• LillyLu

Går storleken i arv?

Är bara i början av min graviditet, men har börjat fundera på hur stor min bebis skall bli. Jag vägde över FEM KILO när jag föddes, vilken min mamma inte tyckte var så trevligt :( Nu undrar jag om någon vet om det går i arv det där med storleken??!! Vill inte trycka ut en såååå stor klump!!

• Svar på tråden Går storleken i arv?
  • Modin

Jag vet faktiskt inte om de är ärftligt, tror de.. Är inte säker..

Jag vägde 3340 min sambo 3320 och dottern föddes med 3300 och sonen med 3820 så jag vet inte riktigt..

• EllenDell

Jag har hört att till viss del går det i arv, liksom att om din mamma gick över tiden med sina barn så är "risken" att du också gör det större än om hon inte gjort det. Men det finns nog ingen statistik på hur vanligt det är.

Sen finns det ju alltid andra saker som påverkar storleken på barnet.

Det finns ju bl a studier som visar att en gravid kvinna som aktivt tränar under hela graviditeten får mindre barn... liksom att om man tränar i början av graviditeten men sedan lägger ner sträningen får större barn eftersom moderkakan då är större och producerar mer näring till barnet.

Andra studier visar att om kvinnan från början är överviktig riskerar hon att få ett större barn och man gör också studier kring huruvida graviditetsdiabetes och ämnen som folsyra eventuellt också kan spela roll i födelsevikten på barnet.

Du ska nog inte oroa dig så mycket för att få ett stort barn eftersom det finns mycket annat som spelar in. Gläds åt din graviditet och ditt kommande barn oavsett dess storlek.
    Fom mitten av graviditeten och till slutet mäter BM din mage för att kunna avgöra storleken på barnet, då kommer du få klara besked på barnets vikt och om det då skulle ligga över kurvan kan du ju prata med henne om möjligheten till planerat kejsarsnitt.

• carola1977

Till viss del, men det stämde inte för oss.
    Kan lugna dig med att jag fick en rätt stor tjej, 3946 gram, och förlossningen gick jättebra utan smärtlindring och jag sprack ingenting.

• ploppviola

Jag o två av mina syskon är i gångsatta två veckor innan då dr var rädd att vi skulle bli för stora...Jag vägde ändå 4020,systern 4120 o brodern över 4200.....Min man vägde 3700 gram
    Våra barn har vägt:3295,3640,3080

Min systerdotter vägde typ 2.5 då hon föddes men fick själv en flicka på över 4 kilo..Så jag kan inte se samband mellan sig själv o vad barnet väger

Du är värdefull
  • LillyLu

Tack tjejer för alla svar!
    Det verkar som det har viss betydelse, men det är ju mycket annat som påverkar också. Det ger sig av sig själv hur stor lilla knytet blir :) Än så länge har jag inte gått upp ett gram och huvudsaken är ju att man får ett friskt barn så spelar det andra ingen roll :)

• cliffis

Nu börjar jag fundera på en sak. Min mamma fick mig tidigt v. 31+3, hon har även fått 2 av mina andra syskon före v. 35. Är chansen större att jag får ett prematurbarn? när jag sj är det?

• annex

min bror vägde 4400 o jag vägde 3850.
    o min första dotter 2820 o min andra 3260.
    så stämde inte så bra på oss

• frk Carlsson

Jag tror mer att det handlar om hur stora föräldrarna är...om man är lång osv och såklart hur mkt man går över tiden, bäbisen läger ju på sig väldigt mkt sista veckorna.

Jag vägde 3800 gr och mina tjejer har vägt 4 755 (39+1) och 4 265 (BF-dagen). Men det är inte vikten på bäbis som avgör hur jobbig förlossningen blir utan mer vilket värkarbete man har och storleken på bäbisens huvud eftersom det är det som banar vägen hehe...
    Jag gjorde dock tillväxt-UL nu när jag skulle föda min andra tjeje eftersom jag ville vara mentalt förberedd på ifall hon skulle bli större än sin syster...

Och jag ärvde verkligen inte min mammas första förlossning: hon gick över 17 dgr med mig och jag kom 6 timmar efter första värken. Jag fick Vilda (hon var min första vaginala förlossning eftersom jag födde Tuva med planerat ks) på BF-dagen, men det tog 52 timmar från första värken och då hade jag god hjälp av värkstimulerande dropp sista 2 timmarna, annars hade dte nog tagit ett dyg till eller nåt...

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
Svar på tråden Går storleken i arv?