• FiaiMalmö

Mitt barn stammar allt mer

Jag börjar bli lite orolig för min dotter. Hon är 2,5 år och har börjat stamma så mycket. Det började för kanske 1,5 månad sedan. Det började när hon kom tillbaka till dagis efter sommaren. Direkt började hon stamma. Jag tog det som att alla nya intryck liksom blev för mycket för henne att hon inte hann med när hon skulle tala. Efter kanske två veckor avtog det och försvann nästan. Men efter ytterligare två veckor kom det tillbaka. Nu är det så mycket att hon stammar praktiskt taget på varje ord. Någon som har samma erfarenheter? Vi ska till BVC på 2,5 årskoll på onsdag och då tänker jag be om remiss till talpedagog. Men jag är ändå orolig för att detta bara är början.

• Svar på tråden Mitt barn stammar allt mer
  • DetVarEnGång

Hon har stammat ca 1 månad.

• FiaiMalmö

Detvarengång:
    Jag har läst på flera ställen att det är bra att ta tag i problemet så fort som möjligt. Mitt råd är att du ber BVC om en remiss till en logoped redan nu. Det är ju så lång väntetid iallafall. Om stamningen går över inom några månader så kan du ju alltid avboka logopeden.

• aprilsill

Som logopeden sa, barnet har inga problem med stammningen - det är föräldrarna som har problemet.

• Pilea

Min son är lika gammal och stammar också så där mycket i perioder och då får han knappt fram ett ord! Om han tex ska säga William kan det låta "W W W W W, Wi Wi Wi, Wil osv osv. Tror det bara är en fas.

• Guavasylt

Stamning existerar i alla åldrar , även på små barn, men inte alla barn som har ordupprepningar (kallades förr för småbarnsstamning) utvecklar fortsatt stamning som vuxna.
    tecken på kamp, taloro eller blockeringar hos barnen ska man vara uppmärksam. Barn som stammar är ofta mer medvetna om det än man tror och det är inte alls så att det inte är jobbigt för dem!

Stefano har delvis rätt- många barn slutar stamma med tiden och det kan vara en övergående fas, men jag vill ändå påpeka att ungefär 1% av Sveriges befolkning stammar i vuxen ålder och alla de har stammat även som barn.

• Rowanda

I senaste numret av vi föräldrar svarar en logoped på en mammas fråga om ett barn som börjat stamma alltmer. Svaret var utförligt och klart. Kanske något att läsa?

• Pappatilltwins

Två av våra tre barn har "stammat" när de varit små.
    Det har liksom vuxit bort när de blivit lite äldre (ca 3½-4år)

Det är JÄTTEvanligt att småbarn stammar. Vi går hos logoped pga andra talproblem och hon sa att det absolut inte är ngn fara så länge barnet inte blivit "rädd för att prata" tex att hon tror att hon pratar fel/fult.

Läs gärna denna avhandling.
    www.umu.se/clin_sci/logopedi/utbildning/EX-arb/Ruth,Hanna.pdf

• anne h
    FiaiMalmö skrev 2008-09-07 19:51:00 följande:
    Jag börjar bli lite orolig för min dotter. Hon är 2,5 år och har börjat stamma så mycket. Det började för kanske 1,5 månad sedan. Det började när hon kom tillbaka till dagis efter sommaren. Direkt började hon stamma. Jag tog det som att alla nya intryck liksom blev för mycket för henne att hon inte hann med när hon skulle tala. Efter kanske två veckor avtog det och försvann nästan. Men efter ytterligare två veckor kom det tillbaka. Nu är det så mycket att hon stammar praktiskt taget på varje ord. Någon som har samma erfarenheter? Vi ska till BVC på 2,5 årskoll på onsdag och då tänker jag be om remiss till talpedagog. Men jag är ändå orolig för att detta bara är början.
    Fick du remiss?
    Vad sa de på läkarkontrollen?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Rubia

Vår äldsta son började stamma/staka sig när lillebror kommit. Vi fick remiss till avd. för foniatri på sahlgrenska, jag antar att de är logopeder somjobbar där. DE sa att det var jättevanligt med stamning/stakning, särskilt vid förändringar och att det säkert skulle gå över. DEt gick över efter någon månad, och nu är det snart 4 år sen. Stamningen kommer dock tillbaka lite grann när han blir orolig över något eller det är större förändringar, typ när han slutade på dagis och började på sexårs. Men det har bara varit väldigt lite och hållit på kanske max en vecka.

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • FiaiMalmö

anne h

På BVC-kollen trodde sköterskan att min dotter är inne i en intensiv språkutvecklingsfas och hon stammar pga det. Det kan jag i för sig köpa. Hon pratar mycket mer avancerat nu än för några månader sedan. Har lärt sig många fler nyanser och så.
    Dessutom är stamningen mycket bättre nu. Vissa dagar är det mycket, vissa dagar lite.

