• LillyLu

Går storleken i arv?

Är bara i början av min graviditet, men har börjat fundera på hur stor min bebis skall bli. Jag vägde över FEM KILO när jag föddes, vilken min mamma inte tyckte var så trevligt :( Nu undrar jag om någon vet om det går i arv det där med storleken??!! Vill inte trycka ut en såååå stor klump!!

• Svar på tråden Går storleken i arv?
  • cliffis

frk Carlsson skrev 2008-08-08 10:25:39 följande:

Jag tror mer att det handlar om hur stora föräldrarna är...om man är lång osv och såklart hur mkt man går över tiden, bäbisen läger ju på sig väldigt mkt sista veckorna.Jag vägde 3800 gr och mina tjejer har vägt 4 755 (39+1) och 4 265 (BF-dagen). Men det är inte vikten på bäbis som avgör hur jobbig förlossningen blir utan mer vilket värkarbete man har och storleken på bäbisens huvud eftersom det är det som banar vägen hehe...Jag gjorde dock tillväxt-UL nu när jag skulle föda min andra tjeje eftersom jag ville vara mentalt förberedd på ifall hon skulle bli större än sin syster...Och jag ärvde verkligen inte min mammas första förlossning: hon gick över 17 dgr med mig och jag kom 6 timmar efter första värken. Jag fick Vilda (hon var min första vaginala förlossning eftersom jag födde Tuva med planerat ks) på BF-dagen, men det tog 52 timmar från första värken och då hade jag god hjälp av värkstimulerande dropp sista 2 timmarna, annars hade dte nog tagit ett dyg till eller nåt...
    Det där med vikten på bebisen och hur jobbig förlossningen är har du alldeles rätt i:) Jag vägde nara 1004g och mamma säger att det var det värsta hon varit med om. Min bror vägde nästan 5 kg och han var inte alls lika jobbig att få ut.
  • Grease

Jag vägde 3050g och min son 4420g.

• AL79

Hej! Jag har fått en son på 4820g och är gravid igen med en son som väntas vara lika stor. Alla barnmorskor och läkare jag har träffat, säger att det håller på att göras studier omkring exact detta emne. Det verkar vara så att det är pappans födselsvikt, som bestämmer barnens.... och det stämmer på mig.

• Suzisuze
    AL25 skrev 2008-08-08 20:49:27 följande:
    Hej! Jag har fått en son på 4820g och är gravid igen med en son som väntas vara lika stor. Alla barnmorskor och läkare jag har träffat, säger att det håller på att göras studier omkring exact detta emne. Det verkar vara så att det är pappans födselsvikt, som bestämmer barnens.... och det stämmer på mig.
    ha ha... kanske det. men det kan OMÖJLIGT stämma. Min man , far till mina barn, vägde 2300 när han föddes. Liten räka!
    Mina barn vägde 3670,flickan. Sonen vägde 4350.
    Lite större än pappan
    Man ska fan ta mig vara GLAD att man föder friska, gosiga barn, värre med klena 2500 grammare som kanske går dåligt upp i vikt. Rent krasst är det ju märkligt att oroa sig för stora barn när det e de små som kan råka illa ut ( prematura eller de med dålig näringstillförsel från moderkakan och på så vis låg födelsevikt)...
  • fiamalm

Det har jag aldrig hört faktiskt. Själv vägde jag 3002g och min kille vägde 3700g. Hans pappa vägde 3210g.

däremot har jag hört att förlossningen kan bli som sin mammas första förlossning. Och det har faktiskt stämt för mig och även för mina vänner. Lika så gäller amning, har sin mamma haft problem med amningen tex kan man även själv få det. Stämmer också för mig, mjölken rann aldrig till varken för mig eller min mamma. Men som sagt, detta är vad som sägs, hur mycket som faktiskt stämmer är ju osagt....

• Lajkie

Jag vägde 2345 g när jag föddes i v.33 så jag var rätt stor för min ålder.
    Min sambo vägde nånting på 4200 g när han föddes på bf+10.
    Så båda vi var rätt stora.

Vår dotter vägde 2986 g på bf och flickan i magen är också liten enligt bm.

• Busgrabbarnas mamma

Har också funderat på det där. Min svärmor har fött sju barn. Min pojkvän var den minsta och han vägde ändå strax över 4 kg när han föddes.
    När vår dotter föddes vägde hon 4,5 kg. Jag är ingen expert, men det verkar precis som om det där med stora barn går i arv i hans släkt.

• AlwaysOnMyMind

Min mamma födde barn som låg runt 4 kg.
    Min bror fick en dotter som vägde runt 3 kg tror jag. Min syster en son på 3,6 och jag en dotter på 4,6 kg.

Min sambo föddes för tidigt och vägde endast 1,5 kg så hur stor han skulle blivit om han kommit vid bf vet jag inte.

• LillyLu
    Svar på #18
    Det verkar som det kan vara väldigt olika. Min sambo vägde 3600 så jag hoppas att bönan i magen bestämmer sig för att ta efter pappas vikt :)
    Jag håller med många som skrivit att det viktigaste är ändå att man får ett friskt barn - och det har ju fötts många stora bebisar och det har ju gått alldeles utmärkt :)
    Tack alla som svarat - trevlig helg!
  • Vonkan84

Jag födde en son på 3920 gram, det är värkarna som känns inte hur stort barnet är.

* Casper 080210 *
  • slangbella

Jag minns inte vem det var som sa det... kanske bm, men i vilket fall så var ordalydelsen att ca 70% när det gäller storleken på nyfödd bäbis ärvs från moderns sida. Det blev min gravida syster väldigt glad över att höra eftersom hennes sambo vägde 5.5 kilo när han föddes.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Går storleken i arv?