• Saxe

Hur och var amma snyggt utanför hemmet?

Jag har en liten 9-veckors son som växer så det formligen knakar, och således ammar vi väldigt ofta. Jag börjar nu tröttna på att bara sitta hemma eller bara besöka släkt och vänner som är så närstående och förstående att de absolut inget skulle ha emot att jag ammade sittande på matbordet om det behövdes.

Har ni vana ammare lite tips på hur och var man kan amma när man är ute på stan? Jag vill gärna visa så mycket hänsyn till andra som möjligt men samtidigt inte begränsa mig jättemycket. Tex "på IKEA har de amningsrum", eller "man bör fråga personalen på fiket/restaurangen innan man sätter igång" osv. Jag är nybörjare så jag kan inte vett & etikett för amning än.

• Svar på tråden Hur och var amma snyggt utanför hemmet?
  • little mommy

jag hade med mig en filt som jag la över mig och min dotter. så fick hon amma i lugn och ro, vi kunde sitta på parkbänkar bussar mm haha man gör det man kan. och jag gjorde likadant hemma hos folk så hade jag med mig filten överallt och det funkade kanon, folk förstår ju att man ammar men dom behöver inte bli besvärade över att dom ser det och jag kunde känna mig normal och prata fast jag ammade.

• Olw

Visst är det narturligt att amma, men att "fläka" fram brösten kan "störa" många människor.

Ha med en liten gosefilt som du kan "skyla" med.
    Så kan det väl inte störa om du sätter dig lite avskillt nånstans och ammar din lille

• Mosaik

man ska väl i princip kunna amma överallt.. jag gör det iaf, men man ska sköta det snyggt. jag har alltid en snuttefilt vid ansiktet på bebban och bröstet.. ha ett linne under din t-shirt tex så att du kan dra ner linnet och dra upp t-shirten, då visar du varken magen eller urringningen... finns det amningsrum så använd de, är du på resturang så sätt dig vid ett bort i hörnet så inte nån kännslig behöver se. Är du på stan så ta skydd av vagnen osv. men visst ska du kunna gå ut o vara vart du vill trotts att du ammar. Kör på bara men var diskret och flasha inte i onödan

• vinterbabyn

ja du, har en likadan son här hemma.. en vecka äldre ungefär välan.. men äter konstant. Men jag har valt att pumpa ur då jag åker nånstans, för de blir inget av shoppande att amma hela tiden för min del för jag har ju även då ofta min 20 månaders med mig o då ska ju saker o ting gå undan.
    Från flaskan slukar han i sig allt på några minuter och är sen nöjd flere timmar.
    Men vill man inte ge flaska är detta ju inte ett alternativ.

• mica05

Mitt bästa tips är att helt enkelt ge dig ut. På det sättet hittade jag mina favoritamningsställen. Jag frågade ALDRIG om lov. Det låg i mitt eget intresse att hitta ställen att amma som är lite lugnare och en amningstund anser jag inte är en störande aktivitet.
    Då är det värre med blöjbyte. Det kan vara ursvårt att hitta skötbord ute och så står man där med en nerbajsad bebis.

Köpcentrum brukar ha mysiga soffor att sitta i. Vissa caféer är lugnare än andra osv.

• dagdrömmare

bärsjal

läggar man bara barnet framför först innan man plocka fram bröstet så syns inte mycke om man inte verkligen tittar

• Saxe

Åh precis sådana svar jag var ute efter. Jag tar gärna fler!

• milimina

amningstopp = bara så mkt av bröstet framme att bäbisens huvud skyler det. boob har bra toppar. hm har också toppar men typ ingen jag har hört ifrån eller läst om har fått dem att funka.

ammat har jag gjort överallt vid behov. gärna såklart i lugnare miljö om möjligt, men ibland har man inte lyxen att hinna leta reda på det när bäbisen vill ha mat nyss ett fik är bra för då kan man själv få i sej ngt medan man matar.

• PetraMunchen

Jag kör med mammabyxor och vanlig t-shirt. När jag drar upp så blottas bara bröstvårtan (och inte mage och bröst) och bröstvårtan ligger ju Nils för, han rätt snabb att få in den i mun. Sen lägger jag lite snyggt en liten filt eller handduk ovanpå hans huvud.

Jag har ammat på allt från parkbänkar till restauranger. I början tyckte jag det var lättare när jag hade sällskap så jag tog med sambo eller någon annan. Nu har jag fått upp knycken och fixar det själv även utan att jag känner mig dum eller att det är pinsamt.

• mica05

Jag har ju kört med Boobs-amningstoppar och där kan man fix allt under toppen och sen lägger man till barnet när man drar upp. Dvs inget syns i onmödan.

När mina varit små har jag inte orkat joxa med en filt över. Det behöves ju inte heller har jag tyckt. De ammar så koncentrerat då. När de blivit större och mer lätta att distrahera så har jag försökt. Men då har det kommit en liten hand och dragit bort filten och en blich typ "Men hörrudu, nu ser jag ju inget."

• Saxe

Amningslinnen och toppar har jag, så de tipsen kan jag följa direkt.

