Inlägg från: intehemma |Visa alla inlägg
  • intehemma

Vi som bor i Italien. :-)

Amarena: vad kul att du kom iväg sådär själv! Jag har också bara fått positiva reaktioner när jag burit E i sjalen, både från äldre personer och yngre.

Vad gäller kläder tycker jag det är väldigt varierat, jag såg ett barn som var barfota igår! Det är ju lite kyligt på morgonen så om man klär sig efter det blir det lite svettigt framåt lunchtid...

• intehemma

Tuntalisa: jag har hittat det i hälsokostaffärer, det heter "malto di grano" eller "malto di frumento". Det är väl inte riktigt samma sak som sirap med borde funka. Kostar skjortan jämfört med vanlig sirap

• intehemma

Amarena: tja, det är kanske ekologisk sirap Men jag tycker att de kör mycket (just i hälsokost/ekologiska affärer) med att tex malto di riso (som väl i princip är glukossirap?) skulle vara bättre än socker, vilket det såvitt jag vet absolut inte är.

Usch ja, jag minns när vi skulle fota E på ambassaden, det var så jobbigt för de såg inte på skärmen hur fotot skulle bli så de tog "i blindo" och sen tog det en evighet för att få resultatet. Vi var tvugna att ta matpaus Kan ju säga att E inte är det minsta lik sig på fotot nu!

Tuntalisa: trist med såna jobbarkompisar, hoppas i alla fall att det ska bli bra när du väl börjar. Hur ska ni göra, ska Lucas gå på asilo nido?

Jag har ju börjat jobba igen, men det har inte blivit många dagar för E har varit dålig till och från. Igår var vi hos pediatran för hon hade feber hela söndagen och hon såg att E hade ordentligt inflammerat tandkött pga tandsprickningen, jättesvullen är hon. Det jobbigaste är att hon sedan några dagar i princip vägrar äta annat än liiite mjölk, yoghurt och frukt. Ett och annat kex kan slinka ner om det är ordentligt uppmjukat i mjölk... Hon är redan rätt liten så det är ju inte så mycket att ta av, hoppas verkligen att tänderna kommer fram snart!

• intehemma

För er som har en universitetsexamen så har ICE (Istituto nazionale per il commercio estero) en concorso för 107 platser! Det ska räcka med en "dichiarazione di valore" av en utländsk examen för att delta i en concorso. En kompis till mig som jobbar där tipsade mig häromdagen. Jag kommer inte att söka för det är inte min inriktning precis, men jag tänkte att det kanske fanns någon annan som skulle vara intresserad?

www.ice.it/ice/default_concorsi.htm

Carla: Hur gick intervjun?

Amarena: Skaffa konto på flickr, så slipper du maila fotona! Jag har det så och skyddar bilderna på E så bara släkt och vänner får se.

• intehemma

Carla: vad synd, hoppas på bättre tur nästa gång!

Med risk för att vara lite väl Rom-centrerad tänkte jag bara tipsa om att de kör igång med barnkonserter på S. Cecilia nu, vi tänkte försöka gå den 7/11!

www.santacecilia.it/scw/servlet/Controller&idSerie=0000000536

Det brukar säljas ut snabbt så man får skynda sig Tyvärr verkar det inte gå att köpa biljetterna via lotteriombuden, jag testade idag och de fick inte fram den konserten.

Så, nu ska jag sluta göra reklam, jag looovar!

• intehemma

tusca: nej så taskigt! Och så får man inte tillbaks några pengar heller?! Fast det är ännu värre för de anställda som inte får någon lön...

Amarena: tja, jag tänkte att det kanske inte är så kul för dem som inte bor i Rom...

Idag var vi på musikstund i ett centro familiare där vi bor, väldigt trevligt (och gratis! ) Det är fyra möten och det var i bebisar från 5 månader till 18 månader, så roligt att se hur de hängde med i musiken!

• intehemma

Carla: förlåt att jag inte svarat, jag hade inget vettigt att säga om din första fråga så då blev det inget skrivet...

Vad gäller läraren, kan du inte försöka luska lite genom att prata med Alessandro? Det kanske är något som hänt som gjort att han blivit rädd för henne.

Vad gäller böckerna håller jag med dig! Jag har en kollega som berättade att hans son fick "hemläxa" att rita när han gick första året på materna. Sonen ville inte så kollegan lät honom slippa och stod i stället på sig mot lärarna. Jag menar, läxa till en 3-åring!!!

Det där med att betala extra för "speciallärare" verkar också rätt vanligt. Själv så tycker jag att en utbildad musiker kan ge mycket mer och få barnen att uppskatta musik mer än var en förskollärare skulle kunna klara av. Sen är ju frågan om man vill betala för det eller ej. Jag skulle nog föredra att betala för en kurs som JAG väljer i stället för en lärare som jag inte vet om hon/han är bra eller inte. Nu vet jag inte, var det 70 euro per termin?

• intehemma

Amarena: nej, så taskigt att du också drabbats! Visst är det bara pengar, men det är ju inte så roligt i alla fall.

italienskamamma: tack för tipset om julskinkan, då ska jag säga till mamma att hon slipper ta med sig en ner!

Ok, här kommer ett tips till... men för hela italien! Det är den organisation som ordnar musikträffarna jag går på med E, de ordnar kurser lite överallt. Jag tycker det är suveränt och E hade jättekul igår! Hon glömde nästan bort att vara blyg

www.aigam.org/

• intehemma

Fy f*n för trafiken i Rom! 2 timmar tog bussen idag, normalt tar den 45 minuter... Tur att man har iPoden full med svensk poddradio!

