• Arawen

Kostnader under vårdtiden

Undrar lite om det finns något i hemförsäkringen eller något som man kan ansöka om pengar av om vårdtiden blir lång. Vet ju att vistelsen för familjer på neo kan bli upp till flera månader.

• Svar på tråden Kostnader under vårdtiden
  • mina1

Har du tecknat barnförsäkring under graviditeten borde den ge något tycker jag.

• Nellies matte

Man kan få ersättning för resor till och från sjukhuset men inget annat, såvida man inte har tecknat en försäkring under graviditeten, då kan man få en viss summa per dag som barnet är inskrivet.

• hotten

fast du får ju sjukpenning eller dyl ersättning, 1 resa i veckan hem, och boende, många landsting sponsrar tom delar av maten (som frukost som ingår i boendet tex patienthotellet, ibland även reducerat pris på matkuponger - fast det är som sagt beroende vilket landsting man har)

vi var 5 månader på neo å tyckte vi hade det så bra ekonomisk på att bara få vara med varandra!
    jag fattar inte vad mer man behöver?

• Jessica1

Ska få resorna hem/till sjukhuset av landstinget. Sedan får ju båda Vaba vilket jag tycker är super så att man slipper slösa på vanliga föräldrardagar.
    Har tecknat en gravidförsäkring som bör ge 300 kr/dag... Har ej hunnit söka ännu då Gustav precis är utskriven.
    Eftersom man inte har möjlighet att laga mat så blev det att äta ute för oss både lunch och middag, visst gick det mycket pengar. Men vår son lever och jag tycker på något sätt att det är värt mer än en extra semesterresa.

• Proletariatet

Fast för alla handlar det ju inte om att "ta ur semesterkassan" finns de som får svårt att betala exempelvis hyra.

• I have a kid

VI BODDE gratis på neo först bodde vi på sjukhusets patienthotell det var gratis sen fick vi rum på avdelingen där bodde vi åxå gratis jag & min sambo & freja. det enda man bekostade själv var mat & frukost ... man fick gratis kvällmackor & frukostpåsar på helgerna

• twinstar

Vi fick 2000 från vår gravidförsäkring för två veckor på neo.
    Det gick främst till att täcka parkeringskostnaderna som var enorma och maten.

• hotten

maten kostar väll oavsett??
    å om parkeringskostnaderna är så enorma så kan man säkert leta upp billigare parkering eller skippa bilen

• twinstar

hotten: Alltså, försäkringsbeloppet var ju detsamma oavsett. Vi fick ett schablonbidrag per dag som vi varit på sjukhuset.

Vi tyckte det var värt att ha bilen nära trots dyr sjukhusparkering. Min man fick åka hem och sova de första dagarna och åkte även hem för att hämta post etc.

Svar på tråden Kostnader under vårdtiden