-
Håller tummarna :)sarama skrev 2008-09-22 22:03:44 följande:Imorgon ska jag till endokrin och lämna prover. Jag HOPPAS verkligen att det visar något labmässigt så jag får prova Levaxin, för jag mår fruktansvärt dåligt! Håll tummarna för mig..
-
Förstår att det känns läskigt. Men det kommer nog gå jättebra :)NinnaBus skrev 2008-09-23 12:19:32 följande:Är så himla nervös inför magnetröntgen imorgon...Sist jag gjorde den så gick det ett par timmar och sen fick jag kramper, tappade tal och rörelse en stund... De fick bryta kramperna med medicin till slut.Har ju haft kramper till och från sen dess med...Vet att det inte borde höra ihop med magnetröntgen att jag fick kramper, men det känns ändå väldigt olustigt med tanke på att det hände så tätt efter den senast...Urk... får hitta på något och tänka på nåt annat...
-
Hej i tråden!
Om kolestorol. Min mamma har också hypo och högt kolestorol(hör som sagt ofta ihop med hypon). En doktor hade försökt få henne att inte äta Levaxin (hon åt ju "bara" 25), men då står det i fass något liknande: att man inte får behandla kolestorolet med tabletter utan att åtgärda ett befintligt sköldkörtelproblem samtidigt. Med andra ord att bara sluta med Levaxin och samtidigt äta pillerena mot kolestorolet är inte vad fass rekommenderar. Nu vet jag ju inte om detta enbart gäller den sort min mamma åt, men jag skulle inte tro det. (Däremot går det ju att sluta med kolestorol och bara äta Levaxin, som Soffeli sa. Men inte tvärt om alltså :))
Väntar i Kinakön>> Inget bra blodtryck där inte! De måste ju höja din blodtrycksmedicindos. Gränsen för ett godtagbart undertryck är 90. Nu följer ju visserligen övertrycket upp en bit också, vilket är bättre, men inte alls bra det heller. Men allt detta vet du säkert.
Hej Chippan, Välölkommen! Låter konstigt, men det närmsta man kan tänka är om hon menade Anti-TPo som Efraimsdottir nämner i inlägget ovanför.
Natti Natti
-
Anne>>T4ligger ju lite under referens värdet (hypo) vilket betyder att du inte får tillräckligt med Levaxin. TSH däremot ligger ju på en sådan nivå att den säger att du fortfarande har hyper!Tolkar man de resultaten tillsammans blir det ju lite krångligt! Kanske är det något vajsing i själva omvandlingen för dig? Men måste förtydliga att jag inte har en aning, bara funderar högt:)annne skrev 2008-09-28 16:03:15 följande:Nu har jag fått mina provsvar och jag fattar ingenting. :D Har giftstruma då. Det var en lång rad med prover de tagit, men de svar som var en stjärna på, alltså utanför referens området är:MCHC-Ery 359 (referens 317-357)LPK-B 9,1 (referens 3,5-8,8)TSH-S 0,01 (referens 0,36-3,2) detta har jag tagit fler ggr. Ligger nu på 0,25T4 19,1 (referens 9-19) har tagit fler. Ligger nu på 8,2
-
smultron smulan skrev 2008-09-29 08:07:20 följande:
Anne>>T4ligger ju lite under referens värdet (hypo) vilket betyder att du inte får tillräckligt med Levaxin. TSH däremot ligger ju på en sådan nivå att den säger att du fortfarande har hyper!Tolkar man de resultaten tillsammans blir det ju lite krångligt! Kanske är det något vajsing i själva omvandlingen för dig? Men måste förtydliga att jag inte har en aning, bara funderar högt:)Annne>>Måste bara förtydliga att det inte är något fel på värdena så, de är helt OK. Det var bara balansen inom resultaten som var lite tankeväckande. -
Pucko Buffy skrev 2008-09-30 14:56:03 följande:
Hallå tjejer.. varit hos doktorn o intet mycket nytt på himlen. Blev ombedd att ringa till endokrinen igen och fråga om värken för min doktor undrar om det verkligen kan vara så här. Jag blev sjukskriven till den siste november nu men jag är så TRÖTT på detta. Någon annan än jag som käkar värktabletter typ citadon/panokod? Tycker ni de hjälper? på mig funkar de knappt. Ryggen o höfterna värker där ut över fötterna samt armar, axlar och händer. Känner mig som ett värkande stolpiller eller nåt...grrrrrrrr. Där till klagar prinsen på att vården inte gör något ordentligt åt min värk, han är nog lite trött på mitt gnäll och jag förstår honom. Usch känner mig som ett skrutt idag, måtte det bli lite bättre i morgon. Förlåt att jag gnäller.Kram på er/PBPB>>Mina värden är ju bättre, likaså min värk (är nästan borta). Problem med alla leder fortfarande, de knakar och sprakar, karpateltunnelsyndrom och frozen shoulder (slemsäckinflammation).