Tack för tipsen om julskinkan! Man får väl ta en tripp till IKEA och kolla upp då. Vi har ingen stor frys så jag har ingen lust att köpa allt för långt i förväg, men man vill ju inte heller riskera att bli utan!

• intehemma

Tusca: trådlösa tangentbord är väl en uppfinning som mänskligheten kunde klara sig utan Intressant resrutt till Norge med byte i Prag!? Skönt att du fått pengarna tillbaka i alla fall. På lördag ska sambon åka till USA, vi får väl se hur långt han kommer...

Ang. religionsundervisning har jag kollat upp och den ska enligt lag vara frivillig, se tex:

it.wikipedia.org/wiki/Insegnamento_della_religione_cattolica

• intehemma

Jag är rätt säker på att jag inte kommer att låta E gå på religionsundervisningen, vill sambon att hon ska lära sig om bibeln så får han ta det, eller så får hennes gudföräldrar göra sin plikt Sambons familj är mkt religiös men på ett avslappnat sätt, de är ofta emot det påven säger osv. Jag tycker inte det är så farligt om hon skulle få vara ensam med en fröken, det kan ju bli en positiv grej också. Catechismo får hon gå i om hon vill själv.

Själv är jag odöpt ateist och blev inte ens ilurad att tomten finns Det där med tomten måste jag fundera över! Och så har sambons familj luciatraditionen eftersom de kommer från norra italien, där man ska lämna mat till åsnan och så får man en present. Och la befana!!! Hur gör ni? Det tilltalar mig ändå att låta henne tro på något "magiskt" som hon kan minnas tillbaka till när hon blir stor.

tusca: Vi har alltid Sverige som alternativ i bakfickan, men Stockholm vill vi inte tillbaka till! Kan inte med stockholmarna

Hm, var det jobba man skulle göra idag?

• intehemma

Hej Wawoom och välkommen tillbaka!

Carla: vad bra med musikkursen!

Jag menade såklart inte att bibelkunskap är förkastligt, men jag litar inte på att religionsundervisningen förhåller sig till bibeln som en berättelse utan verkligen lär barnen att de ska vara snälla, annars blir Jesus ledsen osv. Kanske min fördom, men det är intrycket jag har. T ex frågade sambons systerson (7 år) oss varför vi inte var gifta för fröken hade sagt att man måste gifta sig...

• intehemma

Attans vad dum jag är! Vi var på IKEA Anagnina i lördags och så glömde jag kolla upp det där med skinkan!!! Men jag såg inga skinkor i alla fall såvitt jag vet, jag får väl ringa och kolla. Är det någon av er som köpt "riktig" gran på IKEA? Jag såg att de säljer redan nu, men de sitter ju i krukor?!

Är det någon av er som bor i Rom som tänkte gå på julbasaren? Vi tänkte nog gå på lördag eftermiddag. Däremot skippar vi nog luciakonserten för det är en lite dum tid för oss och E är fortfarande litet för liten för att uppskatta den.

www.svenskakyrkan.se/default.aspx

Wawoom: har tyvärr ingen koll på transporter.

• intehemma

Det var ju tråkigt att ni inte kan komma på julbasaren, jag får väl rapportera om den!

Jag fixar nog inte heller skinka själv, har framförallt inte plats för den i kylen!

Håhåjaja, idag ska jag hålla föredrag för första gången sedan E föddes, lite nervöst för hur det ska gå med språket. Det är ju lite annorlunda än att bara småsnacka så att säga. Men jag brukar alltid tänka det är exotiskt med en svenska som kommer och pratar så jag bjuder på det

• intehemma

Puh, så var det avklarat, föredraget gick jättebra även om jag drog över lite på tiden... Där var en av åhörarna som hade varit på Erasmus i Linköping så han kunde säga "jättebrå"

Wawoom: det finns sånt där nät att köpa tror jag, och du får det garanterat hos slaktaren. De brukar ha på det om man köper tex rostbiff eller så. I värsta fall kan man knyta med steksnöre, men det kan ju bli lite jobbigt.

Apropå rostbiff, första gången jag skulle köpa en bit rostbiff tog jag med hela kokboken och visade slaktarn. "jaså ska du ha en bit rostbeef" säger han...

• intehemma

tuntalisa: fina bilder!

Wawoom: apelsinjuice!

• intehemma

Amarena: vad duktig du är som har gjort pepparkaksdeg! Jag köpte färdiga på IKEA... Annars brukar jag alltid vilja göra själv. Det får bli när E inte stoppar ALL deg i munnen

Tusca: vilken tur att ni pratade med en annan läkare! Är inte det första att kolla med blodprov? När E gick upp dåligt så fick vi göra blodprov där bla glutenintolerans kollades. Om hon fortsatte att gå upp dåligt så skulle vi gå vidare till en allergiexpert och jag förstod att man då gjorde pricktest. Men det kanske är annorlunda med just gluten.

Nu så har E börjat gå upp i vikt igen (puh!) så vi har inte gått vidare.

Men om du vill byta pediatra kan du väl inte gå till en annan kommun heller? Jag tror inte att man får det. Jag tror inte ens vi får välja en pediatra utanför vårt område (tillhör RM/C).

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)