Hur som helst ville jag ändå ha en remiss till logoped - i fall att det blir sämre. Det fick jag, efter lite tjat. Och häromdan fick jag reda på att väntetiden är 8-9 månader! Helt otroligt. Om hon fortfarande stammar så är det ju värt att börja talträna, eller vad man nu gör. Har stamningen gått över avbokar vi tiden. Nu känns det mycket bättre och jag inte är inte så orolig längre.

• 060810

jag började stamma som 2-3 åring någonting och gör det fortfarande!

så visst finns stamning långt ner i åldrarna, men det försvinner ofta av sig självt, tyvärr inte för mig..

och barn KAN må väldigt dåligt pga stamningen! jag har gjort det och tycker fortfarande att det är väldigt jobbigt att prata ibland och beställa saker och så även om jag försöker vara frammåt. jag mådde även dåligt av min stamning som barn!

väntetiden till en logoped är ju grymt lång! har de hört talas om vårdgaranti?!

• FiaiMalmö

schnappi i magen:
    Kul att höra från någon med helt egna erfarenheter - även om det är tråkiga sådana. Har du jobbat med någon metod? Jag har hört att det finns några sådana, men vet inte vad de går ut på. Jag kan också stamma lite. Men bara när jag blir nervös, uppspelt eller är berusad. När jag var barn var det lite värre. Nu är jag rädd att min dotter har ärt det anlaget fast värre, om du förstår. Det är ju bara att vänta och se.

• 060810

förstår verkligen din rädsla!

jag har inte jobbat efter någon metod. gick hos talpedagog när jag var 7-9 år någonting, men det hjälpte inte direkt. stamningen var okej under några år i tonåren, men sen när jag fick barnen så jäklar kom den tillbaka igen och nu är den jobbig för mig.. kanske inte stammar så jättemycket i andras öron, men de vet inte vad som ligger bakom, där jag väljer ord och ändrar om och har mig, och alla tysta blockeringar jag har, eller extra ord och ljud som man sätter in istället. Har ju blivit expert på synonymer om man säger så. :p

hoppas min stamning lugnar ner sig snart, för det är skitjobbigt att ha den så här igen när det varit lugnt i några år.

• Rubia

Vi fick höra att anledningen till att det är så lång tid till logoped är för att det oftast går över av sig själv. Om det hänger i efter 7-8 mån kan det vara värt att kolla upp, annars kan detta med att få tid snabbt göra att föräldrarna tror att det är allvarligt, hänger upp sig på hur barnet pratar, barnet blir medvetet om hur "konstigt" det pratar, tänker sig för när det ska prata och så kommer man in i en ond cirkel. Det var det vi fick höra.

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • FiaiMalmö

Rubia: Det låter ju lite korkat. Om systemet hade fungerat hade jag inte bett om en remiss nu utan väntat lite. Men nu när man vet att det tar så lång tid så ber man om en remiss fast man vet att det lika gärna kan gå över inom 1-2 månader.
    Hur som helst har vi nu remiss och dottern stammar fortfarande men jag tror inte det är så mycket längre. Vissa gånger blir det jättemycket. Som när hon är väldigt trött eller blir uppspelt. Andra gånger stammar hon inte alls. Vi får väl se helt enkelt!

• AnnBrittS

Vår tjej som är snart 13 år stammar från och till och har gjort i något år.
    Det var ingen som lyssnade på oss förrän skolan sa till.
    Nu så träffar hon logopeden med jämna mellanrum,men jag vet inte vad det gör för nytta egentligen.
    Hon talade om för logopeden att blev arg på sig själv när hon stammade,men nu så bryr hon sig inte.
    Det vi fick till råd var att vi oxå skulle mjukstamma lite så hon fick höra att andra oxå stammar.
    Men som någon sa så går det i perioder,tex. vi var på skidsemester i början på april och hon slutade stamma var fri tom juli, sen i aug, så började hon stamma våldsamt och då var det ny skola och nya klasskompisar på gång,nu när de har gått ett tag i skolan så har det försvunnit mer och mer.

• gammeltacka

Det är jättevanligt att barn i två-treårsåldern "stammar". Dom börjar få ett riktigt stort ordförråd som dom vill använda NU, snabbt skall det gå. Dessvärre är inte talmotoriken alltid så utvecklad så därför hakar det upp sig. I dom allra flesta fall löser sig detta av sig själv.
    Det man som förälder skall tänka på är att ge barnet den tid det behöver för att få sagt det som "fastnar". Inte fylla i eller ta över. Gör inte barnet medvetet om "stammningen", skapa inte ett problem som inte finns. Se tiden an

• Miss C

Min stora dotter hade upphakningar på ord i treårsåldern också - helt normalt sa alla! Hon hade ett enormt ordförråd för sin ålder, men hjärnans alla kopplingar hinner inte alltid med. Ett vanligt steg i utvecklingen sa både BVC och fskl-personal.
    Det går säkert bort!

Svar på tråden Mitt barn stammar allt mer