Blir du inte långsamt fast märkbart bättre? Det har gått 3 månader för mig och jag märker skillnad. Men så är mitt TSH ordentligt nedtryckt och T4 högt upp mot gränsen. Skulle jag välja så skulle jag vilja ligga ännu högre, men då blir jag ju hyper istället! Skulle nämligen vara skönt och slippa vara så här orkeslös.
Fast man kanske är orkeslös med hyper också?
Ja ja, Bla bla bla -
Just det, Berätta mer. Allt du kan. Det här vill jag veta allt om!Trubbsla skrev 2008-09-29 10:51:24 följande:Hej länge sedan jag skrev nu, min dos är inställd bra på mig nu 50m levaxin käkar jag nu. Jag har även fått börja med en tablett som heter metformid som ska hjälpa mig med viktnedgången. Fler här inne som fått göra det?
-
Discosmurfen>> Dina värden är ju jättebra! Varför du har andra ref värden än de som står här uppe på sidan är för att du är gravid. Då bör man ligga inom de angivna ref värdena du uppgav.Pernilla3 skrev 2008-10-01 17:09:17 följande:Skulle ju givetvis fortsäötta inlägget =)Är gravid utan tidigare kända besvär från sköldkörteln. Läkaren skulle prata med en endokrinolog om att mina värden svängt så på kort tid. Upptäckte en vilopuls på 105 så jag har fått inderal utskrivet för att sänka hjärtfrekvensen.Någon som kan säga något om mina värden? På mitt labb var referensen för tsh 0,4-2,0.
-
Efraimsdottir>> Fått nytt favvoord: Kuckelimuffens! Älskar det!
-
Och HEJ! Nufsan som är tillbaka från värmen!
-
soffelie, efraimsdotter fint skrivet *kramar om*
-
Jag vet inte riktigt, men de säger att det tar ett tag innan dosändringen manifesterar sig ordentligt, 4 veckor ialla fall. Men jag är inte säker. Jag kan tycka att jag märker viss effekt tidigare. Men balansgången är svår, man vill ju inte sänka för mycket heller.Baloomika skrev 2008-10-07 22:47:33 följande:Hej!Jag har hypotyreos sen drygt 1 år tillbaka med högt antal TPO-antikroppar som dock sjunkit från 700 till 230 st! För ca 2 mån sen så tyckte jag att jag kände mig så ängslig, panikig, hög puls, orolig m.m. och då visade TSH:t 0.2 (ref 0.4-4.7). Jag sänkte då min Levaxindos från 100 mkg per dag till 100 mkg 5 dgr/ vecka och 75 mkg 2 dgr/vecka. Jag mådde efter ett tag mycket bättre än någonsin och kände att det mesta var på topp! Sen för typ någon vecka sen så störtdök jag igen. Oregelbunden puls, ofta snabb, yrsel, illamående, ångest, oro...kollade TSH i onsdags förra veckan som då var 0.3. Jag fick då sänka ytterligare till 75 mkg 5 dgr per vecka och 100 mkg 2 dgr/vecka. Slår man ut det så blir det ca 12 mkg mindre per dag (om jag inte minns fel).Nu 1 vecka efter dosändringen mår jag sämre än nånsin. Kraftig yrsel som är karusellliknande på morgonen, suddig syn, hur varms som helst i händer och fötter (mest händer) uppstressad, oregelbunden puls, ibland snabb (ca 80 slag per minut) ibland långsam(ca 60 slag per minut).Vad beror detta på? Är det själva dosförändringen som gör att jag mår så dåligt och är så jäkla varm och har ångest? Eller måste jag sänka dosen ännu mer?Hjälp!!!
-
Strunta i mig! Lyssna på Soffeli i stället!!!!!!!
-
Nu har jag läst på i länken som Soffeli lagt ut.Baloomika skrev 2008-10-08 20:39:54 följande:Tack för svaren jag fått! Jag mår bättre idag, inte lika varm i kroppen och pulsen har varit riktigt stabil. Oron och ångesten kommer lite på kvällen men lägger sig så fort jag fått äta mat...jag fortsätter nog med denna dosen ett tag till, det verkar som om att jag får någon form av hormondumpning i kroppen som gör att jag blir tillfälligt hyper, undrar om det kan vara `så?
