• livetärgött

prematur i Skövde

Nån som harerfarenhet av att föda för tidigt på KSS i Skövde. Bra vård, trevlig personal eller vad?

Har en syster som åkt in idag med utplånad livmodertapp å värkar, är beräknad till 16okt egentligen. Fått bricanyl å kortison men efter 12 idag så ska de avbryta bricanylen å så får det ha sin gång.

Naturligtvis är man nervös å ville höra lite hur de är på KSS.

• Svar på tråden prematur i Skövde
  • Mosaik

hejsan! vilken vecka är din syster i? (orkar inte tänka)

Ville bara säga dig att jag har legat inne där med vår store kille när han föddes. I vecka 30+0 vägde 1520 g. Vi låg där i 8 veckor och jag har inget annat att säga än att de var Otroligt duktiga alla i personalen! så vänliga och lugnande och proffsiga. Läkarna är jätteengagerade och tar allt på allvar.
    Mina barn har även 2 kusiner som båda e födda i vecka 33 och de har också legat inne på kss, de har samma upplevelser som vi. De kom hem med sin lilla nu för 2 veckor sedan.
    Rummena är fina och rätt rymmliga. Det är en självklarthet att man får bo kvar med sitt barn och även pappan. Jag har aldirg hört talas om att några mammor behövt dela rum.
    Nu när svägerskan låg inne så vart det dock väldigt mycke barn inne på neo så de fick byta rum nån gång.
    Det finns 1 intensivvårdsrum för de allra minsta o dåliga barnen som behöver mycke hjälp och det finns ett annat rum där de lite piggare barnen får ligga, tex när de växt på sig lite.

Neo-vård i hemmet har de också, så man kan få komma hem med både det ena o andra(sond å sånt) och få hembesök flera gånger i veckan/1 gång om dagen.

Hoppas din syster mår bra och att lill*n vill stanna längre i magen.
    fråga mer om du vill veta

• livetärgött

Ja det blir väl runt v.34 då.

Vad får man räkna med i sjukhusvistelse? Komplikationer?

• Mosaik

som sagt svägerskans dotter född 33+0 vägde 1945, sonen som kom 33+6 vägde 2200. de låg inne i 2 veckor båda gångerna, nu har de haft neo-vård i hemmet i 1 vecka och har blivit utskrivna nu.
    de har behövt lite syrgas, larmövervakning, kuvös första dygnet.. men då har de hunnit få kortison också, det har STOR betydelse.
    En kompis kompis låg inne nu med sin kille som föddes i vecka 36, han vägde 2600 men han inte få kortisonet så lungorna var omogna och de låg inne i 2 veckor med syrgas
    Inga komplikationer hos någon av dem

• livetärgött

Låter ju bra, ska ju inte tro det värsta nu!

Vid viktuppskattning så ska den lille ligga runt 2kg iaf.
    Bara å vänta vid telefonen nu då. Hade syrran här i helgen så vi hann snacka lite förlossning innan det blev dags iaf. Har en 8mån son själv å det blir syrrans första barn.

Tack för tiden å svaren, känns bra å ha ett litet hum om vad som vänta henne å bebisen!

• Anki85

mina tvillng tjejer är 7veckor nu och föddes i v 34+4, de vägde 2325g och 2885g så de var rätt stora för sina veckor.
    på viktuppsklattnigen beräknade de väga 1900g oh 2500g så det stämdeinte alls

d låg inne på avd 46 (neo) i 10dagar, sen hade vi neovård i hemmet i ytteligae en vecka.
    mina tjejer mådde så bra att de slapp kuvös, had bara övervakning i två dygn och sen adapne larm i ytterliare 3 dagar behövde bara ligga på värmemadrass och även sola i två dygn. sondmatades. den stora tjejen i 8 dagar ochd en lilla i 11dagar sedan ammade båda fritt.
    men prsonalen på neoavdelningnen är helt underbara!
    tr sig vrkligen tid oh är oerhört kunnga

nu 7 vackor senare har de växt i kpp och är ligger på medelkurvan igen

lycka till.
    mvh Anki

Svar på tråden prematur i Skövde