• Anonym (mår illa)

Vad äter ni som mår illa till middag/lunch?

Jag mår illa nästan konstant.
    Har hittills kunnat hitta mat som jag kan få i mig.
    Men nu mår jag illa vid tanken på vanlig mat.
    Nån macka eller lite kex, the och sånt får jag i mig oftast.
    Men till middag då?

Vad har ni för tips? Eller vad brukar ni kunna få i er?

• Svar på tråden Vad äter ni som mår illa till middag/lunch?
  • Valandur

Jag känner igen mig!

Om jag äter något en gång så kan jag nästan omöjligt äta det igen.

Thailändsk, stark, soppa med ris, tex tom yam fungerar bra.
    Eller soppa gjord på grönsaksbuljong och grönsaker.
    Bara det inte är broccoli eller ärtor i! Åt det i stora mängder i en portion för någon vecka sedan. Håller på att spy nu bara av tanken.
    Mackor med räkost fungerar också märkte jag idag! Hoppas det håller i sig.
    Oatly havredryck med chokladsmak har varit min räddare i nöden. Den tar bort mitt illamående, iaf för en stund!

Att gå till kylskåpet för att försöka bli sugen på något är det värsta jag kan göra. Jag får sådana kväljningar att jag nästan spyr rakt in i kylskåpet.

• Anonym (mår illa)
    Valandur skrev 2008-08-29 23:58:02 följande:
    Jag känner igen mig!Om jag äter något en gång så kan jag nästan omöjligt äta det igen.Thailändsk, stark, soppa med ris, tex tom yam fungerar bra. Eller soppa gjord på grönsaksbuljong och grönsaker.Bara det inte är broccoli eller ärtor i! Åt det i stora mängder i en portion för någon vecka sedan. Håller på att spy nu bara av tanken.Mackor med räkost fungerar också märkte jag idag! Hoppas det håller i sig.Oatly havredryck med chokladsmak har varit min räddare i nöden. Den tar bort mitt illamående, iaf för en stund!Att gå till kylskåpet för att försöka bli sugen på något är det värsta jag kan göra. Jag får sådana kväljningar att jag nästan spyr rakt in i kylskåpet.
    Kan nog inte heller äta samma på ett tag.
    Blev också sugen på nån mjukost!! Men det kan jag ju inte äta hursomhelst!
    Och Oatly chokladdryck dricker jag med hur mycket som helst!
    Den är ju så himla god! Smkara ung. som Pucko eller Plupp choklad. Fast nog godare!
    Just ja, nu skulle jag få i mig nåt.
    Man fastnar så länge här vid datorn.. Fast bra ibland då jag glömmer att jag mår illa.
  • Anonym (mår illa)
    Valandur skrev 2008-08-29 23:58:02 följande:
    Jag känner igen mig!Om jag äter något en gång så kan jag nästan omöjligt äta det igen.Thailändsk, stark, soppa med ris, tex tom yam fungerar bra. Eller soppa gjord på grönsaksbuljong och grönsaker.Bara det inte är broccoli eller ärtor i! Åt det i stora mängder i en portion för någon vecka sedan. Håller på att spy nu bara av tanken.Mackor med räkost fungerar också märkte jag idag! Hoppas det håller i sig.Oatly havredryck med chokladsmak har varit min räddare i nöden. Den tar bort mitt illamående, iaf för en stund!Att gå till kylskåpet för att försöka bli sugen på något är det värsta jag kan göra. Jag får sådana kväljningar att jag nästan spyr rakt in i kylskåpet.
    Kan nog inte heller äta samma på ett tag.
    Blev också sugen på nån mjukost!! Men det kan jag ju inte äta hursomhelst!
    Och Oatly chokladdryck dricker jag med hur mycket som helst!
    Den är ju så himla god! Smkara ung. som Pucko eller Plupp choklad. Fast nog godare!
    Just ja, nu skulle jag få i mig nåt.
    Man fastnar så länge här vid datorn.. Fast bra ibland då jag glömmer att jag mår illa.
  • Valandur

Kul att du också dricker Oatly!
    Tycker du att det dämpar illamåendet något? Jag tycker nämligen verkligen det och det skulle vara intressant om det bara är mig illamåendet blir bättre på?

