• Suri

Hur mycket ansvar bör min pojkvän ta för mitt barn?

Om du vill ha en sådan kille som hämtar Bonusbarn på dagis och hänger på fotbollsträningar så får du väl göra slut med din nuvarande. Han har tydligt talat om för dig hur han ser på det och hur han vill ha det. Sedan är det ju upp till dig. Han kommer inte att ändra sig. Endera får du acceptera det, eller göra slut.

Min sambo tar inget ansvar för mina barn. Det får deras pappa göra som de förövrigt har god kontakt med. Och jag såklart. Jag tycker detta är helt ok. Det fungerar bra för oss. Däremot är han snäll mot dem, behandlar dem med respekt och finns tillhands för oss på många andra sätt.
    Så har vi gjort och det har fungerat mycket bra i 10 år. Men då är ju det ett sätt att leva som vi medvetet valt.

• Suri
    Attityde skrev 2008-09-06 18:33:59 följande:
    Eftersom barnens pappa tar sitt ansvar så förstår jag att det fungerar, men enligt TS verkar det ju som pappan inte finns att räkna med och då tycker jag inte att alternativet finns. Tyvärr Som du skriver han kommer ju inte ändra sig... sorgligt nog han har ju varit rak iaf!
    Nä, men jag tror inte att det är någon bra grund att skaffa en pojkvän/sambo för att få/hoppas få avlastning. Om du förstår vad jag menar. Det är jättesynd att bio-pappan inte finns med. Men en bonus-pappa kan inte ta den rollen om han inte vill det. Och även om han vill är det inte säkert att det blir bra.
    Jag VET att livet som ensamstående är jobbigt. Men att klara sitt liv och sina barn på egen hand innan man gör sig beroende av någon annans hjälp tor jag är en bra tanke. Så har jag tänkt i alla fall. Mycket för mina barns skull.
  • Suri
    mamma till Tilde skrev 2008-09-06 18:56:30 följande:
    Jag har levt ensam i 4 år så JAG KLARAR AV MITT EGET LIV på egen hand. Men det skulle ju underlätta med lite hjälp ibland och för mig är det omöjligt att inte bli avundsjuk på de som hittar en ny partner som hjälper till med barnet. Det verkar ju vara det mest normala här iallafall så det är kanske inte så konstigt att man reagerar så.
    Absolut, och du ska inte nöja dig med något annat än vad du vill ha!
    Kanske din kille kan hjälpa/avlasta dig på andra sätt? Handla, städa, laga mat, tvätta, stryka osv.
    Kanske är han inte rätt man för dig? Eller har han andra egenskaper som väger upp det faktum att han inte vill ta pappa-ansvar för ditt barn?
    Det är ju bra att ni ännu inte flyttat ihop. Så du får tid att fundera på hur du vill ha det. Man kan ju inte "tvinga" någon att ta ansvar, det måste ju lite komma av sig själv. För dotterns skull också. Han måste ju vilja det. Och det kanske kommer med tiden, vem vet?
Svar på tråden Hur mycket ansvar bör min pojkvän ta för mitt barn?