Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Ni som blivit ålagda att betala vite pga "umgängessabotage"

Någon som blivit ålagd att betala vite pga att ni vägrat umgänge med den andre föräldern? Hur har det gått till? Vad krävs för att man egentligen ska få betala vite?

Har legat i vårdnadstist med sonens far i ca tre år, o nu är det ett år sedan domen i HR föll.
    Nu har sommaren gått o pappan har haft sitt sommarumgänge som han ska, o själv har jag arbetat hela sommaren. Dock åkte jag o sonen på en utlandsresa (vilket jag meddelade pappan redan i april - inte att vi skulle åka utomlands men att jag skulle ha min semester då) i slutet av aug, o när jag kommer hem har jag fått ett brev från TR där sit pappans advokat skrivit för att begära verkställighet av dom.

Jag bara gapar!
    Jag har enligt domen rätt till två veckors semester med sonen (o pappan fyra), varav jag endast har tagit två i sommar pga mitt arbete. Varav vi var utomlands den ena veckan.
    O nu tycker pappan att jag har vägrat lämnat ut sonen, o att jag har "stuckit utomlands" med honom.

Men jag meddelade ju mina semesterveckor redan i våras, precis som pappan gjorde!

Jag har nu skrivit ett yttrande till domstolen, o berättat hur jag har jobbat i sommar, samt vilka veckor jag har haft semester, samt när i våras jag o pappan kom överrens om semesterveckor. Så nu återstår väl att se om jag får betala något, men jag tror inte det innerst inne för jag har ju inte gjort något fel!

Någon som varit i samma sits?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-11 17:10
    Rättning: Jag har rätt till tre veckors semester med sonen, inte två.

• Svar på tråden Ni som blivit ålagda att betala vite pga "umgängessabotage"
  • Anonym (Mamma)

Ingen?

• Anonym (Mamma)

Någon mer med erfarenhet?

Svar på tråden Ni som blivit ålagda att betala vite pga "umgängessabotage"