• Greta Anna

    Är det tråkigt att få välgörenhet i present och julklapp...

    Hej,
    Jag är en normal västerlänning med lite dåligt samvete som gärna skulle vilja få bättre samvete och sluta upp med överkonsumtion. Så jag funderar på att ge välgörenhet i paketen i år. Men är det egoistiskt? Jag ger lite varje månad till Unicef och Rädda barnen men skulle vilja vara mer generös till andra organisationer också som Amnesty och WWF, Naturskyddsföreningen mfl. Kanske är jag bara lat som inte orkar leta presenter till alla som passar och är lite extra genomtänkt. Hur kan jag tillgodose både mina nära och käras behov och mitt eget behov av att ge till dem som inte har eller behöver stöd...
    Problemet oftast är att alla har precis allt som de absolut vill ha och det blir svårare och svårare att hitta den rätta presenten. Men samtidigt är det roligt med många paket och platta paket med pengar känns lite fel att ge bort. Jag är också fostrad i att det inte ska synas hur mycket pengar man har lagt.
    Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Är det tråkigt att få välgörenhet i present och julklapp...
  • Virriga Vera

    Jag önskade mig bara 2 saker när jag fyllde år och det var resecheckar och gåvor till Cancerfonden, Röda korset eller Rädda Barnen. Alla tyckte att det var tråkiga presenter att ge eller få så då fick jag inte det. Jag blev fruktansvärt ledsen att inte mina önskningar respekterades, det var ju vad jag ville ha, inget annat. Istället fick jag saker som folk tyckte var roligt att ge och jag fick inget jag ville ha eller behövde.

  • SkåneP

    Tycker välgörenhet är en konstig gåva. Varför inte ge pengar direkt - då kan ju mottagaren ge det själv och till exakt den välgörenhet han/hon gillar bäst.

    "Varsågod, här sattes in 500kr till en välgörenhet du kanske stödjer"

    Lite grand som presentkort: "Varsågod, här får du 500kr att köpa något du nästan vill ha"

  • klocka

    Virriga Vera, jag har haft samma erfarenhet. till en stor fest önskade jag mig enbart pengar till ett särskilt välgörande ändamål. Tror det var 3 av 30 som gav mig det, resten kom med alla möjliga saker som jag varken ville ha eller hade behov av, med undantag av en sak från en nära vän och några upplevelser (som jag inte fick i de flesta fall ändå, det har inte blivit av, och jag tycker inte att jag kan påminna om det precis). Varför kan folk inte acceptera att man faktiskt inte vill ha saker?

  • Savanna555

    Jag skulle också bli jätteglad för en sådan present, särskilt om givaren tänkt till och donerat till någon av de organisationer som jag är särskilt intresserad av.

    Själv ger jag gärna bort sådana gåvor, men då till folk som jag vet kommer att uppskatta dem. Gärna i kombination med någon liten present som är speciellt tänkt till personen i fråga, kanske någon lyxigare choklad eller ett speciellt utvalt vin eller så.

  • Jennjen

    Njae, jag skulle inte göra det om jag inte var helt säker på att personen skulle uppskatta det. Har en vän som brinner för djurens rätt, hon skulle uppskatta en sådan gest men annars...nej.

    Jag själv skulle uppskatta en sådan present mycket högre än en flaska vin

  • hally

    Man kan ju kombinera
    Jag har beställt de flesta av årets julklappar från Unicefs webbutik, då får ju mottagaren en fin sak samtidigt som jag skänker pengar till bättre behövande. De har julkort också!

  • vernis

    Jag tycker det kan vara roligt få julklappar men om en önskar att få sänka sina julklappar tycker det är roligt så varför inte

  • JA77

    Ack så tråkigt att få! Jag skulle bli missnöjd om jag exempelvis fått ett träd i en regnskog i julklapp.

    Nej, man måste få leva också.

  • Hexen

    Jag tycker att det är en vacker present, ge till de som kan uppskatta den. Själv hade jag blivit jätteglad. Kanske kan du ge ngt litet i ett paket så själva känslan finns kvar också, tex choklad, doftljus o likn.

    Lycka till, fina tankar har du!

  • mandorle

    Jag vill ha välgörenhet i present,men min svärfamilj fattar det inte...dom måste ändå köpa en massor prylar och sånt,dom förstår sig inte på sånt!

Svar på tråden Är det tråkigt att få välgörenhet i present och julklapp...