epidural bedövningen!!
Gör den ont??????? hur känns den ungefär?
Gör den ont??????? hur känns den ungefär?
man får nog komma ihåg att alla känner olika grad av smärta... för mig gjorde det ont, skrek till lite grand... men säger som de andra, den är guld värd. nu hann min bara verka 10 min, men guuuud vad skönt det var att koppla av lite
Har inte fött barn än, men fått epidural vid operationer flera gånger och det enda som känts har varit ett svagt stick vid ett av tillfällena och sen ett litet tryck när de är inne med nålen och grejar, men det är ingenting. Sist jag fick epidural var läkaren så otroligt skicklig, så när jag ville att han skulle säga till innan han stack, var det redan klart.
Det kommer nog gå bra ska du se, lycka till!
Så olika det kan vara från person till person, med min första fick jag den och det var det värsta på hela förlossningen, jag fick jätte ont och skulle inte ta den igen, och har inte gjort det heller !
För övrigt tyckte jag inte att den hjälpte spec mycket heller
Kände inte så mkt när dom la den.
Stack när jag hade en värk och så hade jag lustgasen oxå, bm resonerade som så att jag hade tillräckligt ont och skulle inte behöva få ont när dom la edan oxå. Därför dom stack när jag hade en värk.
Att den sen inte tog är en annan historia. Kände aldrig nån skillnad när jag fått den.
Då när jag födde mitt andra barn använde jag bara lustgasen.
TS: Måste tillägga att jag födde smärtfritt efter jag fått den utan problem. Lugnt och skönt i förlossningssalen, ingen sa någonting, allt som tillslut hördes var ett litet underbart skrik när min lilla tös tillslut tittade ut.
Efter massa timmar med värkar och utan sömn så var jag helt slut men tog epidural bedövning och det känndes som att jag dansade på moln..underbart jag som i vanligt fall är lite nålrädd hade fullt upp med att bearbeta värkarna minns den knappt förutom att det blev kallt när dr rengjorde ryggen innan han satte nålen...
Kände ingenting när jag fick den. Däremot så hjälpte den inte så efter en ganska lång stund tillkallade de narkosläkaren för att "rätta" till den. Ett tips är alltså att om du inte känner efter en liten stund att smärtan "släpper" så säg till.
Själva sticket och så kände jag inte. Däremot tyckte jag det var väldigt obehagligt när han sprutade in medlet. Eftersom han stack fel första gången så fick han ju göra om det också. Jag skrämde narkosläkaren när jag ojade mig när han sprutade in medlet .
Det jobbigaste med det hela var att sitta still framåtlutad mellan värkarna.
Det kändes lite när jag fick bedövningssprutan, sved till, men resten märktes knappt.
Fick ligga ner på sidan då jag fick den vilket var bra, vill helst inte sitta upp och ta den, sen så höll jag i min mans händer samtidigt och det kändes tryggare.
Hade värkstimulerande dropp samtidigt och vanligt dropp för att motverka blodtrycksfall.
Efter ett tag började det klia lite i kroppen och jag fick en IV med antiklimedel i också.
Blev väldigt varm och svettig när epiduralen började verka, men den gjorde verkligen sitt jobb och jag kommer att använda den nästa gång också.
Fick påfyllningar med jämna mellanrum när jag behövde det, ca en gång i halvtimmen.
jag kan inte minnas att jag kände nåt när jag fick den direkt. Fast jag tror att de satte den för sent på mig. för jag kunde inte krysta eller nånting. Det förlängde bara min förlossning.
fast man ska ju inte känna nåt förståss.... men jag tror iallafall att de var för sena med min!!!!
snurrigt det blev.....
Kände ingenting när de la den, och då är jag helt ärlig. Är fruktansvärt nålrädd och hade bestämt mig för att inte ta den, men när värkarna blev för intensiva så beslutade jag mig för att ta bedövningen iaf. Tyvärr lades den för sent (var öppen 8 cm) och den hjälpte ingenting. Fick dessutom värkstimulerande dropp efteråt då den gjorde att värkarna stannade av. plus att jag fick kateter efter förlossningen då bedövningen gjorde att jag inte kunde kissa.
Känns som om det är väldigt vanligt att det blir någon bieffekt med epidural, men jag kanske har fel. Men ont att lägga den gjorde det iaf inte!
Jag minns inte ens när de satte den. Har bara ett svagt minne av att jag jhade svårt att andas där jag satt frammåtlutad och höll krampaktigt i min lustgasmask. Dessvärre var det som för flera stycken andra här att den inte hjälpte ett smack.
Jag kände ingenting när dom la den, och det gjorde dom TRE gånger men ingen av gångerna fungerade den på mig, den tog alltså inte något alls på mig.. Så för mig var den rätt onödig :P Men har hört att den ska vara underbar när det funkar :)
Jag tyckte bara bedövningssprutan sved till. Sen var det som att det blev ett tryck i ryggen liksom. Svårt att förklara. Men jag hade ett stort blåmärke på ryggen efter EDA. Dom stack fel 4 ggr på mig och på 5:e försöket lyckades dom.
Bara det att det hjälpte mig i ca 30 min. Sen vart det inge mer. Så det blev en förlossning utan bedövning till slut men det gick bra det också.
Men dom där 30 min som det verkade var underbara.. =))
Jag kände ingenting, bara lite lite när dom sprutade in medlet. Det som var jobbigast var att det tog 45 minuter och 3 försök innan ha lyckade sätta den rätt.
Det gör inte ont, jag lovar.
Frugan tyckte det stack till men bara lite.