• Ella Mia

MÅSTE man ha plastskydd under diskmaskinen?

Måste man sätta in ett sånt där plastskydd under diskmaskinen för att förebygga vattenskador, för att hemförsäkringen ska gälla? Alltså måste man göra det i ett 17 år gammalt kök om man inte renoverar om eller byter ut diskmaskinen? Eller gäller det bara när man nyinstallerar/renoverar??

Någon som vet??

• Svar på tråden MÅSTE man ha plastskydd under diskmaskinen?
  • elli26

vi har plastskydd under både diskmaskin, kyl och frys, men vi har skurit av dem så att den fula kanten inte syns. Huvudsaken är att det är en hög kant i bakkant så att vattnet inte kan rinna bakom mot väggen och ner under golvet. Läcker någon av maskinerna nu så rinner det fram och syns...

• johandra

Tänkte precis säga det,skär av dom så dom inte sticker fram under sockeln/kyl/frys

vi har bara skydd under diskmaskinen..kyl/frys har jag aldrig hört att man måste ha det under..Det är ju inga större vattenmängder där?

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • SVejsan
    johandra skrev 2008-09-05 08:03:35 följande:
    Tänkte precis säga det,skär av dom så dom inte sticker fram under sockeln/kyl/frysvi har bara skydd under diskmaskinen..kyl/frys har jag aldrig hört att man måste ha det under..Det är ju inga större vattenmängder där?
    Tror att risken är när det gäller en frys... Om det blir problem med den och ev ispåbyggnad frostas av och sakta läcker in under frysen så kan det orsaka fuktproblem
  • johandra

om man har självavfrostande frys då så borde det alltså inte vara några probs? det spelar iof ingen roll för oss,vikommer aldrig lägga en sån där under frysen för då kommer det synas...Men åas kommer vi se om det börjar läcka vatten där oxå

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • xxJessikaxx
    elli26 skrev 2008-09-04 21:39:58 följande:
    vi har plastskydd under både diskmaskin, kyl och frys, men vi har skurit av dem så att den fula kanten inte syns. Huvudsaken är att det är en hög kant i bakkant så att vattnet inte kan rinna bakom mot väggen och ner under golvet. Läcker någon av maskinerna nu så rinner det fram och syns...
    Bra idé, försökte övertala maken igår att man måste kunna skära bort den där kanten...hur gick ni tillväga rent praktiskt, använde ni kniv?
  • Rosen81

vi hade en läcka från frysen som inte märktes förrens trägolvet började bukta, Hade då stått o läckt ca 1 dygn. Orsakade en rejäl fukskada! Nu hade vi tur att vi då bodde i hyresrätt, så det var inget vi behövde betala. vågar inte tänka på vad en läckande diskmaskin hade gjort för skada.

• mimmi 1

Tänkte att det kanske beror lite på vad man har för golv?? vi har klinkers, och då har man ju fuktspärr under klinkergolvet, och en bit upp på väggen bakom... men så gick jag och kollade innan jag postade inlägget, och såg att även vi hade plast under diskmaskinen... men absolut inte så att det sticker fram...
    Jag trodde när jag läste tråden att vi inte hade! huset är närapå nybyggt, och naturligtvis är det sådana bestämmelser då.... men som någon annan påpekat, så är det väl bara att skära av plasten, så att den inte sticker utanför, det har ju vi gjort, och så snyggt dessutom att jag trodde det inte fanns!!
    frågade gubben hur han skar av den, och det hade han gjort med en vanlig mattkniv...

• Ella Mia

Jag ska köpa ett på måndag. Har de det där de säljer vitvaror?

• yossis

Vi har både under kyl, frys & diskmaskinen, jag valde att köpa genomskinliga dom syns inte alls.

Ella Mia skrev 2008-09-06 23:32:13 följande:
    Jag köpte våra på ELON, för ca 150 kr/st dom genomskinliga var dyrare än dom vita men så mycket snyggare.
  • Mumin

Killen som hjälpte oss att renovera köket sa att det inte behövs när man har klinkergolv. Men vi satte ett ändå...

• SVejsan

Ella Mia skrev 2008-09-06 23:32:13 följande:

ja, oftast
  • Ella Mia

Idag har jag pratat med försäkringsbolaget (Länsförsäkringar). Fick beskedet att i en befintlig bostad finns absolut inget krav om att sätta i plastskudd under diskmaskinen, men att det var bra att göra. Försäkringskillen sa att han inte heller trodde att de hade några sådana krav vid nybyggnation, men han var lite osäker där. Försäkringsbolaget rekomenderade mej att avvakta med plastskyddet tills vi inom kort ska renovera i köket. De menade att det alltid är en risk för vattenläcka när man är och grejer.

• SVejsan

Ella Mia skrev 2008-09-08 15:03:25 följande:

Idag har jag pratat med försäkringsbolaget (Länsförsäkringar). Fick beskedet att i en befintlig bostad finns absolut inget krav om att sätta i plastskudd under diskmaskinen, men att det var bra att göra. Försäkringskillen sa att han inte heller trodde att de hade några sådana krav vid nybyggnation, men han var lite osäker där. Försäkringsbolaget rekomenderade mej att avvakta med plastskyddet tills vi inom kort ska renovera i köket. De menade att det alltid är en risk för vattenläcka när man är och grejer.
    Precis så jag uppfattade mitt samtal med Länsförsäkringar för två år sedan, vågade dock ej vara tvärsäker eftersom saker ändras ibland...
    Dom påpekade dock att det kunde ändå begränsa skadans utbredning och indirekt då storleken på självrisken ( procent på skadans reparationskostnad) eller om du har gamla "ytbeläggningar" som det blir åldersavdrag på... Så det är inte fel med plasttråget... Men är det en någorlunda ny diskmaskin och koppling skulle jag vänta till er renovering innan jag plockar dit tråget...
Svar på tråden MÅSTE man ha plastskydd under diskmaskinen?