• Fidelis ad urnam

Finns det någon skillnad mellan ett barn med DS och ett normal begåvat barn?

!!!!!Nu menar jag absolut INTE skillnad vad gäller mänskligt värde!!!!!
    Om du jämför ett barn med DS (Downs syndrom) med ett normal begåvat barn, finns det skillnader mellan dem enligt dig. Eller tycker du att båda barnen kommer ha samma typ av framtid, samma chanser i livet osv?
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-13 12:07
    Det jag syftar till nu är just skillnaden mellan barn med DS och normal begåvade barn.
    Jag vet att det finns saker bland normal begåvade individer som gör att de har olika förutsättningar i livet.
    Men nu vill jag veta hur ni ser på skillnaden mellan individer med DS och normal begåvade vad gäller skolgång, arbete, självständighet, eget boende osv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-14 08:43
    Huvudanledningen till frågan är den att det på en del DS mammor låter som att deras barn, trots DS, har samma möjligheter i livet, har samma förutsättningar som ett barn utan DS.
    Jag tror inte på dessa påståenden, ett barn med DS kan inte ha samma förutsättningar till ett framgångsrikt liv som ett normal begåvat barn.
    Så jag startade denna omröstning för att se vad den generella åsikten i frågan är.
  • Svar på tråden Finns det någon skillnad mellan ett barn med DS och ett normal begåvat barn?
  • Ari Gold

Men jeeezuz Fidelis...vad är det du inte förstår??? Ett barn MED DS och ett annat barn MED DS har inte samma möjligheter till att utbilda sig, läsa vidare, få ett jobb, arbeta självständigt och bo ensam utan någon hjälp. Ett barn med DS kan vara allt ifrån ungefär på din nivå till superhandikappat. DS är ingen enhetlig diagnos som säger något om personens intelektuella förutsättningar utan dessa är beroende av graden av utvecklingsstörning (samt givetvis beroende av vilka yttre förutsättningar som ges). Jag jobbar med utvecklingsstörda varje dag och jag tycker helt klart det verkar vara svårare att få DIG att förstå en tydlig förklaaring. Ska jag ta det med teckenstöd eller?

• Lefo
    Eisa skrev 2008-08-15 15:09:56 följande:
    DS-barn är inte NORMALbegåvade.
    Där har du lite fel tyvärr. Ca 2 % av de som har DS har ingen utvecklingstörning och då alltså enligt dig normalbegåvad.
    Da Mutt skrev 2008-08-15 16:32:02 följande:
    Men jeeezuz Fidelis...vad är det du inte förstår??? Ett barn MED DS och ett annat barn MED DS har inte samma möjligheter till att utbilda sig, läsa vidare, få ett jobb, arbeta självständigt och bo ensam utan någon hjälp. Ett barn med DS kan vara allt ifrån ungefär på din nivå till superhandikappat. DS är ingen enhetlig diagnos som säger något om personens intelektuella förutsättningar utan dessa är beroende av graden av utvecklingsstörning (samt givetvis beroende av vilka yttre förutsättningar som ges). Jag jobbar med utvecklingsstörda varje dag och jag tycker helt klart det verkar vara svårare att få DIG att förstå en tydlig förklaaring. Ska jag ta det med teckenstöd eller?
    Jag hänger som vanligt med dig i dina otroligt bra formulerade inlägg. Tack att du finns här på FL och orkar fortsätta dina inlägg.
    Vet inte vem du är men de personer som du jobbar med måste vara otroligt glada att du finns för dem.
  • janne j

Vad jag antar att TS menar är att många som har barn som är utvecklingsstörda eller har DS lever i tron att deras ungar ska bli nästa statsminister här i landet eller professor i ekonomi och få nobelpriset trots att det knappast/aldrig kommer inträffa. Fast det är klart tro kan försätta berg eller kanske man ska säga att alla är salig i sin tro

• danitra

Nja, alltså jag kan väl förstå frågan men samtidigt så är det väl ändå så att variationen på intelligens är stor mellan olika DS-barn. Precis som mellan icke-DS barn. Och visst är det kanske vanligare förekommande med problem inom det området hos personer med DS men jag anser ändå inte att det går att generalisera.

• Mellvis

Det finns lika många skilnader som hos alla barn,förstår inte frågan.
    Eller du är ute efter att alla ds föräldrar ska nedvärdera sina barn för att du ska få ett svar som passar dig,så du kan vara stolt över dig själv?
    Alla barn har olika förutsättningar.OBS ALLA.

Vad vill du bevisa? Trodde detta var ett forum för vuxna.

• Bellabimba

Jamen, låt dem tro det då i sådana fall, vem tjänar på att ta allt hopp ifrån en kärleksfull förälder?

janne j skrev 2008-08-15 18:36:31 följande:

Vad jag antar att TS menar är att många som har barn som är utvecklingsstörda eller har DS lever i tron att deras ungar ska bli nästa statsminister här i landet eller professor i ekonomi och få nobelpriset trots att det knappast/aldrig kommer inträffa. Fast det är klart tro kan försätta berg eller kanske man ska säga att alla är salig i sin tro
  • Mellvis

janne j skrev 2008-08-15 18:36:31 följande:

Janne lilla, jag vet att du får inte Nobelpriset och inte blir du vår nya stadsminister heller.
    Men att ha ett hopp om ens barn ska få ett hyfsat liv,det tycker inte jag att du,ni ska ta ifrån någon.
    Jag har stora förhoppningar att mitt älskade barnbarn ska få ett rikt liv.
  • BlackHoppy

FL är ett bra konstigt ställe! Man ska inte dela in i killar och tjejer. Och man ska inte könsfördela kläder. Allt ska vara lika. Så varför ens ställa en sådan här fråga. Det räcker helr enkelt med epitetet BARN. Varken Ds, normalbegåvad eller något alls. Helt enkelt bara ett barn.

• Mellvis

Fidelis ad urnam SKREV FÖLJANDE

om du imte tål att man inte vill ha barn med ds, sök dig till en site där alla håller med dig ist!

Kan någon förklara- Varför känner du dig skyldig att upplysa ds föräldrar att du inte vill ha ett barn som deras?
    Vad vill du uppnå med detta?
    Om man skriver så på ett forum där föräldrar vistas,både med handikappade barn och sk normalstörda barn.
    Det är ju medvetet bara för att göra illa.

Det handlar inte om att hålla med.
    Man tar emo det barn man får och gör sitt bästa,mer kan man inte .
    Tror ingen behöver få veta att du inte vill ha ett ds barn.
    Vem skulle ha glädje över din upplysning?

• Pappatilltwins

Jag tror inte att ett genomsnittligt DS barn har samma möjligheter till jobb/utbildning osv som ett genomsnittligt normalt barn.

Majoriteten av DS barn har svår utvecklingstörning (iq under 50) vilket gör att deras utbildningschanser och jobb chanser minskar.

Det är väl självklart att en förälder till ett barn, oavsett förmåga eller handikapp, vill göra sitt bästa för sitt barn och det är lätt att blunda för verkligen ibland.

Svar på tråden Finns det någon skillnad mellan ett barn med DS och ett normal begåvat barn?