• lillamy13

Hinnsvepning, någon med erfarenhet?

Hej
    Väntar mitt första barn, bf 14/8 och då jag nu gått över tiden så har jag fått en tid för igångsättning imorgon den 29e. Jag fick göra CTG på Danderyds sjukhus i måndags, där allt såg ok ut. En läkare skulle undersöka mig för att se om jag öppnat mig/hur mogen livmodertappen var. Jag var fö inte alls öppen. Undersökningen gjorde väldigt ont och jag kände hur hon "kände runt huvudet" på barnet, det sa hon sen också att hon gjort. Hon visade sin handske sen då den var blodig och sa att en blödning uppstått men att det var normalt. Direkt efteråt fick jag ont i magen och baktill på ryggen. Jag har blött lite sedan dess. Vad jag förstår så har i efterhand är att läkaren gjort en sk hinnsvepning, min egen barnmorska trodde också det när jag beskrev undersökningen. Får man göra så här utan att diskutera det med patient eller informera? Känner mig rätt förbannad nu och inte minst lite chockad fortfarande. Har någon av er erfarenhet av hinnsvepning och vet ni om det är vanligt att man som läkare/barnmorska gör det här på eget bevåg? Känner mig nog orolig inför igångsättningen imorgon/förlossningen och har gått i sk Aurorasamtal pgr av detta. Det här gör mig inte mer stärkt direkt även om jag försöker tänka positivt inför igångsättningen imorgon.
    Kramar Anneli

• Svar på tråden Hinnsvepning, någon med erfarenhet?
  • lillamy13
    Svar på #1
    Ja, visst är det märkligt att hon inte sa vad hon gjorde/försökte göra? -Inte minst med tanke på att jag redan är rädd och det står klart och tydligt i min journal efter mina Aurorasamtal. Å andra sidan, vem vill inte bli informerad i en sån situation!? Rädd införförlossningen eller inte.
    Tack för ditt stöd!
  • lillamy13

Tack för allt stöd! Vi åkte in den 28e för igångsättning. För att göra en lång historia kort så slutade allt i ett akut kejsarsnitt då jag inte öppnade mig alls och barnets hjärtljud sjönk så kraftigt vid varje värk. Det visade sig senare att navelsträng satt både runt hals och barnets kropp. Läkaren som gjort kejsarsnittet sa efteråt att barnet aldrig hade klarat en vaginal förlossning... Nu sitter jag här men världens sötaste,snällaste goaste lilla kille!
    Kram
    Anneli

Svar på tråden Hinnsvepning, någon med erfarenhet?