Planande kurva, någon med erfarenhet?
Är det någon av er som fött för tidigt som haft just planande kurva. Vad kan det bero på? Gissar att det finns olika anledningar.
Jag är i vecka 33 och vill inte gärna föda ännu.
Är det någon av er som fött för tidigt som haft just planande kurva. Vad kan det bero på? Gissar att det finns olika anledningar.
Jag är i vecka 33 och vill inte gärna föda ännu.
*
Någon som har något förslag på vad det kan bero på?
Menar du SF måttet ? Jag har inte kommit så långt själv, men en väninna hade planande kurva från v 32-33 nångång men födde i vanlig tid en helt normalstor bebis.
jo, min sf-kurva planade med båda barnen men jag antar att det berodde på att de fixerat sig...Föddes i v33 samt 34
Jag tror inte (av egen erfarenhet) att planande kurva (inte i mina båda barns fall) att det behöver betyda att du kommer att föda för tidigt, varför tror du det?
Mina bägge barn var däremot lätta för tiden eller hur man ska säga, förste sonen föddes i rätt tid vägde 2658 g, nummer två tog man ut 36+5 vägde 2005g. Har för mig att det var omkring v 30+ någon vecka just som det börjar visa sig. Vi gick på kontroller med båda barnen, ´den förste kollade man inte flödena utan jag gick tiden ut, barn nummer två kollade man strikt flödena i navelsträngen och kom fram till att han fick mer och bättre näring utanför magen. Eller så helt enkelt har din bebis ätit upp sig och planar ut, de kan ju inte växa konstant hela tiden, men om vikten "blir mindre" så är det ungefär i den veckan du säger, vill inte skrämma dig, men så kan det vara.
Vad sa din BM? Fö kan jag säga att jag har världens piggaste 7 åring och 3 1/2 åring (fortfarande smala men hur pigga som helst
Tack för svar. Jag har varit på ytterligare en kontroll hos BM och ingen tillväxt på sf-kurvan sedan förra veckan så nu har jag fått en tid för UL nästa vecka.
Det är just att de skulle behöva sätta igång, eller ännu värre ta ut barnet, redan som får mig att bli orolig. Det jag själv funderat över är ifall det kan bero på att just näringstillförseln inte är tillräcklig. Han sparkar på bra som tur är och jag har haft aningen planande kurvor med mina tidigare två men inte helt plana som i detta fallet. Det har kommit i 37+3 och 37+5. Skulle gärna se att han fick växa till sig tills dess. De båda har förresten varit ganska små. Ca 2900 var.
Någon annan med erfarenhet eller kreativa gissningar?
Våra söner mådde hela tiden "bra" en gissning jag har är att vår minste skulle kommit i tid han med och vägt ungefär som storebror d v s ca 2600 eftersom man inte kollade flödet på den store. När de planar i kurvan (fick jag förklarat) var att det "kan" vara så att de inte får tillräcklig näring. Sen kan det räcka med att de håller koll på det med en massa UL, till slut sista två veckorna gjorde jag UL varannan eller var tredje dag. Det var nästan en befrielse när man satte igång förlossningen. Det är ju bra om förlossningen kommer igång självt som det gjort för dig skulle jag ha tyckt. Och i jämförelse med mina pyttiga barn har dina varit stora
Hej,
här är en med egna erfarenheter. Kurvan planade ut i v36 och fick göra UL i nu måndags 25/8. Det visade sig att barnet vägde för lite ca 2200g på grund av inte så bra flöden i navelsträngen. Nästa dag blev jag snittad och nu myser jag hemma med en liten kille sovandes vid sidan om mig.
Det behöver inte vara så att det är som med mig men var beredd på att det kan innebära att barnet tittar ut tidigare.
Lycka till!
Plommon: Grattis!
Varför valde de/du snitt? Gick det inte att "bara" sätta igång förlossningen?
Vilken vecka kom pojken till slut? Vad vägde han?
Ska på UL imorgon och börjar känna mig lite nervös. Har dessutom sovit som en kossa senaste nätterna trots att jag är dödstrött och känner i störta allmänhet att det börjar närma sig slutet. Jag skulle nästan önska att det var dags snart, trots att jag bara är i 35+2 eller nåt.
Hade treårskalas igår och känner ett behov av att ringa gästerna och be om ursäkt för eventuella misstag, minns knappt vilka som var här eller vad som sas.
hej,
hoppas att allt gick bra. jag var i 37+2 när de valde att snitta mig då flödena i navelsträngen inte var så bra och det var dåligt med fostervatten. Det taladet om "igångsättning" men då jag inte var mogen och med dåliga värden blev det ett snitt istället. Lillkillen vägde 2110g men var hur frisk och pigg som helst.
Lycka till!
aman hur har det gått på UL som du var på?
Hoppas att allt gick bra ivarje fall och att h*n får stanna ett tag till i magen!
UL gick både väldigt bra och lite mindre bra. Det bästa var att barnet verkar växa bra. Jag ligger under medel men BM yttre mätningar verkade vara i minsta laget. Flödet var bra och det kändes jätteskönt att bli lugnad, jag förväntade mig ju inte heller någon jättebebis.
Däremot ligger han numera i säte och det känns mindre bra då jag har mycket förvärkar och det är knappa 2 veckor tills mina döttrar är födda. Jag hoppas bara på att de kommer att lyckas vända honom rätt på tisdag och att inget sätter igång innan dess. Jag blev i alla fall rådd av en gammal BM till mig att åka in så fort jag känner kraftiga förvärkar igen då det gäller att komma till förlossningen i tid så att det hinner försöka vända barnet till rätta.
Skönt att höra! Men jobbigt att inte barnet vänt sig! Ja, det är nog väldigt klokt att åka in hellre för tidigt än för sent. Lycka till och så hoppas vi att h*n får stanna ett bra tag till i magen