Inlägg från: Papito |Visa alla inlägg
  • Papito

Rakhyvel?

Jag kör alltid med Gillete Mach 3 men tycker att den är för dyr så jag testar Wilkinson Sword. Den funkar okej men går inte att jämföra med Gillete. Jag har ganska kraftig skäggväxt och rakar mig bara en till två ggr i veckan. Det krävs tre-fyra drag med Wilkinson för att raka lika mycket som ett drag med Gillete. Visst funkar Wilkinson men det går både snabbare och är mer skonsamt för huden med Gillete. Det medför även att jag kan använda Gillete till fler rakningar än Wilkinson.

Det är dock ENORM skillnad i pris (4 Gillete-blad=130:-, 4 Wilkinson=ca 60 . Vete tusan hur jag ska göra. Har funderat på rakapparat men det blir inte lika hudnära rakning. Fördelen är väl att jag kanske skulle raka mig oftare. Har hört att man får sämre hy (fler finnar) med rakapparat, stämmer det?

Det stora kruxet med rakapparat är att jag med min skäggväxt skulle behöva en av dem bättre modellerna....men de är alldeles för dyra för att man ska kunna köpa och testa. Hur löser man det tro?

• Papito

Men det handlar inte om kostnaden för EN rakapparat, det är ju det som är kruxet. Om jag vet att den rakar bra och hudnära så är det värt pengarna...vad jag menar är att det blir dyrt att köpa en rakapparat som man sen kasserar för att den inte är tillräckligt bra. Ännu dyrare blir det om man vill testa ett par olika.

• Papito

Fast jag ser också en vinst med att det går snabbare och smidigare. Då kanske jag tar mig för att raka mig varannan dag eller liknande, istället för nuvarande en till två ggr i veckan

Ni som tipsar om apparater, har ni kraftig eller mild skäggväxt?

• Papito

Cohiba, du kanske har lite mildare skäggväxt än övriga som skriver här. Eller så har du helt enkelt en bättre teknik

Jag tror iofs på det förstnämnda.

• Papito

Ni som pratar om säkerhetshyvel, är det såna gamla klassiska som någon länkade till?

Kollade på den sidan men det var ju också svindyrt, kostade 60 dollar för en hyvel...eller har jag missat något?

Ni får gärna förklara för mig

Svar på tråden Rakhyvel?