• Jennii90

Dropp är det något man måste ha!?

Det ända som skrämmer mej inför förlossningen är den dära
    jävla kanylen med dropp man får instucken på översidan av handen. Har hört att den ska göra fruktansvärt ont stämmer det!?

• Svar på tråden Dropp är det något man måste ha!?
  • Ofir1

Känns inte. Fick 3 sånna satta. En i höger armveck, en i vänster armväck och en på sidan av handleden (under tummen). Det enda som kändes var den på handleden och det var pga blodådern sprack. Men det var inte så farligt.
    Jag har även fått en så satt i armvecket efter det.
    Det är betydeligt värre att t.ex. ta blodprov i fingret.
    Fast jag är väldigt lättstucken och de har aldrig missat. Har tagit mängder med blodprover de senaste åren.

Min mamma sa att en sån de skulle sätta i handen på henne var det värsta när jag föddes. De stack och stack. Men fick den inte på plats förens förlossningen var över. Den tog dock bara 40 min. Så jag tror det är ganska ovanligt. Både en 40 min förlossning och att det inte får i den ganska direkt.

Så oroa dig inte.

♥ Elly & Nadja, födda 29 okt ♥ mina2hjartan.blogg.se/
  • Bickmore

Jag kände inte ett dyft...tror jag hade mina tankar på annat håll. var lika när dom satte EDA, var livrädd för det innan förlossningen hade satt igång. Men när jag väl var inne på BB så var det som bortglömt, dom hade nog kunnat gjort i princip vad som helst på mig då tror jag. Var så inne i värkarna.

• Eisa

Nej gud, det sticker litegrann i en halv sekund bara.
    Men jag fick den bara som förberedelse för EDA. Utan EDA hade jag inte fått nån.

• Ullis 74

Droppet var min skräck också inför förlossningen. Ganska roligt nu i efterhand:)
    Jag är extremt nål och stick-rädd, tycker t.o.m det är obehagligt när de tar stick i fingret...Min man får följa mig när jag ska till läkaren och ta blodprov i armvecket - jag är 34 år....

Men under förlossningen var jag så fokuserad på smärtan att jag inte brydde mig ett skit att de satte in dropp.
    Dessutom tog jag sterila kvaddlar...så du behöver inte alls oroa dig

• Stora syster

Ha ha! Jag hade riktiga värkar i två dygn och låg på förlossningen och bara kräktes, hade varken sovit e ätit på hela tiden, de ville sätta nål så jag skulle kunna få näring, jag vägrade. Var väldigt stickrädd på den tiden! Så smart, hade kanske mått lite bättre om jag gått med på det från början! Tilslut var jag så svag att jag gick med på det, med Emlakräm en timme först! Ha ha! Jag suckar och skrattar åt mig själv, det e ju ingenting, trots extrem nålfobi (som e borta nu, pluggar till sjuksköterska så jag va tvungen..) Nä, de på förlossningen har sett allt, verkl allt! Be om vad som helst!

• alvanova

be om emla-kräm redan när du kommer in till förlossningen så att den hinner sitta minst en timme innan de sätter droppnålen!

Jag är extremt stickrädd, jag har dessutom fått höra av flera sköterskor att min hud är extra stick-känslig. Jag låg inlagd när jag var i v32 och då satte de glukosdropp för att jag var tvungen att vara fastande. Jag fick emla-kräm och sticket kändes inte alls - dessutom hann jag vänja mig lite vid att ha en slang kopplad till handen innan bedövningen från emlan släppte och då kändes inte slangen alls efter det.

Det finns emla-plåster att köpa på apoteket som man kan sätta på själv innan man åker in men det är inte säkert att man lyckas sätta det på just det stället som är lättast/bäst att sätta kanylen - bäst är att låta den som ska sticka lägga på salvan så att det säkert blir rätt...

Var inte rädd för att tala om att du är stickrädd, skriv detta i din förlossningsplan också så att säkert alla vet.

• Emerald88

Nej, det känns knappt. Däremot så gör ju värkarna väldigt mycket ondare efter att man har fått den insatt.

• J W

Gör skitont... Men ÅÅÅÅÅ så nderbart med nån annan smärta att tänka på än värkarna

Emerald88 skrev 2008-08-19 11:26:56 följande:
    Nej, det känns knappt. Däremot så gör ju värkarna väldigt mycket ondare efter att man har fått den insatt.
    Hur kan vrkarna göra ondare av en nål?
  • Emerald88

J W skrev 2008-08-19 11:29:23 följande:

Hur kan vrkarna göra ondare av en nål?
    Jag menar att det är droppet som gör värkarna starkare, inte nålen.
  • HN79

Herregud, jämfört med allt annat som häner/kan hända på förlossningen så är ett stick i handen el armen som ett piss i havet i jämförelse. Be att få ta lite lustgas under tiden bm sätter nålen så märker ni det garanterat inte.

• J W
    Emerald88 skrev 2008-08-19 11:32:49 följande:
    J W skrev 2008-08-19 11:29:23 följande:
    Jag menar att det är droppet som gör värkarna starkare, inte nålen.
    Men bara för att man får en nål betyder inte det att man får oxytocindropp.
  • Dame72

Tänk på att den lilla nålen kan rädda liv!

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • HN79

Ja precis, både ditt och bebisens

• poppaloora

Sätter kring 20 "nålar" (perifera venkatetrar) per dag på jobbet och det är inte många patienter som uttrycker det som smärtsamt.
    Tänk på att det är för en god sak och att om det gör ont, så går det över fort.. *L*
    Ta djupa andetag och försök inte vara nervös, kärlen blir också nervösa *L* och då är det svårare att stickas...
    Tänk på målet---bebben----så fixar ni sticken också!!!!

• Nintendo

Jag hatar verkligen nålar men tycker att denna inte alls är farlig och gör ont. Tycker det är mycket värre med stick i fingret eftersom man är så känslig i fingertopparna.
    Kanylen dem använder för att sätta droppet är väldigt tunn och det sticks bara till lite just när dem sätter den.
    Om det inte är bråttom kan du alltid fråga dem om dem kan sätta emla-kräm (bedövningssalva) på handen en halvtimme innan så känner du det inte alls. Du borde kanske ta upp det direkt du kommer till förlossningen och/eller skriva in det i förlossningsbrevet också så dem vet om det från början.

• Snart sommar

Nä, jag har knappt känt av när jag fått kanylerna insatta. Stick är iofs inget jag har ont av heller.

• N E N N Y

de va min ända fobi för min förlossning, stickan i handen.
    JAG LOVAR den känns inte.. Hade inte situtionen vart som den är just då kanske den gör ont men du tänker inte på den...

Men man måste ha den i handen för där är den minst i vägen och den är ett måste ifal de händer något.

Oroa dej inte.. Ett myggbet gör ondare..

Svar på tråden Dropp är det något man måste ha!?