• Midsommarafton 77

Oupptäckt glutenintolerans möjlig orsak till ofrivillig barnlöshet??? Någon som har info att dela med sig

Kollat runt på nätet om detta och finns massor med information att läsa om detta. Undrar om det finns någon här på Familjeliv som försökt bli med barn länge och alla prover visar normalt. Sedan kanske det är en oupptäckt glutenintolerans som ligger bakom.

Börjar mer och mer fundera på att man kanske drabbats, men jag har ändå inte gått ner i vikt, men kanske inte alltid behöver vara en viktnedgång om man inte tål gluten.

Ni som vet mera om detta med att svårt att bli med barn, och sedan upptäckt med blodprov att ni har glutenintolerans så skriv och dela med er av era erfarenheter.

Vi har försökt sedan mars-april 2007.
  • Svar på tråden Oupptäckt glutenintolerans möjlig orsak till ofrivillig barnlöshet??? Någon som har info att dela med sig
  • marigirl

Har du glutenintolerans?
    Oftast om man har glutenintolerans så går man ner i vikt på grund av näringsbrist och klart om man inte får tillräkligt med näring så kan man ha svårt att få barn. men sålänge du inte känner dig trött eller har andra tecken på näringsbrist så behöver du inte oroa dig för det. men annars kan du pröva med glutenfri kost ett tag.

• Midsommarafton 77
    marigirl skrev 2008-08-29 18:19:29 följande:
    Har du glutenintolerans? Oftast om man har glutenintolerans så går man ner i vikt på grund av näringsbrist och klart om man inte får tillräkligt med näring så kan man ha svårt att få barn. men sålänge du inte känner dig trött eller har andra tecken på näringsbrist så behöver du inte oroa dig för det. men annars kan du pröva med glutenfri kost ett tag.

Nej, men man börjar undra vad orsaken egentligen är då man inte blir gravid och inga fel hittats på barnlöshetsutredningen. Så därför börja rman ju kolla runt vad orsaken kan vara.

Trött känner jag mig ofta, men någon viktnedgång har jag inte haft.

Ändå undrar man om glutenfri kost ett tag kunde hjälpa till för att bli gravid.

Vi har försökt sedan mars-april 2007.
  • Fru HH
    Midsommarafton 77 skrev 2008-08-29 18:23:37 följande:
    Nej, men man börjar undra vad orsaken egentligen är då man inte blir gravid och inga fel hittats på barnlöshetsutredningen. Så därför börja rman ju kolla runt vad orsaken kan vara. Trött känner jag mig ofta, men någon viktnedgång har jag inte haft.Ändå undrar man om glutenfri kost ett tag kunde hjälpa till för att bli gravid.
    Laborera inte själv med glutenfri kost utan ring VC o beställ tid för ett blodprov. I första steget är det ett enkelt blodprov. Men skulle du ha värden som är onormala så lär det bli en lite längre utredning med gastrostopi. Lycka till!
    När kommer tvåan???
  • Toppenloppan

midsommar77:

Testa absolut INTE med glutenfri kost på egen hand!!! Du kan då förstöra möjligheten för läkaren att ställa diagnos!!
    Det är ju inte farligt för dig att äta sådan mat men när du gör det kan man inte lita på provsvaren som ska visa om du kan ha glutenintolerans eller ej. Alltså, blodprover som kan visa tecken på glutenintolerans blir normala om man ätar glutenfritt även om man har glutenintolerans.

Jag har glutenintolerans och det tog tid att få diagnos, trots att min Bonusmor är läkare! Jag gick inte ner i vikt, var inte särskilt trött och hade inte blodbrist. När jag var 20 fick jag äntligen diagnos varför min mage var så känslig och orolig!
    Så...jag håller med fruHH, ring din VC och be dem kolla!

• CamillaA

Min väninna fick diagnosen glutenintolerans och inte långt efter att hon börjat äta annorlunda så blev hon med barn och då hade dom försökt i 13 år....
    Så nu har dom en jättehärlig lite tjej och kunde inte vara lyckligare....

• Moira

Min glutenintolerans upptäcktes inte förrns förrän ett år sedan när jag var 29. Jag har inte haft några som helst symptom förutom att jag haft låga järnvärden. Om det inte varit så att jag drabbats av grav giftstruma hade jag förmodligen fortfarande inte vetat om min glutenintolerans.

Jag har också haft svårt att bli gravid - men tyvärr har inte den glutenfria kosten hjälpt mig att bli gravid än. Men vi har genomgått utredning och inga fel har hittats på ngn så vi hoppas fortfarande att det kan ha varit glutenet som ställde till det innan i alla fall... men det får tiden utvisa.

Infertilitet KAN VARA det enda symptomet för en del kvinnor, så om du har gluteintolerans i släkten bör du absolut kolla upp ifall det kan vara så att du också har det.

• Raspberry81

Vad exakt är det som påverkar fertiliteten då?

Jag hade höjda antikroppar mot gluten och lågt zinkvärde (vilket brukar vara vanligt när man har glutenintolerans)

Jag gör ägdonationer så jag anv inte mina egna ägg för att bli gravid, därför undrar jag om det är äggen som påverkas eller något annat?

Jag har inget fel på magen och inget visades på gastroskopin, så det kan vara en allergi som inte brutit ut ännu.

Denna ggn ska jag för säkerhets skull få kortison vid insättningen.

Jag äter glutenfritt idag.

OBS! Jag tror det är så att glutenallergi tillhör de immunologiska sjukdomarna och kan vara en indikation om att ngt annat är fel immunologiskt exempelvis sköldkörteln, diabetes, Reumatistisk faktor, TNF alfa osv. Därför kanske inte glutenallergin i sig leder till infertilitet utan är en biverkning av ngt annat immunologiskt problem.

Min doktor sa att alla kan ge utslag på höjda antikroppar utan att ha intolerans om man ätit mkt mjöl dagarna innan testet och kroppen blivit lite irriterad ändå. Så jag vet med andra ord inte om jag har det. Hur fick ni diagnos?

• Raspberry81

Jag tror att om man har glutenintolerans som man mår dåligt av ex ont i magen, vitamin och mineralbrist så KAn det påverka fertiliteten. Annars tror jag inte det ska vara någon fara.

• Moira

Svårigheter att få barn, infertilitet, kan vara ett tecken på oupptäckt glutenintolerans både hos män och hos kvinnor. Detsamma kan gälla kvinnor som har haft komplicerade förlossningar. Glutenintoleransen kan leda till brist på zink i kroppen som kan vara en av flera orsaker till de här problemen. Zinkbrist upptäcks enkelt med ett blodprov.
    (sjukvårdsrådgivningen)

• Moira

folsyra, B12 o järn är andra saker som glutenintoleranta ofta har brist på innan intoleransen upptäcks

Svar på tråden Oupptäckt glutenintolerans möjlig orsak till ofrivillig barnlöshet??? Någon som har info att dela med sig