• PetraD

byta skola

finns ni som bytt skola till barnen? hur många ggr? anledningen? hur gick det för barnen? hur stora var de??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 22:05
    vad tror ni; är det bäst att byta i samband med terminsbyte eller kan man göra det mitt i??

• Svar på tråden byta skola
  • Pillan79

Hej min son har bytt skola en gång,han var då 7 år, anledningen var då att vi flyttade. Vi flyttade när det var 2 månader kvar på vårterminen. Vi valde då att inte byta skola mitt i terminen. Visst hade han en bra bit till skolan ,fick gå upp ca 45 minuter tidigare än vad han gör nu. Men det hade nog blivit svårare för honom att komma in i den nya skolan då det bara var 2 månader kvar. Och han fick vara med och välja hur vi skulle göra. Och vi var och hälsade på den nya klassen innan sommarlovet började.Det har gått jättebra när han bytte skola. Kom in väldigt bra i klassen.

Hur gammal är barnet ditt?

• PetraD

min pojk är 7 år och har nyss börjat första klass
    isåfall kommer ev vara ca en månad kvar tills terminen är slut och känns mycket svårare att komma in i det då.
    men de har väl i princip samma uppbyggnad med vad de håller på att lära sig?? (samma kommun)
    tack för ditt svar

Pillan79 skrev 2008-09-07 12:07:03 följande:
    Hej min son har bytt skola en gång,han var då 7 år, anledningen var då att vi flyttade. Vi flyttade när det var 2 månader kvar på vårterminen. Vi valde då att inte byta skola mitt i terminen. Visst hade han en bra bit till skolan ,fick gå upp ca 45 minuter tidigare än vad han gör nu. Men det hade nog blivit svårare för honom att komma in i den nya skolan då det bara var 2 månader kvar. Och han fick vara med och välja hur vi skulle göra. Och vi var och hälsade på den nya klassen innan sommarlovet började.Det har gått jättebra när han bytte skola. Kom in väldigt bra i klassen.Hur gammal är barnet ditt?
  • sallybuse

Vår pojke bytte skola när han gick i 7 an.Och han bytte för att han inte ville gå dit mer.Han trivdes inte alls i sin klass.Och nu går han i 9 an och de funkar jätte bra.

• PetraD

skönt att det går bra nu & att han trivs

sallybuse skrev 2008-09-08 10:27:22 följande:
    Vår pojke bytte skola när han gick i 7 an.Och han bytte för att han inte ville gå dit mer.Han trivdes inte alls i sin klass.Och nu går han i 9 an och de funkar jätte bra.
  • Mandarin

Den 1 dec flyttar vi till vårt hus. Då måste alla barnen byta skola/dagis. Jag är också lite nervös...

• PetraD

lycka till med flytt & nytt dagis & skola
    kommer säkert gå bra
    hur gamla är era barn??

Mandarin skrev 2008-09-08 10:37:21 följande:
    Den 1 dec flyttar vi till vårt hus. Då måste alla barnen byta skola/dagis. Jag är också lite nervös...
  • Happy me

Vår son började 6-års på en skola och stormtrivdes. Han var dessutom otroligt populär, klassens nr 1 i många hänseenden vilket ju förstås gjorde att han trivdes.

När skolstarten i ettan närmade sig förstod vi att han skulle få en lärare och ett klassrum till deras klass på 28 elever.

Vi började fundera på vad det skulle innebära för honom med en energi som kräver tydlighet och tid. Vi kollade med en annan skola, en friskola, i närheten och visst fick han plats där. Det var svårt att tänka sig att byta skola när han trivdes så plus att han bytt dagis vid närmare 4 år pga en flytt och det var jobbigt för honom.

Han slutade på 6-års utan att veta våra tankar. Vi valde att ca tre veckor in på sommarlovet ta beslutet, berätta för honom och låta honom få sommaren på sig att åtminstone försöka tänka sig in i en annan skola. Han blev vansinnigt ledsen, frustrerad och arg på oss. Vi valde att inte låta honom vara med i beslutet alls denna gång för att han är så ung. Han lever mycket här och nu och kunde inte se konsekvenserna av hur en bra skolgång har betydelse (och då menade vi inte rasternas bollspel etc).

Skolan började och höstterminen blev ju så himla tuff och jobbig. Han som varit otroligt poppis fick nu börja om. Höstterminen tog slut och vi hade nästan bytt tillbaka till andra skolan i tankarna. Själva skolan var jättebra, läraren osv, men han hade jobbigt med kompisarna. Under jullovet pratade jag mycket med honom och försökte fråga honom om han verkligen VILLE byta tillbaka nu. Han funderade till lite då och när vi åkte till skolan första dagen på vårterminen säger han: - Mamma, nu känns det som när jag åkte till den andra skolan. Det är ok.

Tårarna brände innanför ögonlocken och en stor sten släppte taget om mitt hjärta och föll. I dag kan jag säga att vi gjorde så himla rätt. Han trivs, har bra kompisar och går i en klass med 20 barn och i en skola där varje individ får vara en individ utifrån kunskap, socialt och en massa andra saker. Vår yngsta börjar skolan om 3 år. Hon ska självklart gå där!

Det bästa vi gjorde var att få in honom i en sportaktivitet som de andra killarna i klassen gjorde och som han är rätt bra i. Då lossnade det för honom.

Ja, det blev långt men det ligger så nära fortfarande. Jag förstår er "ångest" men tänk långsiktigt vad gäller skolan är nog mitt allra bästa råd. Fundera också kring OM han kan byta tillbaka, i så fall - hur lång tid ska ni ge det?

• Mandarin
    PetraDeliu skrev 2008-09-08 10:40:44 följande:
    lycka till med flytt & nytt dagis & skolakommer säkert gå brahur gamla är era barn??
    Amanda är 9år, Linn är 2år och Alex 8 månader

Ja, det går nog bra för mina tjejer, de är framåt och tar lätt kontackt med andra barn. Skaffar nya kompisar och så.
    Stora tjejens två bästa kompisar har flyttat till hus för en tid sedan så det är inte främande för henne.
  • Mandarin

Du bör kolla med skolan att de har plats i den årskusen du vill ha. På Amandas gammla skola är det kö.

• PetraD

tack för era svar
    ska svara mer på era inlägg sen; nu ska hämtas barn i regnet

ha en bra dag alla

• vilnum0212

Jag trivs inte alls i min skola och inte alls i min klass och jag vill jätte hjärna byta skola men vet inte hur jag ska göra? När? Hur? Jag vill bara gå nya vänner och komma bort från skolan! Jag går sista veckan på höstterminen i 7:an

• Anonya

Prata med dina föräldrar och diskutera med dem. Du  kan ändå inte byta skola utan deras lov. Hoppas det ordnar sig för dig så du kan få en bra skolsituation!

Svar på tråden byta skola