• Crista

Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?

Jag fortsätter mina frågor om katter, nu när jag är nybliven kattmamma. Djurbutikerna hävdar att man absolut ska köpa deras dyra kattmat (t ex Hill's och Eukanuba) eftersom den innehåller så mycket kött, vilket katterna behöver. Får de billig mat blir de sjuka. Plus att de måste äta mycket mer av den billiga maten, för att få i sig vad de behöver av kött.

Vad tycker ni? Stämmer det tror ni? Vad köper ni till era katter? Jag vill ju ge mina katter det de mår bra av, men jag vill inte gå på marknadsföringstrix och bli blåst och ruinerad.

• Svar på tråden Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?
  • FriLe

tror helt enkelt att man får leta sej fram och testa med tanke på att folk rekomenderar saker hit och dit :) vissa saker kanske funkar för viss och tvärtom. sen finns det jue helt klart saker som absolut bara är skit .p men fodret ajg just nu använder har funkat jätte bra för oss och min katt så jag tänker fortsätta med det :) märker jag att han verkar må dåligt så byter jag givetvis :D

man får nog göra som i allt... ta råd med en nypa salt :) :p

• Kantarellen

Skulle vilja att någon talade om för mig vad som är så bra och nyttigt för katten med en diet med mycket spanmål och extremt lite vatten samt vegitabiliskt protein i överflöd?

• icocita

billig från ica och endast torrfoder, + möss fåglar mm från naturen.

jag har tröttnat lite på dyr kvalitets foder både till katten som till hundarna, som tex royal canin, nutro, eukanuba mm dom höga priserna ligger mycket i all marknadsföring företagen håller på med, kör nu med magnussons till hundarna, köper det direkt från fabrik så inga andra leverans priser tillkommer så som det gör när man tex köper genom djuraffärer/vetrinärer elr liknande. det är mycket det som gör dom höga priserna..

• Dålig fantasi
    Svar på #132

Jaha, men vill du hellre ha en katt som skiter löst och tappar tänderna pga av en massa tandsten?

• Kantarellen

Dålig fantasi skrev 2008-08-07 17:27:51 följande:

Svar på #132
    Jaha, men vill du hellre ha en katt som skiter löst och tappar tänderna pga av en massa tandsten?
    Alla katter tål inte alla foder, gäller både blötmat och torrfoder. Mjauburkarna har många katter svårt för medans mjautetrorna och bozita går bra tex. Sen krävs det en invänjning av magen till blötmat om katten är van vid torrfoder. Denna övergången tar lång tid på grund av att fodrerna är så otroligt olika varandera.

Katterna bildar mindre tandsten av blötmat än torrfoder, bakterierna som orsakar tandsten får näring av kolhydrater vilket borde säga allt. Sen kan vissa katter bli hjälpta av ett torrfoder om de tuggar, risken är dock stor att katten sväljer maten hel eller att det ligger kvar en massa smulor i minnen som katten inte kan få bort. Tita gärna katten i munnen efter att den ätit torrfoder.
  • Rigmor Mortis

Dålig fantasi skrev 2008-08-07 17:27:51 följande:

Svar på #132Jaha, men vill du hellre ha en katt som skiter löst och tappar tänderna pga av en massa tandsten?
    Jaha, du har gått på torrfoderfabrikanternas jidder om att torrfoder hjälper mot tandsten?
  • Havanna82

Intressant när man jämför "billig" med "dyr" man rakt av och inte ens jämför näringsinnehållet. Bara för att fodret säljs i en djurbutik betyder det inte att det är bra för din katt. Det spelar ingen roll hur många hundra du lägger ner på en påse när näringsinnehållet är skit. Royal Canin är ett sånt företag som i mina ögon tjänar mer på marknadsföring än sin näringsrika mat.
    Jag gav mina RC och tyckte väl det var helt ok ända till jag började ge annat (först JW sedan Orijen) och insåg att mina inte hade blivit sjuka av RC, men blev såå mycket friskare och bättre av de andra fodren!

När jag började ge Orijen så minskade kastraterna i vikt, min magra hona fick mer muskler, dom fick mycket bättre päls och fick en bättre allmänkondition.
    Jag ger detta med Mjau Mjukmat pateér.

Ni som säger att ni köper det eran katt tycker om. Köper ni bara den mat era barn skriker att dom vill ha också?
    Katten är ett vanedjur, som behöver vänjas vid en ny mat. Det kommer garanterat att ta litet tid och tålmod, men ingen katt kommer att svälta sig själv till döds för att den inte får den mat den vill.

