• Anonym (besviken)

Pappa vill inte gå i borgen

Jag har chansen att köpa lägenheten som ska ombildas till bostadsrätt för 1 000 000 kr. Jag jobbar deltid (timvikarie)och har för liten inkomst för att ta lån. Frågade pappa om han ville gå i borgen, men had sa nej. Han är egen företagare och har redan ett rätt stort lån på sitt och sambons hus (som han har flera barn med). Känner mig så besviken...

• Svar på tråden Pappa vill inte gå i borgen
  • Fru hemlig

Anonym (besviken) skrev 2008-09-02 14:51:41 följande:

Men kan man inte bo kvar och hyra lägenheten av bostadsrättsföreningen? Eller måste man verkligen flytta?
    Klart du inte behöver flytta. Br-föreningen blir di nya värd. Tråkigt att erbjudandet kommer när du har så taskig ekonomi. Kanske finns det ngn i huset som gärna vill köpa ngt lite större som du kan byta med? (till en mindre lägenhet alltså) Om inte din är en liten etta så klart.

Jag förstår att du är beviken över att din pappa inte kan gå i borgen men samtidigt förstår jag honom. Är du säker på att du inte får lån? kan du snabbt hitta ett heltidsjobb?

Sen som ngn skrev tror jag du kan köpa loss den inom ett år iaf om det är de kommunala bolagen du köper ifrån.
  • Thursday

Jag kan mycket väl förstå att du är besviken, men du har ju troligen inte råd att betala ett lån på en miljon. Ska då din pappa betala din hyra? Fast han har egna lån och flera andra barn att tänka på?

• Anonym (354)
    Svar på #30

Anonym (besviken) skrev 2008-09-02 15:17:58 följande:
    Va bra att man kan bo kvar och hyra! Tack för info. På ett sätt kan jag förstå min pappa eftersom företaget är ganska nytt och han och sambon redan har ett stort bolån. Om jag fixar ett fast jobb med okej inkomst inom ett år kanske jag kan köpa senare.
    Google är din vän, TS. Prova det någon gång.
  • Micke Geting

Är nog rätt många banker som lånar ut pengarna med bostadsrätten som säkerhet, även om du inte har helttidstjänst.
    Oftast så brukar ju värdet på bostadsrätten vara minst 20% över vad man köper dom för, så banken kan ju känna sig rätt säker.

Kolla runt med alla möjliga banker. Kanske får du inte bästa räntevillkoren nu, men när du sedan får en fast tjänst kan du ju byta bank och förhandla till dig bättre ränta.
    Det är en grymt bra chans du har att tjäna en hacka.

• Anonym (Företagare)

Banker är så k*ta på att låna ut pengar så det är inte sant.

Om DOM ändå säger nej ska man gå hem och ta sig en funderare och inte bara bli sur på sin pappa.

• Kajsan

Anonym (besviken) skrev 2008-09-02 14:51:41 följande:

Men kan man inte bo kvar och hyra lägenheten av bostadsrättsföreningen? Eller måste man verkligen flytta?
    Självklart har du rätt att bo kvar som hyresgäst!
  • Anonym (J)

1. Förmodligen skulle du inte få lån oavsett om du har borgensman, eftersom grunden för långivning är att LÅNTAGAREN ska kunna betala själv.
    (Däremot som medlåntagare är en annan sak - men det är nåt helt annat än att vara borgensman).

2. Om din pappa har stora lån så skulle han förmodligen inte godkännas som borgensman. Banken gör en kreditprövning för att se om han klarar av alla sina egna lån, räkningar, ditt hela lån OCH ska samtidigt ha kvar pengar att leva för.

• Anonym

Jag hade frågat runt på flera banker.
    Vi fick två helt skilda svar på lånansökan på två helt olika banker.

• Eslöv

Att gå i borgen
    är att gå i sorgen

• Anonym (Företagare)

Borgenärsskap borde inte ens finnas.

• Anonym

Jag hoppas innerligt att jag aldrig kommer att bli frågad om jag vill gå i borgen. TS skulle du själv gå i borgen för din far om det vissar sig att han behöver ett lån på 1 mille? Om banken godkänner dig som borgenär, alltså.

• Anonym

Jag tycker din pappa gör helt rätt som säger nej faktiskt. Det är ett enormt stor åtagande som han uppenbarligen inte känner att han klarar. Och då ska han ju inte säga ja bara för att du är hans dotter.

Hoppas du kan acceptera detta och fortsätta ha en (bra?) relation med din pappa. Pengar har förstört många relationer...

Sen undrar jag om du talat med någon bank om detta. Tycker att det är sällan de faktiskt accepterar borgensmän nu för tiden.

• Pappatilltwins

Tycker det är bra att din pappa sa nej. Vi måste stå för våra egna skulder och om du har en liten inkomst så ska du inte ta så stora lån.
    Bara räntan är ca 5000kr i månaden sedan tillkommer amortering, räntan är ju även på väg upp.
    Hyran ska ju också betalas.

Har du verkligen råd oavsett om du får tag på medlåntagare eller liknande?

• PetterL

Språkpolisen rycker in:
    Borgenär = långivaren
    Borgensman = den som går i borgen

• olympia71

har du alls räknat på vad det skulle kosta och om du har råd med det?
    för har du det...och känner att det är överkomligt... så finns det ju en liten chans att banken kan tycka att det är värt risken med tanke på att din lägenhet säkert är värd bra mycket mer än vad du köper den för. har du kollat marknadsvärdet/m2 pris där du bor?

• PetterL

Jag tycker inte att man har rätt att förvänta sig att föräldrar går in som borgensmän eller medlåntagare, men om föräldrarna känner att de kan och vill och även tror att barnet klarar av att betala kostnaderna för lånet ser jag inte något problem med det. Varför skulle man inte kunna hjälpa sina barn ekonomiskt?

• CalleNalle

Anonym (Företagare) skrev 2008-09-02 15:22:00 följande:

Banker är så k*ta på att låna ut pengar så det är inte sant.Om DOM ändå säger nej ska man gå hem och ta sig en funderare och inte bara bli sur på sin pappa.
    Håller med. Banker är inte dumma. De vill tjäna pengar punkt.

Dem vet att det är en grymt bra affär att köpa först, som du ska. Om de i det läget ändå väljer att backa ur .. Är det förmodligen av en bra anledning. Antingen det eller så är de korkade som tackar nej till gratis pengar.

Vad har du för inkomst? Vad har du tjänat under senaste året? Det är ju möjligt att det bara är den banken som har dum personal. Kanske kan testa med en annan bank?
  • Anonym (Företagare)

Även OM det här kanske verkligen är en bra affär så gäller det gamla talesättet:
    "Man måste HA pengar för att göra pengar"

• Anonym

Jag förstår din pappa helt o hållet, jag skulle aldrig gå i borgen för någon. Inte ens mina barn.
    Egentligen tycker jag det är fel att ens fråga någon om den vill gå i borgen. Du måste ju tänka att om du inte klarar ditt lån så är det din borgensman som är betalningsansvarig. Det ligger ju honom dessutom i fatet om han själv ska ta kredit/lån.

Testa Bluestep, dom lånar ut utan krav på borgensman.

Hård men hjärtlig

• Linlugg

Tråkigt att det kommer ett sådant erbjudande nu men jag förstår din far helt och hållet att han inte kan stå som borgensman. Din pappa hade säkert ställt upp om du haft en stabilare ekonomisk situation med fast inkomst och heltid men man måste ju se om sitt eget hus i första hand.

.¸¸.·´¯)Linlugg
Svar på tråden Pappa vill inte gå i borgen