Inlägg från: Marlene |Visa alla inlägg
  • Marlene

Ammar men fått blödning... normalt???

Ett av villkoren för att amning ska vara säkert är just att man inte ska ha fått tillbaks mensen. Första mensen efter man har fött barn föregås oftast inte av någon ägglossning. Jag har för mig att ju närmare förlossningen desto mindre chans att man är ÄL innan första mensen. Ett av dom andra vilkoren är att barnet inte får vara äldre än 6 månader. Ägglossning kommer inte allid före blödning, många har inte ägglossning varje gång dom har mens
    La Lola skrev 2008-09-09 07:01:19 följande:

Det är jättevanligt att mensen kommer igång trots att man ammar.....Det är därför det är så viktigt att skydda sig om man inte vill bli gravid eftersom amning inte ger ett 100% skydd...... (ägglossningen kommer ju alltid före blödningen)
  • Marlene

Det kan tillfälligt påverka, vissa upplever att dom har mindre mjölk ett par dagar under mens. Men om man fortsätter att amma fritt så brukar det inte vara ett problem

ProPPens skrev 2008-09-11 12:35:51 följande:
    En till som verkar fått mens trots helamning och dotter på 2 månader...Ni som fått den tillbaka under amning, har amningen påverkats av att mensen kommit tillbaka? Sinat eller så menar jag?
  • Marlene

Inget preventivmedel är 100% säkert. LAM (Lactation Amenorrhoea Method) som amningsmetoden kallas räknas som 98% säkert jämförbart med mini-piller

Bliglin skrev 2008-09-11 14:39:59 följande:
    Det stämmer säkert det du skriver, i de flesta fall. Men själv är jag ett levande bevis på att äl kan infalla strax efter avslutat avslag och innan första mensen visat sig. Min mamma blev gravid med mig endast 2 månader efter förlossningen med min syster. Således är det bara 11 månader mellan oss... (men så föddes jag med störtförlossning också, fast fullgången tid)
Svar på tråden Ammar men fått blödning... normalt???