Var finns det amningsrum i Stockholm mer än på IKEA, om man känner att man verkligen vill sitta ostört? Och sen har jag hört talas om listor över fik och restauranger som är amningsvänliga, men inte hittat. Nån som vet?

• hjärnsläpp

Jag har alltid kört med ett vanligt linne under min tröja, då kan jag dra upp tröjan o ner linnet.. (för att slippa visa magen)MEN jag skulle aldrig under några som helst omständigheter fråga på ett fik om det var ok att amma, jag skulle heller aldrig någonsin under några som helst omständigheter skämmas för att amma! De som störs har ett fett problem som jag inte tänker lösa!
    Har de inte sett tuttar för så finns det gott om tidningar o filmer som illustrerar nakna kroppar.
    Amma på du bara!

• Helene m Olivia o Sigrid

Jag ammar precis när, var och hur som helst!
    Det skulle aldrig falla mig in att sätta mig i ett amningsrum och amma och skulle aldrig någonsin fråga någon om det var ok att jag ammade!

Jag ammar sittade, stående, gående, på stan, på caféer, restauranger och affärer, i kyrkan, osv, osv, med barnet i famnen eller i sjalen. Dvs därhelst jag råkar befinna mig när barnet vill amma.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • milimina
    Saxe skrev 2008-08-29 12:48:00 följande:
    Amningslinnen och toppar har jag, så de tipsen kan jag följa direkt. Var finns det amningsrum i Stockholm mer än på IKEA, om man känner att man verkligen vill sitta ostört? Och sen har jag hört talas om listor över fik och restauranger som är amningsvänliga, men inte hittat. Nån som vet?
    sök lite här på fl, det kommer såna trådar med jämna mellanrum.

i kista galleria finns ett amningsrum, även i solna centrum. inte helt mysigt och totalt osocialt, mkt trevligare med fik.
  • Squeezetoy

Jag har nog ammat lite var stans jag... Det viktigaste tycker jag är att det inte är jättesurrigt/stimmigt runt ikring utan relativt lugnt. Så inne på caféer brukar vara bra, jag har då rakt aldrig varit med om att någon opponerat sig heller.

Under en period då sonen var väldigt lätt distraherad ammade jag i bilen om möjlighet fanns annars fick man ju göra det bästa av situationen och hitta ett så lugnt ställe som möjligt. Att smita in på t ex en toalett skulle jag då rakt aldrig göra.

• victoria p

Jag krånglade mycket i början o försökte skyla med sjalar o annat. Efter ett tag fick jag lite snits på det hela o drar man bara upp tröjan till precis ovan bröstvårtan syns ju inget av bröstet! Släpper bebben bara drar du ner tröjan snabbt, no problem!
    Du kommer bli haj på det där snart!
    Grattis yill bebben!!

• Mollan

Jag ammar absolut över allt och jag har ALDRIG fått en negativ kommentar! (Har ammat tre barn). Använd gärna amningströja så slipper du visa magen. Jag öppnar bh´n med tröjan nere, lägger till barnet och drar upp tröjan så det kan ta tag sen puffar jag ner tröjan nästan över kinden - dvs ingen ser min tutte. En period ville lillen inte ta bröstet pga att han skulle kolla på allt och då hade jag en bred tunn halsduk som jag virade runt halsen och sen bredde ut över honom så han inte så ut. Det var även ett smidigt sätt att skyla sig om du nu känner behov av det. Halsduken kunde ju inte åka iväg så som en filt kan.

Men viktigast av allt: INGEN har rätt att titta snett på dig för att du ammar ditt barn! Jag tror inte heller att du kommer få kommentarer så länge du för övrigt uppför dig trevligt och hänsynsfullt. Jag har en känsla av att de som blir utskällda för att de ammar ofta (men naturligtvis inte alltid) även gör andra saker som retar folk, t ex blockerar vägar med barnvagnen, lägger blöjor på cafebord, inte går undan om bebis storskriker eller beter sig allmänt ohyfsat.

Jag tycket också det var jobbigt att amma bland folk med första barnet, men jag lovar dig att du har allt att vinna på att våga ge dig ut och prova.

• lianin

Inne i stan (Stockholm) finns det amningsrum på både PUB och Åhlens - jättebra :) Jag föredrar att använda amningsrum om det finns annars ammar jag i princip var som helst, har som tumregeln att är det okej att ta in vagnen på cafét eller restauranten så är det okej att amma också.

• Linda8002

Klart man kan amma överallt! Jag hade en jättebra amningsponcho som man bara trädde över huvudet och så kunde lillen ligga under i lugn och ro. Jag hade inga andra amningsplagg överhuvudtaget. Hur bra som helst!!

Ponchon hette Amma Snyggt och kan köpas på www.ammasnyggt.se

• Lottapotta08

Hoppas du har hittat lite ställen nu men vill ändå tipsa om Täby Centrum som har flera amningsrum bredvid toaletterna och även en baby lounge med fåtöljer där det är mörkt och lugnt. För övrigt är Täby Centrum riktigt bra för shopping - särskilt nu efter senaste invigningen av nybyggda delar!

Svar på tråden Hur och var amma snyggt utanför hemmet?