• tantgrön

Ni utan ÄL....

Ja ni andra som jag, utan egen ÄL.. hur räknar ni, jag och min partner har haft oskyddat sex i typ 2 år men eftersom jag inte har nån ÄL så har jag ju inte haft en chans att bli gravid, vi började försöka på rigtigt för ganska precis ett år sen, och började med pergo i januari...jag har fortfarande inte haft en ända ÄL. som jag känner så har vi ju fortfarande inte försökt en ända gång eftersom det tekniskt inte är möjligt att bli gravid utan ÄL, men å andra sidan har vi kämpat och försökt i ett år... hur tänker ni andra kring det här? många säger ju att det kan ta upp till ett år att bli gravid (12 försök) men jag är ju inte äns på första känns lite segt..

• Svar på tråden Ni utan ÄL....
  • JAG är BÄST

Först och främst TS. Så måste du söka hjälp via din gynläkare. Vänta INTE längre. Du har rätt att få en utredning efter 1års försök. Sedan är det mer bekymrande att du vet om att du inte har ÄL men inte sökt hjälp för att få igång den. Ring din gynläkare redan idag.

Normaltiden är 7mån i verkstaden. Men inget ovaligt att det tar uppåt 1 1/2-2år.

Men se till att få Pergo-time utskrivet av din läkare så din ÄL kommer igång.

Se även till att du KRÄVER en utredning redan NU. Samt att dom ställer upp er i IVF-kön.

Lycka till TS.

• Pascha78

Håller med föregående att du måste söka hjälp NU! Om du inte haft ÄL på all denna tid så kommer du förmodligen inte att få det heller av dig själv heller.

• tantgrön
    Svar på #2
    men jag har ju ätit pergo sen i januari? klart jag sökt hjälp men än så har ingen hjälp fungerat.
  • tantgrön
    Svar på #3
    med att vi försökt i ett år menar jag att vi har gått hos speciallist i ett år...
  • JAG är BÄST

Så du menar TS att du får inte ÄL ens med pergo?

Det är ju 6mån vad har du för en läkere egentligen?. Han/hon borde agera direkt om du inte får ÄL av pergo. Slå näven i bordet nu och säg att ni ska ha IVF, och det NU!!!!!!!!.

• tantgrön
    Svar på #5
    jag står i kö för IVF men det är 1,5års vänte tid, så vi vill försöka under tiden... jag ska ta en trippelkur pergo nu så jag hoppas det hjälper.
  • Moonstone

känner tyvärr igen mig lite... har haft ÄL kanske 3 ggr i livet (varav en mirakulöst blev en dotter!) och har aldrig egen mens p.g.a. PCO, men har mötts av mycket motstånd från läkarhåll (se min pres för utförlig info...)

nu är det 2½ år sedan vi sökte hjälp första gången (men hade då fått min diagnos flera år tidigare och löfte om direkt hjälp) och allt detta resulterat i är några verkningslösa pergokurer. ska äntligen få testa hormonsprutor till hösten (den här gången tog det "bara" 6 mån från besök då detta bekräftades till behandlingstart)

så tröttsamt att man ska behöva stångas mot vårdapparaten hela tiden... men stå på dig och lycka till!

• Moonstone

känner tyvärr igen mig lite... har haft ÄL kanske 3 ggr i livet (varav en mirakulöst blev en dotter!) och har aldrig egen mens p.g.a. PCO, men har mötts av mycket motstånd från läkarhåll (se min pres för utförlig info...)

nu är det 2½ år sedan vi sökte hjälp första gången (men hade då fått min diagnos flera år tidigare och löfte om direkt hjälp) och allt detta resulterat i är några verkningslösa pergokurer. ska äntligen få testa hormonsprutor till hösten (den här gången tog det "bara" 6 mån från besök då detta bekräftades till behandlingstart)

så tröttsamt att man ska behöva stångas mot vårdapparaten hela tiden... men stå på dig och lycka till!

• lilla sandra

Vi har blivit gravida med pergo 2 ggr.
    Med dottern så försökte vi i nästan 3 år innan vi ens fick pergo.
    Så jag räknar inte antalet försök med henne eftersom det aldrig konstaterades att jag inte hade ÄL.
    (Dum o dyg läkare)

Nu med andra barnet så försökte vi inte ens innan jag började med pergon, så där kan jag säga ett försök...

Men jag tycker att du har all rätt att säga att ni har kämpat i X antal år, för det har ni ju.

Hoppas nu att det tar sig, antingen med pergon lr IVF.
    Lycka till.

Svar på tråden Ni utan ÄL....