• Majsan76

Surrogatmamma....

Jag har idag varit hos min gyn och fått en remiss till kvinnokliniken för att dom ska göra en bedömning om mitt myom som är STORT går att operera. En sådan operation skulle göra att jag går från att det är omöjligt att bli gravid till att det "bara" blir JÄTTE svårt att bli gravid i och med den stora ärrbildning som kommer att bli. Alltså inga lysande resultat är att hoppas på.

Då slår mig tanken att finna en kvinna som vill ruva vårat barn, alltså finna en surrogatmamma. Jag vet att detta inte är lagligt i Sverige men går att genomföra på kliniker i bla England och ST Petersburg.

Vad finns det för erfarenhet/funderingar kring detta här på FL? Skriv gärna hur du funderar!

Tacksam för inlägg är jag!!

• Svar på tråden Surrogatmamma....
  • Solkattan

Jag kommer tyvärr inte ihåg hennes namn men jag har "träffat" en annan tjej här på FL som har precis samma tankar som dig. Som funderar på surrogat mamma och är besviken över att det inte finns möjlighet i Sverige. Så de tjejerna finns!
    Själv tycker jag att det borde vara möjligt med surrogat mamma även i Sverige. Spermie/ägg donation är ju tillåtet... varför skulle det inte vara tillåtet att "låna" ut en livmoder under 9 månader?
    Kanske är jag för oinsatt i ämnet men jag förstår inte alltid dessa regler som finns. Okey att man inte ska utnyttja "fattiga" människor o så.. men om alla är med på det? Om samtliga inblandade skriver under på att det är ett gemensamt beslut?
    Sen så undrar man ju lite vem det är som beslutat om en sån lag. Och när. Får en bild av en 55+ man som inte faktiskt är insatt riktigt i dagens moderna samhälle...
    Kanske borde frågan komma upp till debatt igen hos politikerna..?
    bara lite tankar om ämnet...

//solkatta

• Majsan76

Tack för dina funderingar! Ja det är märkligt att denna möjlighet inte finns lagligt ännu, då som du skriver donationer är det.

• Beachlinis

Hej!

Jag tvingades operera bort livmodern efter att jag fick min första son. Livmodern drog inte ihop sig och jag förlorade 10 liter blod och det här var enda utvägen för att jag inte skulle förblöda. Jag har alltid velat ha tre barn så detta är naturligtvis fruktansvärt jobbigt. Men det finns ju möjlighet att få fler biologiska barn med hjälp av surrogatmamma och jag vill absolut göra detta. Tyvärr har min man inte kommit lika långt i sin beslutsprocess, han funderar fortfarande på hur han vill göra.
    Indien är ett bra och prisvärt alternativ, kolla in www.iwannagetpregnant.com
    USA: www.circlesurrogacy.com

Kolla in föreningen för surrogatmödraskap, där jag själv är medlem. www.surrogat.nu
    Där finns forum för detta och många personer i samma situation.

Lycka till!

• tomcar1

Hej !
    Jag skulle också vilja anlita en surrogatmamma, men liksom Beachlinis man, så är min lika och har inte kommit så långt. Eller rättare sagt, han vågar inte eftersom det finns så många oseriösa och att det kostar så mycket pengar och innebär resor.
    /tomcar1

• Avalie

Hek. jag har opererat bort ett myom som satt på utsidan av livmodern 5*6cm. gick jättebra. vet dock ej hur stort ditt är, men vi (jag o min man) krävde att få genomgå en magnetröntgen, så att dom inte gick in o skärde i onödan, vi var så rädda att det skulle uppstå blödningar och att dom skulle ta bort livmodern (nojigt jag vet). Jag opererades av en överläkare på Danderyds sjukhus i Stockholm, kan stakt rekomendera honom.
    Har läst ganska mkt om surrogatmammor i Indien, relativt billigt pch okrånligt, plus att dom snckar engelska.Dom verkar ganska proffsiga, du får ett födelsebevis+DNA test för att kunna skaffa pass till barnet o åka hem till Sverige.

• tomcar1

Jag har undrat länge, hur det fungerar när man väl kommer hem till Sverige igen med barnet ? Jag menar med papper och så ?

• Bling1975

Hej!

Vi har också funderat på möjligheten och efter att ha varit inne och läst i detta forum samt på massor med bloggar så känns det inte som en omöjlig eller dum idé. Det verkar finnas tre väldigt seriösa kliniker att välja på, sedan finns det säkert en uppsjö men mer eller mindre seriösa alternativ.

surrogacyindia.forum5.com/index.php

I indien så står ni båda som föräldrar på födelsebeviset, det kan doc dra ut lite på tiden att få alla papper klara i Indien, men det verkar inte vara någon omöjlig process.

Kostnaden för ett lyckat försök uppgår till ca 200.000 kr och då ingår allt utom IVF mediciner (bra om svensk läkare skriver ut så man får på högkostnadskortet) resa samt hotell och uppehälle. Ev så kanske några kostnader för pappersarbete efter förlossningen tillkommer. Om man måste göra om processen så kostar varje försök ca 50.000 kr. Man får räkna med att spendera ca 2-3 veckor vid IVF tillfället och ca 4 veckor vid förlossningen. Man kan givetvis vara där längre om man vill. På två kliniker får man träffa surrogatmamman, medans på Rotunda kliniken så är hon helt anonym. Det går att skicka ner färdiga embryon från en Svensk klinik.

Men som sagt, jag rekomenderar forumet ovan varmt, mycket bra information även om det vad jag har sett inte finns några svenskar där ännu.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Surrogatmamma....