jag ska ta mig till.. Ska inte till BM förräns efter rutinUL.. Är i vecka 9 nu.. snart v. 10..

För de andra BM har det varit självklart pga första barnet, MA:et och min hemska förlossning pga barnet var så stort.. Men nu ingenting..

• Svar på tråden Så rädd för förlossningen och allt!
  • idisb

jag har gjort snitt och tanken innan gjorde mig livrädd men när jag väl låg där va det inget. kände ingenting utan va som bebisen kom med storken. Men kräv samtal med aurora för hon kan lättare hjälpa dig med läkarkontakt och igångstättning

• Vårsolen

kan du inte försöka komma i kontakt med en annan bm och se om du känner att den personen lyssnar på dig och verkligen förstår din oro?

• Caelum

Jag tror inte dom har telefontid imorgon, ska kolla upp det. Ska ringa mvc och prata med dem om mitt besök och om jag få mitt "vanliga" UL i vecka 13.. Det är inte för tajt va? Är i vecka 10 nu..
    Tror ni även jag kan nämna besöket och ta upp lite av min oro på telefon?

Kanske blir kopplad till min BM då..

Hmm har så många tankar..

Byta BM vet jag inte just nu, för de jobbar 2 st här, hon var ju trevlig men.. jag prövar att ringa först för så här kan jag inte må..

• idisb

du kan nog inte få vanligt ul i ve 13 för inte säkert det går ejvaginalt då och dom kan itne mäta på samma sätt då men begär ett i mellam

• Caelum
    idisb skrev 2008-09-18 14:13:08 följande:
    du kan nog inte få vanligt ul i ve 13 för inte säkert det går ejvaginalt då och dom kan itne mäta på samma sätt då men begär ett i mellam
    Hmm de gångerna innan har jag fått vanligt UL i vecka 13 för att kolla att det finns ett levande foster..
    ?
  • idisb
    Caelum skrev 2008-09-18 14:16:07 följande:
    Hmm de gångerna innan har jag fått vanligt UL i vecka 13 för att kolla att det finns ett levande foster..?
    jasså det trodde inte jag för när jag varit i ve 15 ha dom inte kunnat göra det(sorry stavningen)
  • Linny

Jodå, från v.11 kan de göra vanligt UL. Det sa läkaren som utförde ultraljud på mig i v.12. Hon sa att jag fick välja på utanpå magen eller vaginalt. Valde vanligt UL utanpå magen och man såg jättebra

• Linny

TS: Hoppas verkligen de lyssnar på dig. Jag kan inte förstå varför de skulle vägra dig att bli igångsatt; speciellt med din bakgrund. HÅller tummarna!!!!

• ElinC

Nej, vanliga ul måste de göra senare. Annars kan de inte se det de letar efter. Jag fick göra vul för att fastställa gravlängd då jag har lite oregelbunden mens, bara för att jag inte skulle bli kallad till ul för tidigt.

Du ska ju inte behöva gå runt och vara rädd. Om din bm är trevlig kanske hon inte förstod hur mycket det oroar dig. Prata med henne igen då. Eller prata med den andra bm. I värsta fall kanske du kan byta mvc.

• salamanca

Du kan få ultraljud när du vill. Båda sorter fungerar hela graviditeten.
    Om du orkar så säg " jag skall bli igångsatt som förra gången". Man har rätt att bestämma - din förlossning, dina regler!
    Det är förvånansvärt hur många gånger det fungerar när man utgår från att man skall få som man vill & att det inte handlar om ett beslut som skall tas. Om din bm börjar knorra då så strunta i en diskussion & byt bm rakt av. I det här fallet vet du helt enkelt bäst.
    Det är ditt barn, inte hennes.

Lycka till & stora stöttekramar!

• idisb
    salamanca skrev 2008-09-18 14:28:21 följande:
    Du kan få ultraljud när du vill. Båda sorter fungerar hela graviditeten.Om du orkar så säg " jag skall bli igångsatt som förra gången". Man har rätt att bestämma - din förlossning, dina regler!Det är förvånansvärt hur många gånger det fungerar när man utgår från att man skall få som man vill & att det inte handlar om ett beslut som skall tas. Om din bm börjar knorra då så strunta i en diskussion & byt bm rakt av. I det här fallet vet du helt enkelt bäst.Det är ditt barn, inte hennes.Lycka till & stora stöttekramar!
    det fungerar inte alls hela grav, min kompis krävde vanligt i ve 10 men gick inte se då
  • Linny

Ja alltså; jag ska rätta mig. Det UL som de kan göra från v.11 (utanpå magen) ska ju inte ersätta rutinul som är senare. De kommer inte kunna mäta och se allt lika bra då, som senare. Anledningen till att de har det runt v.18 är bland annat att de flesta foster är ungefär lika stora då.. Sedan ser man alla delar tydligare. Men man kan alltså göra UL (och inte bara VUL) från v.11. Så kanske kan du få ett sådant OCH ett i v.18.

• Linny
    idisb skrev 2008-09-18 14:31:08 följande:
    det fungerar inte alls hela grav, min kompis krävde vanligt i ve 10 men gick inte se då
    Precis: Från v.11 (förutsatt att de inte har dålig utrustning förstås) går det dock.
  • Caelum

Ja, tid till RutinUL fick jag idag med posten.. Är van att få två tider.. ett i vecka 13 också runt omkring..
    Och det tidiga ULet har varit för mig att konstatera en bebis i princip om ni förstår :)

Ja, som jag sa, ska börja med att ringa.

Det är underbart med er alla som skriver här, känns stöttande!

Svar på tråden Så rädd för förlossningen och allt!