En annan grej jag kan äta är sushi.
    Igår åt jag en liten portion med spagetti och ganska stark tomatsås (grönsaksbuljong, krossade tomater, peppar, aromat och tabasco)och det kändes helt okej!

Hehe, när jag väl inte känner så starkt illamående så äter jag det snabbaste jag kan, för rätt vad det är så är ju illamåendet tillbaka och då blir ätandet en ren plåga!

Det är så tråkigt att inte ha någon aptit.

• Anonym (mår illa)
    Valandur skrev 2008-08-30 00:33:30 följande:
    Kul att du också dricker Oatly! Tycker du att det dämpar illamåendet något? Jag tycker nämligen verkligen det och det skulle vara intressant om det bara är mig illamåendet blir bättre på?En annan grej jag kan äta är sushi.Igår åt jag en liten portion med spagetti och ganska stark tomatsås (grönsaksbuljong, krossade tomater, peppar, aromat och tabasco)och det kändes helt okej!Hehe, när jag väl inte känner så starkt illamående så äter jag det snabbaste jag kan, för rätt vad det är så är ju illamåendet tillbaka och då blir ätandet en ren plåga!Det är så tråkigt att inte ha någon aptit.
    Vet inte riktigt om den dämpar illamåendet..
    Inte vad jag märkt iaf.
    Jag dricker mest för att jag KAN och för att då får jag i mig nåt mer än typ vatten eller nåt sånt.
    Jo, jag försöker också skynda mig att äta när man väl är sugen!
    Jag åt ju en färdigrätt som jag var sugen på, och sambon åt panpizza som jag med ville äta, så jag smakade lite från honom också.
    Haha.
    Bara jag får i mig nåt och inte börjar må mer illa för att jag är hungrig så är jag nöjd.
    Sen om man blir fet till på köpet, det gör fan inget, jag får ju förhoppningsvis en bebis för besväret!
  • Anonym

Anonym (mår illa) skrev 2008-08-29 23:42:26 följande:

carro 81 skrev 2008-08-29 20:45:46 följande:
    Sen när jag hittar nåt, kan jag hitta flera saker, och så är illamåendet nästan borta, men sedan efter maten mår jag lite dåligt, kanske mest för att jag typ bara får i mig onyttigt..
    Jag tycker att det är ganska typiskt att man mår illa efteråt också. Det känns hela tiden när man ätit som att man ätit jätteonyttigt och enorma mängder, även när man ätit en enkel sallad med citronvatten till. Jag tror inte att det beror på nyttigheten utan på graviditetsillamåendet. Man mår illa när man blir hungrig och när man äntligen blivit mätt så börjar man må illa för att man är mätt
  • Caelum

Jag äter nog inget till lunch.. Det enda jag får i mig nu är te med mjölk, tranbärsjuice, smörgås med leverpastej och lite fil och corn flakes..
    Varm mat kan jag inte äta.. det går inte.. försökte igår och låg sen i 2 timmar ihopkuren i sängen av illamående.. Går bättre med den mat jag kan få i mig då blir inte illamåendet lika hemskt..

Hört att det inte är någon fara att äta ensidigt under graviditeten iaf..

Kram till er alla

• Sajja

Jag mådde jätte illa under min grav, men de gick rätt bra om jag kunde små äta lite typ bröd just innan och sen att ja slapp laga maten, och att de inte var för fet mat inget stekt eller så.. Men var ju ingen garanti att de gick behålla de ändå, men de gick bättre att bara få gå å sätta sig å äta..

• SilverEmma

Har mått illa nu i snart 11 veckor, först nu börjar det bli så pass ok att jag får i mig ordentlig middag då & då. Läkaren har sagt att det är ok att det blir enformigt & onyttigt, bara jag får behålla något.

Det enda som funkar hela tiden för mig är oboy och en smultrondryck, Kiviks tror jag...även tomater & morötter i mängder! Piggelin eller annan glass har också gått ner...

Annars det det gått i perioder med: Mcdonalds QP-burgare & jordgubbsmilkshake, potatismos, potatis i olika former - dock inte pommes, filmjölk, panpizza, knäckebröd och skorpor...

jag är inte så petig med att äta varm mat, äter vad jag får i mig för stunden helt enkelt

Lycka till!

• Anonym (mår illa)

Äter nån av er nån medicin för illamåendet?
    Typ postafen eller nåt?
    Eller har ni provat seaband?
    Jag satte på dom för nån minut sen. Ska se om dom funkar.

