• CherryGirl

Framkalla kort!

Tänkte framkalla en hög med kort på våran lilla tös, så tråkigt att bara ha korten i datorn och tänkt om den skulle krascha (ve och fasa)
    Har bränt ut korten på skiva, men ändå!

Så nu undrar jag om det är någon som kan rekomendera mig ett bra och billigt ställe där man kan framkalla sina kort?
    Har aldrig framkallat kort ifrån datorn förut.

• Svar på tråden Framkalla kort!
  • CherryGirl
    Cia o krabaten skrev 2008-08-28 10:46:24 följande:
    Extrafilm eller fujiFramkallade just på fuji för första gången och blev helnöjd!Dessutom hade de kampanj med 100 foton gratis! SLut nu dock...

Fuji var billigt också 65öre/kort.. och 29kr i frakt..

• CherryGirl
    aprilsill skrev 2008-08-28 10:58:46 följande:
    Håller med, fick bäst betyg i en undersökning i aftonbladet också. Plus att dom var INTE dyrast. 1,90 per kort tror jag, billigare ju fler sonm framkallas.
    vad menar de med detta:
    Expeditionsavfgift 150:- tillkommer på kopior från digitala original på datamedia eller via FTP. Beställningar direkt från Frontweb tillkommer inga avgifter förutom postens.
  • Micke
    CherryGirl skrev 2008-08-28 11:08:07 följande:
    vad menar de med detta: Expeditionsavfgift 150:- tillkommer på kopior från digitala original på datamedia eller via FTP. Beställningar direkt från Frontweb tillkommer inga avgifter förutom postens.
    Skickar du in bilderna på annat sätt än via deras hemsida (tex skickar in CD-skivor) så kostar det 150 kr extra.
  • mollo

om du blir medlem på extrafilm så får du massa rabatter med. så du behöver oftast inte räkna med frakten. och ibland är det 30% på hela din beställning.
    jag tycker det är billigt och bra!

• CherryGirl
    mollo skrev 2008-08-29 00:12:42 följande:
    om du blir medlem på extrafilm så får du massa rabatter med. så du behöver oftast inte räkna med frakten. och ibland är det 30% på hela din beställning.jag tycker det är billigt och bra!
    jag fick inga rabatter alls när ajg blev medlem där igår.. Humm.. hehe
  • CherryGirl
    Micke skrev 2008-08-28 17:11:57 följande:
    Skickar du in bilderna på annat sätt än via deras hemsida (tex skickar in CD-skivor) så kostar det 150 kr extra.
    Aha, ok då fattar jag! Hehe Tackar!
  • CherryGirl

När jag kollar på alla sidor verkar det som om 11x15är standard måttet, är det så?
    För mina kort jag har hemma är 15x10 allihopa..
    x11cm så går de ju inte plats i fotoalbumen ju!

• inze
    CherryGirl skrev 2008-08-29 01:33:08 följande:
    När jag kollar på alla sidor verkar det som om 11x15är standard måttet, är det så?För mina kort jag har hemma är 15x10 allihopa..x11cm så går de ju inte plats i fotoalbumen ju!
    Ja 11x har nog nästan blivit en ny standard (bilder från en vanlig digital kompaktkamera blir då oftast 11x15 cm). Men ofta finns det även 10x som alternativ (blir då ofta 10x13 cm). Vill man ha 10x15 cm blir bilden antingen beskuren eller får vitt i sidorna. På vissa ställen kan man styra hur bilden blir beskuren men många verkar nu ha tagit bort möjligheten att välja och levererar bara bilder som är 10 resp 11 cm på kortaste sidan och sedan beror bildens längd på bilden. På t ex Fujidirekt har jag kunnat få allt från helt kvadratiska 11x11 cm till 11x20 cm beroende på vilka bildfiler jag skickat in.

Vill man ha 10x15 cm är det enklast att själv först beskära bilden som man vill den innan man beställer.

Har man en digital systemkamera är bildfilen oftast i 2:3 format som då ger 11x17 cm resp 10x15 cm bilder.
  • aprilsill
    CherryGirl skrev 2008-08-29 01:33:08 följande:
    När jag kollar på alla sidor verkar det som om 11x15är standard måttet, är det så?För mina kort jag har hemma är 15x10 allihopa..x11cm så går de ju inte plats i fotoalbumen ju!
    Det är därför man får kort gratis....Och det stämmer att dom inte kommer rymmas i albumet!
  • Micke

På crimson kan du välja storlek själv. Passar inte bilden så får du välja om den ska beskäras eller om du vill ha en vit kant.

• mollo

cherrygirl:

ne, det brukar komma med mejl eller per post. en rabattkod man kan skriva in när man beställer

Svar på tråden Framkalla kort!