• Pesto

Vi som bor i Italien. :-)

Tuntalisa: Tack för länken hit - är svårt att hitta annars...

intehemma: Grattis!! Vad kul! Vi pratar om ett syskon vi med, men jag har fortfarande inte fått tillbaka min mens (ammar fortfarande en hel del, särskilt på nätterna )så det är bara att vänta...

Vi har haft 1-årskalas för lilla damen med gäster från både norr och söder. Passade då på att inviga vår forna a legna - smaskigt värre med pizza hemma För att inte tala om vad gott det är med kyckling, potatis bröd osv som gjorts där!

Har varit i Puglia ett par veckor i augusti, varmt men trevligt att träffa den sidan av släkten. Ska snart upp till Sverige igen... Har sparat alla maddalenas boardingcards - har blivit en hel del!!

• Pesto

Nu har jag läst även sista inläggen under den gamla tråden - måste ju gratulera amarena till den lilla flickan! Skönt att allt gått bra

• Pesto

Vad jobbigt att det ska vara så svårt att få tag på en medicin som hjälper Carla. Hoppas det löser sig.

Skulle också vlja ha en pool, men bara att inse att vi inte har plats Får nöja mig med en dusch på terassen

Amarena: Maddalena var bara 2,5 vecka första gången hennes pappa åkte bort i en vecka - då blev det mycket pesto för mig. En annan favorit var tonno e pomodoro - varmt rller kallt, med eller utan pasta beroende på tid, ork och hunger

Jag har också gått upp sedan hon föddes... Gick bara upp 4kg och låg på -5kg när jag kom hem från sjukhuset. Nu väger jag som i 9e månaden ungefär

Funderar på att sluta nattamma. Hur har ni gjort? Försöker jag söva om henne på annat sätt när hon vaknar (vilket kan vara allt mellan 2 och 5 ggr per natt), vaknar vi bara mer och har svårare att somna om båda två. Men man måste kanske ta några tunga nätter för att det ska bli lättare sen...

• Pesto

Intehemma: Tack för rådet. Det är väl bara att ta tjuren vid hornen förmodar jag... Ser man en förbättring så blir man väl motiverad att fortsätta i alla fall. Låter rimligt med tidsgränser, känns lite hårt att ta bort "allt" på en gång. Borde vara lättare för både henne och mig på det sättet. Ska försöka bestämma en dag och sedan vara envis. Problemet är min sambo som är lite "blödig" och tycker synd om lilla damen då hon gråter... Han kan ju sova i gästrummet ett tag även om lilla damen hörs i hela byn då hon skriker kan det ju kännas lättare om man är i ett annat rum.

• Pesto

Bestämde mig för att inte amma före kl 24 igår, naturligtvis sov Maddalena i ett streck från 21:45 till 0:15 och sedan vaknade hon ungefär varje eller varannan timme resten av natten Fullt så illa brukar det inte vara - tack och lov! Tyvärr så tar hon varken napp eller nappflaska så man kan ju inte ge henne det... Tror enda lösningen är att vara envis och stå ut med gråten ett tag - det är ju för även hennes bästa.

Tuntalisa: Avundas dig dina små sömntutor

Amarena: Italiensk släkt är helt underbar på många sätt men ibland kan det bli för mycket av det goda. Är (för det mesta) glad som har större delen på 1100 km avstånd Kan bli trött på alla grannar som vet bäst, folk man knappt känner anser sig ha rätten att tycka och säga om allt möjligt här. Bara att försöka låta det gå ut genom andra örat.

• Pesto

Tuntalisa: Jag tackar och tar emot alla råd Tror eg inte jag heller att det är hunger (någon enstaka gång kanske om hon ätit dåligt vid middagen), känns på snuttandet. Tänkte kanske att napp eller flaska kunde varit ett steg i avvänjandet eftersom hon är så van att somna snuttande. Har hänt att hon somnat om av att man sjunger (trots icke musikalisk mamma och därtill nattröst ) med en hand på ryggen, men det är inte ofta. Och efter ett par veckor i Puglia där vi samsov alla tre och jag utan tröja har hon blivit väldigt van vid att snutta i alla lägen... Hon har alltid varit snuttig, men känns värre just nu.

Ikväll somnade hon extremt tidigt (20:40) har vaknat en gång och då somnade hon i famnen medan jag sjöng. Börjar så så kanske man tids nog bara behöver sjunga

Här har vädret slagit om helt, grått och blåsigt. Inte alls lika skönt att gå på promenad nu och här i bergen är det svårt att motivera sig ändå ibland. Hoppas det är tillfälligt. Ska på bröllop i Sverige 20/9 och vill gärna ha lite färg då

• Pesto

Värmen har kommmit tillbaka även här på gott och ont

Lilla damen har de senaste nätterna somnat om utan bröstet, nästan i alla fall, har ammat henne kl 5 men det känns ok för ett tag i alla fall.Första natten vid kl 1 var hon hur arg som helst, stackars grannarna... Sen har det gått bättre. "Vanligtvis" (kan man säga det så snart?) Plockar jag upp henne och så somnar hon om innan jag hinner göra så mycket annat, ibland har hon tom somnat utan att jag plockat upp henne (hinner ganska många uppvakningar och omsövningar på en natt här ). Hon vaknar fortfarande ofta, men det behövs kanske några nätter till för resultat även på den fronten.