• TipEx
    Svar på #137
    Orijen är ett av de bästa fodren vi har i Sverige i dag.
    Utöver det har vi faktiskt RC som mina djur mår alldeles utmärkt av samt Nutro.
  • Kya
    ludenben skrev 2008-08-07 10:16:35 följande:
    Men zooaffärerna är ju ute efter att sälja sin mat. All info får de från tillverkarna. Klart tillverkarna propsar på att deras mat är bäst och vilka sorter som ska användas till vad. Bättre att lära sig om kattens kroppsbyggnad, näringsbehov och sånt på andra håll än att fråga en säljare.
    såklart att de vill sälja sin mat, på samma sätt som ica-personalen vill sälja sin mat! såklart att man får sålla litegrann av det de säger, som med alla försäljare. men jag menade att om man har en korthårig innekatt som är kastrerad och överviktig, så kan det vara bra att nämna det för försäljaren så han kan plocka ut det fodret som passar bäst åt just den katten, istället för att man själv ska bara villa runt i butiken, eller plocka det som man alltid tagit, av gammal vana.
  • Kya
    ludenben skrev 2008-08-07 10:20:21 följande:
    Det är inte bara torrfoder på ICA. köper du mjau blötfoder eller ICAfärs blötfoder (från just ICA) är det bättre än den skiten du köper i zooaffären. Människans främsta energikälla är frpn kolhydrater, kattens främsta är från fett. De torrfordren från zooaffären likt de från ICA innehåller spannmål som katten inte alls behöver. De är det de blir feta av, och RC innehåller med spannmål.
    jag tog ICA bara som ett exempel, jag köper ingenting på ICA längre. här är det Coop som gäller...

jag har väldigt svårt att tro att katten mår bäst på en diet av fett. och varför säger du att katten blir fet av maten från djuraffären? hur kunde då min katt med flera gå ner i vikt när de övergick till royal canin, från "ICA-maten"?
  • ludenben

du drar all icamat över en kam. Jag har inte sagt att all ica mat är bra utan just mjau och ica-färs. Därför att de innehåller inte spannmål. Alla torrfoder innehåller spannmål, eller ja inte orijen då, och det är spannmålet som inte är bra för en överviktig katt. Jag har använt RC med och kollat näringsinnehåll och grejer. Jag tror ine på att man blir den bästa kattägaren bara för att man går och köper ett dyrt foder från zooaffären. Om igen, det är innehållet som är det viktiga. Du kan inte gå till ica och köpa whiskas torrisar och hävda att de är bäst och det har jag inte gjort heller. Jag pratar om specifika sorters mat, inte om inköpställe. Jag föredrar att kolla på innehåll, inte på märke. Och jag föredrar att läsa lite om katten istället för att låta säljaren plocka fram ett foder späckat med kolhydrater åt min feta katt. Har gjort det förlänge, använt RC och liknande. Min katt mår mycket bättre sen sen slapp all skit i torrfodren (och då pratar jag om royal canin)

Kya skrev 2008-08-08 13:49:08 följande:
    jag tog ICA bara som ett exempel, jag köper ingenting på ICA längre. här är det Coop som gäller...jag har väldigt svårt att tro att katten mår bäst på en diet av fett. och varför säger du att katten blir fet av maten från djuraffären? hur kunde då min katt med flera gå ner i vikt när de övergick till royal canin, från "ICA-maten"?
  • lille08
    TipEx skrev 2008-08-07 21:10:10 följande:
    Svar på #137Orijen är ett av de bästa fodren vi har i Sverige i dag.Utöver det har vi faktiskt RC som mina djur mår alldeles utmärkt av samt Nutro.
    Ja Orijen ska ju vara bra, men dessvärre funkade det inte alls på min ena katt. Han blev riktigt dålig av det... diarré och kräktes som bara den... :( För hans del funkar RC bäst.
  • Kantarellen
    Kya skrev 2008-08-08 13:49:08 följande:
    jag tog ICA bara som ett exempel, jag köper ingenting på ICA längre. här är det Coop som gäller...jag har väldigt svårt att tro att katten mår bäst på en diet av fett. och varför säger du att katten blir fet av maten från djuraffären? hur kunde då min katt med flera gå ner i vikt när de övergick till royal canin, från "ICA-maten"?
    Inte en diet av fett, en diet med fett! Kolhydrater är av ondo i kattmat, och de är framförallt av kolhydrater och spanmål katten går upp i vikt, så vill man stabilisera och på sikt minska vikten på sin katt skall man välja ett foder utan spanmål.
  • vackrastarflow
    Kantarellen skrev 2008-08-08 18:05:38 följande:
    Kya skrev 2008-08-08 13:49:08 följande:Inte en diet av fett, en diet med fett! Kolhydrater är av ondo i kattmat, och de är framförallt av kolhydrater och spanmål katten går upp i vikt, så vill man stabilisera och på sikt minska vikten på sin katt skall man välja ett foder utan spanmål.
    Precis... jag valde faktiskt bort ett foder med mindre fett för att ta ett med högre fetthalt. Fett behövs i alla dieter.
Svar på tråden Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?