Imorse fick jag i mig mer n jag trodde.
    Föst ett glas oatly choklad, och sedan hade jag en liten yoghurt, men ville inte äta.
    Sen fick jag bråttom, skulle med en kompis på stan.
    Så då fick jag i mig en macka med ost och skinka, och yoghurten, utan några större problem.

Får se vad man får i sig senare idag.
    jag undrar om jag ändå inte ska prova postafen, även om det är laktos i den. Om nu inte seaband funkar skitbra vill säga.

• Anonym (jajemen)

Jag äter lergigan comp, det dämpar så jag inte behöver ligga ner hela dagen, men jag mår fortfarande illa, jag har prövat seaband, det funkade inte, men ingefärsthé och isbitar lugnar för stunden!

• Anonym

Jag mår illa och har märkt att jag mår bättre när jag inte får i mig så mkt kolhydrater i början av dagen, utan mer atkins-diet... (obs jag bantar inte!)

så till frukost: två scrambled ägg med knäckemacka.

lunch: tacos...

sen efter det så funkar det bättre.. kan till och med äta glass på kvällen. men inte sån jättesöt glass.. utan fet gräddglass

Men jag MÅSTE starta dagen med atkins...

• Anonym (mår illa)
    Anonym skrev 2008-08-31 12:34:38 följande:
    Jag mår illa och har märkt att jag mår bättre när jag inte får i mig så mkt kolhydrater i början av dagen, utan mer atkins-diet... (obs jag bantar inte!)så till frukost: två scrambled ägg med knäckemacka.lunch: tacos...sen efter det så funkar det bättre.. kan till och med äta glass på kvällen. men inte sån jättesöt glass.. utan fet gräddglassMen jag MÅSTE starta dagen med atkins...
    Och jag tror jag BEHÖVER kolhydrater så tidigt som möjligt!
    Idag åt jag havregrynsgröt och har känt mig ganska bra.
    En macka till det oxå.
    Kanske skulle det funka utan kolhydrater, bara jag får i mig ganska mycket.
    Men vet inte vad jag ska äta då. Är känslig mot ägg, så det vågar jag mig inte på.
    Men gröt ska jag nog försöka göra så ofta till frukost som jag kan. Får kolla vilka grötar det finns. Tror min grahamsgröt är slut..
    Känns så konstigt att jag inte varit så illamående idag, jag har mest varit trött! jag som knappt kunnat sova mycket senaste dagarna.
    Sov i soffan nån timme, känner mig fortfarande inte jättepigg.
    Kanske järnbrist som kommer krypande.
    Men hellre trött än illamående Tycker jag nu iaf!
  • Valandur

I vilka veckor är ni som mår så illa?
    Jag är i v. 7+0.

Imorse åt jag baguette med räkost, det gick ner jättelätt!

Igår kväll åt jag:
    Stekt corfärs med vitlök, fisksås och chili
    Uppblötta risblad
    Koriander
    Sås gjord på risvinäger, chili och fisksås
    Isbergssalladsblad

Det låter kanske lite konstigt, men är otrooligt gott. Minns ej från vart maten kommer ifrån, men något land i asien. Egentligen tror jag dom använder räkor istället för cornfärs/köttfärs.

Hur som helst, man blöter ett risblad, lägger det på en tallrik, fyller den med cornfärs och koriander, stänger den som en tortilla ungefär, lindar in den i ett stort isberssalladsblad, och doppar sedan i såsen.

Egentligen ska man strö på lite sesamfrön på, men det kändes lite illamåendeframkallande så jag struntade i det.

• Anonym (mår illa)

Jag vet inte exakt vilken vecka jag är i ännu, men 4-5 tror jag.
    Igår ville jag ha pastagratäng (spagetti och bacon), och fick i mig ganska mycket, men mådde lite illa efteråt som vanligt.
    Idag kunde jag äta det till lunch igen!! är förvånad! Inte så mycket, men ändå.
    Till middag fick jag i mig pizza! Enda jag kunde tänka mig var hawaii, och det gick bra, åt lite mindre än vanligt, men blev mätt.
    Har som sagt inte känt mig så illamående idag. Hoppas det inte blir sämre..

Svar på tråden Vad äter ni som mår illa till middag/lunch?