Inlägg från: sommarblomma1 |Visa alla inlägg
  • sommarblomma1

fråga om epeduralen

Före epiduralen var smärtan väldigt svår att hantera även med lustgas. Jag kunde heller inte slappna av mellan värkarna pga att trycket neråt var så pass starkt. Jag kände redan vid 5 cm öppen att jag ville krysta och för att undvika att krysta kände jag mig tvungen att hålla emot. Det verkade som om jag därför inte öppnade mig något mer heller.

Efter epiduralen var smärtan kvar men inte lika stark utan jag kände att jag klarade mig igenom smärtan med hjälp av lustgasen. På mig ville de inte sätta eiduralen innan jag hade fått värkstimulerande dropp. Antagligen för att det är så vanligt att värkarna avtar. När jag väl fått epiduralen kunde jag mer slappna av och trycket neråt var inte riktigt lika påtagligt och jag öppnade mig mycket snabbare när jag slappnade av.

Tyvärr så när jag var helt öppen och vi inväntade krystvärkarna så var alla värkar totalt bortblåsta trots extra hög dos med värkstimulerande dropp. De sista tre timmarna försökte de få igång värkarna genom att stänga av droppet helt en timme för att sedan maxa det igen. Men inget hände så det fick bli akut kejsarsnitt. Men det hade de förberett mig på tre timmar tidigare när de skulle börja trixa med värkarna. Jag hade även fått sitta på en pilates boll och studsa lite för att stimulera men inte heller det hjälpte.

~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
Svar på tråden fråga om epeduralen