Den tid det tar för 1 tablett att upptas helt av kroppen är 6-7 dagar. Sedan tar det 6-7 dagar innan den är helt ute ur kroppen. Vidare står det att olika personer absorberar/tar upp samma dos olika mycket. Kanske detta även kan variera inom en och samma person, lite som vilken dagsform man har? Och så sker ju hela processen löpande och inte bara poff. Men tabletten man tog idag är inte borta förän om 14 dagar i alla fall.
Men mår man dåligt ska man kontakta sin doktor.
Men nu mådde du ju lite bättre. Det är bra. Kram -
Sedan när man slutar amma utsöndras inte längre progesteron, ett ämne som binder vatten. När man tappar vatten som varit uppbundet i vävnaderna blir samma dos Levaxin "volymprocentuellt högre".mammastitch skrev 2008-10-09 13:06:19 följande:hej! jag fick dignosen hypo efter min graviditet. Nu har jag ätit 100mcg levaxin i ca ett halvår och börjar må lite småkymigt. Hjärtat slår hårt, flämtandas (genom munnen) och är helt färdig när kvällen kommer. Någon som har haft det såhär? Kan ämnesomsättningen ändras när man slutar att amma, tex?
Detta har min läkare sagt då han inte ville höja dosen mer utan istället föreslog att jag skulle sluta amma (DUM doktor, skulle aldrig sluta nu, bebis är ju liten!) -
Han ville inte höja mer för att det går över för mycket i mjölken då och det är ju sant. Men en doktor får aldrig säga åt en mamma att sluta amma om det inte är direkt farligt för mamman eller barnet att fortsätta. Men förutom det så sa han andra plumpa saker om amning, typ att ...det är bara att sluta.....det är bara psykologisk...om hon ammar så ofta får du väl ge henne mer mat för då är hon ju hungrig. Den sista kommentaren gjorde ont i mammahjärtat, som om jag plågade mitt barn och lät henne gå hungrig för jämnan. *ledsen* Hon ville ju bara ta bröstet.Banzai skrev 2008-10-10 11:36:40 följande:Urs vilken dum läkare inte ska han väll säga till dig att sluta ama bara för han inte vill höja dosen !!!Stå på dig! Skulle gärna ha ammat än men min mjölk räcker inte till så det käns mest krångligt att först amma i 20-30 min för att sen ändå behöva ge flaskan. Leo är ju också för i feb -08smultron smulan skrev 2008-10-09 14:57:20 följande:
Det visade sig senare att hon haft tänder på väg som tog ett tag på sig att bryta igenom (allt utom tutten gjorde ont då).
Som tur va är min bvc tant ett stöd vad gäller amning. Hon har skickat med massa artiklar som hon tycker han ska läsa vid nästa besök :) -
annne skrev 2008-10-12 13:37:43 följande:Det känns som att jag börjar bli förkyld IGEN. Har varit det jättemycket. Kan sköldkörtelproblem försämra immunförsvaret?Tror att många har ont i fötterna som har hypo, jag har jätteont och måste ha typ foppa tofflor inne, då blir det bättre. Men så är jag ju ganska tung också :(
[/citat]
Jag var förkyld konstant, det tog nog 2 mån från det att jag började med Levaxinet tii det försvann.Nufsan skrev 2008-10-12 19:45:09 följande:[citat]
chippan,Om din sköldkörtel själv börjar jobba på så är det ju inte omöjligt + att om du inte ätit din dos i 6 - 8 veckor så kan det vara så att den sjunker lite till!Själv har jag fått sån himla värk i mina fötter igen.... jag som varit så bra så länge nu!Nån annan som känner igen sig att ha ont i hälarna och fötterna?? -
Gud, kommer ihåg när jag svullnade upp så där typ över en natt! Tror jag bara garvade åt mig själv i spegeln. Såg helt sjukt ut. Tyvärr har jag inte fått bort påsarna helt och är fortfarande lite blek, men mycket bättre än förr :)Nufsan skrev 2008-10-13 15:05:10 följande:Jag såg nästan ut som jag hade gråtit i dagar och jag var alldeles svullen i hela ansiktet och likblek....blev nästan rädd för mig själv när jag såg mig i spegeln... DÅ sökte jag hjälp!
am zandra>> Tokigt att du mår dåligt. Och konstigt att värdena är bra. Håller med om att symptomen ökar vid mens men för mig också när jag är förkyld eller har en förkylning i kroppen.
Däremot har jag Hypo.