Inlägg från: Tuntalisa |Visa alla inlägg
  • Tuntalisa

Vi som bor i Italien. :-)

Tack för era svar.

Sa här star det pa Wikipedia:
    Sirap är en tjock och segflytande vätska som framställs genom invertering av råsocker. Sockret sönderdelas med hjälp av ett enzym till en blandning av glukos, sackaros och fruktos. Sirap används som sötningsmedel i bakverk, i såser och i efterrätter.

Det är en vän till mig som gillade mina kolakakor och ville ha receptet. Ska fraga om hon vet vad Melassa eller Malto di grano är för nagot.

• Tuntalisa

Tack Carla. Och vad kan råsocker tänkas heta pa italienska

Jag börjar jobba nästa vecka. Jag hälsade pa pa jobbet i fredags och alla bara pratade om hur mycket jobb som ligger och väntar pa mig. Usch! Jag sag fram emot att börja men nu vet jag inte längre. Endel fragade inte ens hur jag eller barnen mar och da har vi inte setts sen innan Lucas föddes!

Jag är inne i sista amningstampen. Har jättelite mjölk nu och vilken dag som helst blir nog den sista. Jag ger bara om det börjar göra ont och da trappas det ju ner automatiskt. Ammade sist i lördags. Lite sorgligt känns det nog.

• Tuntalisa

Vi hade inte heller en trevlig upplevelse med fototagning av Natalie. Vi var hos vanlig fotograf eftersom det inte inte var infört ännu att man maste ta pa polis/ambassad. N var 2 veckor och vi var tvugna att väcka henne sa hon vart sur och sömnig. Och som du sa Amarena, inte lätt att halla ögonen öppna med ljus rätt in i ögonen. Hon grät som jag aldrig hade sett tidigare.
    Med Lucas har jag inte skaffat svenskt pass ännu, maste ju ta mig ända till Bern. Istället har jag schweiziskt ID-kort och där räcker att man tar med ett kort. Jag tog kort hemma med lucas liggande pa ett vitt lakan och sa mätte och ordnade jag pa datorn sa att det skulle bli rätt foto-storlek och huvudstorlek osv och framkallade som vanligt kort pa internet. Blev hur bra som helst och de godkännde det.

Jag hittade igar "sciroppo di grano" och genom glasburken ser det ut som sirap. Har inte öppnat och smakat ännu.

intehemma: Vi har en Nanny som kommer. Vi hade henne sedan innan, med Natalie, och hon har varit här och hjälpt mig mycket i sommar sa Lucas är van med henne.

Trist med tänder som gör ont. Hoppas det gar över snart!

• Tuntalisa

Jag har ansökt om schweiziskt medlemskap och idag fick jag konfirmation pa ansökan och de säger att det brukar ta ca 1.5 ar att behandla! Undrar da har lang tid det skulle ta i Italien

Har ni inget internationellt id-kort i Italien? Eller far man inte det heller innan man är 12 ar kanske?

• Tuntalisa

Jag har nu börjat jobba. Sitter vid skrivbordet och funderar över vad jag ska göra. Har ju varit borta i 6 manader och da hade jag ju mer eller mindre avslutat eller överlämnat alla projekt. Naja.

Jag saknar mina pluttar hemma. Natalie grät sa mycket i morse när jag akte och Lucas sov ännu sa honom sag jag inte ens...

• Tuntalisa

Men Hej!!!!

Kul att du kom tillbaks Wawoom!

Med mig är allt bra. Har nu tva barn och har redan börjat jobba efter mammaledigheten fran Lucas.

Och hur är det med dig?

• Tuntalisa

Ja oj va tiden gar. Att din äldsta redan gar i skolan!
    Ja halvtid skulle ju vara perfekt. Men det är som sagt bara att drömma om. Jag jobbat 80% och vagar inte ens fraga om mindre.

• Tuntalisa

Aha, så man ska alltsa köpa rå skinka och lägga den i salpeter i nagra veckor, sen koka och sen griljera?

• Tuntalisa

Okej, det lät ju inte sa komplicerat att göra skinka. Mest tidskrävande. Tror inte jag orkar detta ar dock.

I kväll ska jag pa tjejmiddag med Svenskla klubben i Lugano. Hoppas det blir kul. Egentligen skulle jag bara vilja vara hemma för vi har varit förkylda hela familjen och är äntligen pa bättringsvägen men jag kan ju inte alltid sitta hemma sa jag ska nog försöka aka i allafall. Hoppas det kommer nagra yngre denna gang, sist sa kände jag mig lite ensam eftersom de andra var i min mammas alder. Men det är ju kul att prata svenska i alla fall.

Det brukar ju vara svensk julmarknad i Milano men den hoppar vi. Wawoom, ska du dit? Vi sags ju där en gang om du minns Luganosvenskarna ordnar julmiddag nästa onsdag och dit ska vi. Nära och bra

• Tuntalisa

24 & 25 firar vi. Den 24 lite svenskinspirerat hos oss och den 25 hos svärisarna. Fast i ar blir det ett julfirande även tidigare för min mamma kommer hit den 5-14 dec.

• Tuntalisa

När jag var liten hade vi aldrig nagon tomte. Aven hos oss kom han under natten
    Och julklapparna öppnades redan pa förmiddagen den 24 Nu blir det nog inte förrän pa kvällen eller tom den 25. Vi far se. Jag vet inte ännu vad vi ska köpa för julklappar. Barnen behöver ju intenting.

• Tuntalisa

Högre stol? Det maste jag kolla!
    Lucas har ju Natalies matstol nu och Natalie sitter pa en kontorsstol som man kan hissa upp

• Tuntalisa

Ja
    Vi har en handduk över stolen.

Stolen verkar ju superbra men den verkar inte finnas pa IKEA schweiz

• Tuntalisa

Fast nu ser jag att det finns andra höga matstolar anpassade till barn! Och vi som har letat sa

• Tuntalisa

Tack för inbjudan Wawoom!

Jag har lagt in lite nya bilder. Vad tycker ni om "Milan"-bilden?

• Tuntalisa

Tack!

Wawoom: Lycka till!!!!

Vi tog bort Natalies napp när hon var 1 ar och 6 manader och det gick hur bra som helst. Hon fragade var de var när hon skulle sova och da sa jag bara att mamma har slängt dem. Jaha sa hon och sen somnade hon som vanligt första kvällen Andra kvällen sa grät hon lite men somnade sen utan problem. Vi var sa förvanade!

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)