Intehemma: Ska försöka med ett "Schhhhh", vore väldigt skönt om det räckte. Tråkigt att man ska behöva dra ner på ammandet för att få dem att sova bra Ammar fortfarande innan eftermiddagstuppluren, på kvällen och ett par gånger på morgonen (vid 5 och vid 9)då hon vägrar äta annat till frukost.

Har fått så mycket energi av att sova lite mer att jag gjort hur mycket salsa, pesto och pesto rosso som helst. Blir även en hel del bröd i nya ugnen. Måste nog skaffa en frys till...

Amarena: Jag har ingen bärsjal så jag kan inte tipsa om det, men har en Ergo bärsele som jag tycker funkar jättebra. Den har länge varit (och är fortfarande) ett relativt säkert kort när fröken vägrar somna. Plus att jag tycker den är väldigt bekväm att ha vid promenader, resor osv. Har även satt fröken i den (på ryggen) ibland när jag varit i landet. men den hittar man kanske inte heller i Italien, beställde min när jag var i Sverige.

• Pesto

Intehemma: Ska genast kolla skorna - lilla damen behöver nya. Har precis insett att hennes sandaler nog inte funkar så bra i Sverige om en vecka

Angående energin så fick jag ett bakslag senare, var jättetrött på kvällen. Inatt vaknade hon kl 23 (somnar vid 22), somnade om med en hand på ryggen, kl 2:40 fick jag plocka upp henne ett par minuter och kl 5:20 ammade jag henne. Då tror jag faktiskt att hon är hungrig, man riktigt hör hur hon sväljer och hon äter ganska länge innan hon somnar om.

Amarena: Tror det är jättegosigt med sjal. Så här i efterhand kan jag ångra att jag inte provade. Får spara på det om det blir en tvåa i framtiden

• Pesto

Trodde också de behövde mer sömn... Maddalena somnar oftast vid 22 och går upp vid 8-9, men hon sover väldigt lite på dagarna. Någon timme på eftermiddagen bara, och då tar det ofta 20 min att få henne att somna.

Tuntalisa: Grattis i efterskott till Natalie! Visste att det var i september, men kom inte ihåga exakt när. Din Lucas verkar vara en riktig mönsterbebis Vi ska på solsemester (hoppas vi, ska till Cyppern) i oktober med min mor och min bror med flickvän - räknar kallt med att de kommer vilja umgås en hel del med lilla fröken .

Intehemma: Kikade på skorna på pediped.com - de är såå fina! Måste nästan skicka efter Var på Serravalle outlet igår och letade bl a små skor, men hittade inga jag tyckte om. Tycker mycket är så rosa och glittrigt eller så är det en massa annat pynt. Skorna får gärna vara flickiga, men de behöver ju inte se ut som Barbie-skor. Tids nog kommer hon väl vilja ha sådana, men så länge jag har något att säga till om blir det inga.

Amarena: jag tycker också det vore kul med en träff! Jag bor i en liten "bergsby" utanför Chiavari (som i sin tur ligger lite söder om Genova), men saknar Rom (där jag bott i flera år) så skulle kunna tänka mig att träffas där Kommer dock att vara i Sverige till slutet av oktober. I början av december ska vi troligtvis döpa vår lilla vilde, bättre sent än aldrig... Men i övrigt är jag ganska ledig för en träff

• Pesto

Intehemma: Glömmer ju nästan bort att du har en liten bebis i magen
    Vad snabbt skorna kom! Då lockar det ju ännu mer Vår lilla dam har också haft lite killmodeller, blå adidas och vita sandaler, vita och ljusblå inneskor.

• Pesto

Tuntalisa: Det går faktiskt mycket bättre än väntat. Och då har hon även fått tand nummer nio under tiden Hon somnar vanligtvis strax innan 22, vaknar till en eller max två gånger och somnar då om ganska lätt. Har som gräns att hon får amma efter kl 5 ( tror hon lärt sig klockan vaknade exakt 05:00 i morse ), sen sover hon några timmar till och ammas på nytt när hon vaknar vid 8-9. Är egentligen inte så viktigt att sluta amma, vill att hon (och även jag) ska sova lite bättre och är många som säger att deras barn sovit bättre då de slutat nattamma.

De brukar kunna se ganska roliga ut när de får smaka saker för första gången

Ibland när hon vaknar på nätterna går det inte att söva henne i hennes säng. Plockar jag upp henne blir hon arg (låter så på skriket/gråten i alla fall), kan sedan lägga ner henne efter bara några sekunder och då somnar hon om så fort hon nuddar kudden. Konstigt, men antar att det bara är att gilla läget

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)